افتتاح گوشه ایران در کتابخانه ملی بلغارستان

هم زمان با یکصدوبیست و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان و نیز هفتاد و پنج سالگی روابط فرهنگی بین این دو ملت بزرگ و تمدن آفرین، به همت رایزنی فرهنگی گوشه ایران (ایران کرنر) افتتاح شد.

 هم زمان با یکصدوبیست و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان  و نیز هفتاد و پنج سالگی روابط فرهنگی بین این دو ملت بزرگ و تمدن آفرین، به همت رایزنی فرهنگی  گوشه ایران (ایران کرنر)  افتتاح شد.مشترکات بیشمار فرهنگی و تمدنی دو ملت بلغارستان و ایران زیر بنای اصلی روابط و همکاری های کهن دو ملت است که در میان کشورهای حوزه بالکان و اروپای شرقی قابل توجه و بسیار با اهمیت ارزیابی می شود.

این برنامه توسط دکتر سید محمد جواد رسولی محلاتی سفیر جمهوری اسلامی ایران، خانم دکتر الکساندروا رئیس  کتابخانه ملی و جواد امینی منش سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در بلغارستان افتتاح شد.

در این مراسم که در محل کتابخانه ملی بلغارستان برگزار گردید سفرای کشورهای: سوریه، مصر، الجزایر، پاکستان، مدیرکل وزارت حمل و نقل بلغارستان، رئیس اداره میز ایران در وزارت امور خارجه بلغارستان، رئیس اتحادیه خبرنگاران، مسئول نشریه دیپلماتیک اسپکتروم، رئیس گروه ایران شناسی و زبان فارسی دانشگاه صوفیه، اساتید و دانشجویان زبان فارسی و مسئولین کتابخانه ملی بلغارستان به همراه برخی از علاقمندان به فرهنگ کهن دو کشور حضور داشتند.

۳۲ اثر نوشتاری در قالب منشورات نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به زبان بلغاری، معرفی مشاهیر بزرگ ایران، معرفی جاذبه های توریستی، ایرانگردی و صنایع دستی و کتاب های دیگری همچون "کلام الله مجید"، "زندگی مسالمت آمیز ادیان در ایران" و نیز "وصف خلیج فارس در نقشه های تاریخی" در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقمندان به فرهنگ غنی کشورمان در کتابخانه ملی بلغارستان قرار گرفت.

       دکتر الکساندروا رئیس کتابخانه ملی بلغارستان با گرامیداشت صدو بیست و پنجمین  سالگرد برقراری  روابط دو کشور از تعاملات فرهنگی  فی مابین و نیز همکاری شکل گرفته میان کتابخانه های ملی دو کشور ابراز خرسندی کرد. ایشان ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در افتتاح گوشه ایران به وجود نسخ خطی فارسی گرانبها در کتابخانه ملی اشاره داشتند.

ایشان نسخه اصلی کتاب خوشنویسی منتخب آیات قرآن که اخیرا از سوی سفیر ایران به کتابخانه ملی اهدا شد را به نشانه دوستی دو ملت بزرگ ایران و بلغارستان برشمردند.

       دکتررسولی محلاتی در آیین گشایش گوشه ایران طی سخنانی  ضمن اشاره به آغاز سلسله رویدادها و مراسم گرامیداشت صدو بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط رسمی میان دو کشور، این رویداد فرهنگی را به فال نیک گرفتند. ایشان با بیان اینکه قدمت دیرینه روابط دو کشور با وجود اشتراکات فرهنگی، نژادی و ترجمه متعدد کتابهای زبان فارسی به بلغاری و نیز وجود بیش از یک هزار لغت در فرهنگ بلغاری با ریشه فارسی همگی دلیلی بر تقارب فرهنگی بین دو ملت ایران و بلغارستان می باشد. ایشان در پایان ضمن تشکر از خانم آلکساندروا رئیس کتابخانه ملی بلغارستان به خاطر همکاری خوب در برگزاری آئین گشایش گوشه ایران از تمدید تفاهم نامه همکاری  میان کتابخانه ملی ایران و بلغارستان و تنظیم سفر ایشان به ایران در آینده نزدیک خبر دادند.

افتتاح گوشه ایران در کتابخانه ملی بلغارستان

افتتاح گوشه ایران در کتابخانه ملی بلغارستان

افتتاح گوشه ایران در کتابخانه ملی بلغارستان

کد خبر 13529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =