معضل نگاه تجاری مدیران مدارس خصوصی در پاکستان

به دلیل غیر استاندارد بودن مدارس دولتی در پاکستان اکثر خانواده های متوسط و مرفه جامعه در این کشور ترجیح می دهند کودکان خود را به مدارس خصوصی بفرستند به همین دلیل است که مدارس خصوصی در پاکستان به صورت قارچ گونه افزایش یافته است.

به دلیل غیر استاندارد بودن مدارس دولتی در پاکستان اکثر خانواده های متوسط و مرفه جامعه در این کشور ترجیح می دهند کودکان خود را به مدارس خصوصی بفرستند به همین دلیل است که مدارس خصوصی در پاکستان به صورت قارچ گونه افزایش یافته است. از سوی دیگر در چند سال اخیر اکثر مدارس غیر دولتی به یک مرکز تجاری تبدیل شده است به نحوی که هر یک از این موسسات آموزشی به دلخواه خود از دانش آموزان شهریه دریافت می کنند. بالا بودن شهریه ها در مدارس غیر دولتی همیشه یکی از دغدغه های والدین بوده است. وضعیت مدارس در ایالت سند نسبت به دیگر ایالت ها بغرنج تر است به نحوی که اکثر مالکان و یا مدیران مدارس، دانش آموزان را مجبور به خرید مایحتاج خود از فروشگاه خاصی می کنند زیرا که آنها بابت این کار از آن فروشگاه پول دریافت می کنند.  

دولت محلی ایالت سند پس از دریافت شکایت های زیاد و مکرر از سوی والدین دانش آموزان دستورالعمل هایی را صادر کرده تا از تجاری شدن بیشتر مدارس غیر دولتی جلوگیری شود و مدارس تنها به امر آموزش و پرورش توجه کنند.

در همین راستا کمیته ای 5 نفره از سوی اداره کل مدارس خصوصی ایالت سند، برای اطمینان از اجرای ابلاغیه صادر شده توسط دولت محلی سند مبنی بر توقف فروش کتاب های درسی، یونیفورم ها و سایر لوازم التحریر ها به مدارس خصوصی تشکیل شده است.

بر اساس اطلاعیه صادره از سوی پروفسور سلمان رضا؛ مدیرکل اداره بازرسی و ثبت ایالت سند پس از دریافت شکایات والدین، بخشنامه ای به مدیران کلیه مدارس خصوصی زیر مجموعه مؤسسه آموزشی سند  ابلاغ گردیده است.

پس از ابلاغ این بخشنامه، کمیته بازرسی 5 نفره برای اطمینان از اجرای دستورالعمل های ابلاغی به مدیران و مالکان مدارس غیردولتی تشکیل شده است.

طبق مفاد بخشنامه، اعضای کمیته با بازدید از مدارس و بررسی سوابق آنها، گزارشی همراه با پیشنهادات را به مرجع ثبت برای برخورد با مدارسی که از دستورات این اداره پیروی نمی کنند، ارائه می کند.

پیش از این، اداره بازرسی و ثبت آموزشگاه ها و موسسات آموزشی خصوصی ایالت سند پس از دریافت    شکایت های مکرر از سوی والدین، به مدیران مدارس خصوصی هشدار داده بود که دانش آموزان را مجبور به خرید کتاب و دفتر و دیگر لوازمات را از یک فروشگاه خاص مجبور نکنند.

بر اساس دستورالعمل های جدید صادر شده، به مدیریت کلیه مدارس خصوصی و مدیران مربوطه دستور داده شده است که آنها  والدین را مجبور به خرید کتاب های درسی، دفتر و دیگر لوازمات از یک مغازه خاص نکنند،

به همین ترتیب، والدین نباید مجبور به خرید کیف مدرسه، لباس، کتاب یا سایر لوازم التحریر متعلق به دانش آموزان از یک مغازه خاص شوند.

بر اساس این بخشنامه دانش آموزان از این به بعد میتوانند یونیفورم خود را برای سال های بعد نیز استفاده کنند و مسئولان مدارس از این به بعد نمیتوانند والدین را برای خرید یونیفورم جدید تحت فشار قرار دهند.

بر اساس ماده 10 قانون محلی ایالت سند،  مدارس خصوصی به دانش آموزان فقیر باید 10 درصد در گرفتن شهریه و دیگر هزینه ها تخفیف قائل شوند. مدارس خصوصی همچنین نمیتوانند شهریه بیشتر از آنچه که دولت اعلام کرده است را از دانش آموزان وصول کنند. همچنین همه مدارس از  فروش لوازم التحریر لباس و یونیفورم به دانش آموزان منع می شوند و مدارس باید فروشگاه های خود را تعطیل کنند .

منبع خبر:  سایت شبکه تلویزیونی جیو و روزنامه دان- 13 سپتامبر

لینک خبر: https://urdu.geo.tv/latest/299038-

https://www.dawnnews.tv/news/1187943/

کد خبر 13572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =