هشدار دولت پاکستان نسبت به پیامدهای مسئولان بلند پایه دو تابعیتی  این کشور

پاکستان یکی از کشورهای جهان است که شهروندان این کشور به راحتی میتوانند تابعیت کشور دیگری را بدست آورند و از نظر قانونی نیز منعی وجود ندارند.

پاکستان یکی از کشورهای جهان است که شهروندان این کشور به راحتی میتوانند تابعیت کشور دیگری را بدست آورند و از نظر قانونی نیز منعی وجود ندارند. اکنون نیز هزاران نفر از کارمندان دولتی رده 16 تا 20 در پاکستان دارای تابعیت دوگانه هستند. کارمندان این رده را مسئولان و مدیران متوسط تشکیل می دهند. رده 21 و 22 جز مدیران و مسئولان ارشد دولتی هستند که میتوانند پست های معاونت یک وزارتخانه و یا معاون وزیر را داشته باشند. 

دو تابعیتی های پاکستانی معمولا پس از پایان دوره خدمت دولتی خاک کشور خود را ترک کرده ترجیح  می دهند تا در کشور ثالث زندگی کنند. این افراد معمولا تمامی سرمایه های خود را نیز به خارج از پاکستان منتقل می کنند.

اما اخیرا ترک تابعیت 500 مسئول و مدیر رده 21 و 22  پاکستان زنگ خطر را برای این کشور به صدا درآورده است زیرا که این افراد دارای اطلاعات محرمانه پاکستان بوده اند. 

در جلسه کمیته حساب‌های عمومی (PAC)، رئیس پایگاه ملی داده و مرجع ثبت (NADRA) یا اداره صدور کارت ملی پاکستان فاش کرد که 500 پاکستانی که اطلاعات حساس مربوط به بخش‌های دولتی و خصوصی را در اختیار دارند، تابعیت خود را ترک کرده‌اند.

این جلسه که به ریاست نور علم خان برگزار شد مشخص شد که 500 پاکستانی که اطلاعات حساس مربوط به بخش های دولتی و خصوصی را در اختیار داشتند پس از بازنشستگی با ترک خاک پاکستان و تابعیت، تابعیت کشورهای غربی را بدست آورده اند.

کمیته حساب های عمومی پاکستان همچنین تابعیت دوگانه 16 مسئول بلندپایه شاغل در اداره ثبت کارت ملی را فاش کرد، به دنبال آن کمیته به وزارت قانون دستور داد تا لایحه جدیدی در مورد تابعیت دوگانه ارائه کند. در این نشست همچنین معضل صادر شدن کارت ملی برای اتباع افغان بویژه در ایالت خیبرپختون خواه نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست گفت شد که مسئولان بلند پایه دو تابعیتی میتوانند موضوعات حساس امنیتی و اطلاعات سری ملی را برای کشوری دیگر افشا کنند. در این نشست درباره اینکه آیا نخست وزیر، رئیس جمهور، فرمانده ارتش، رئیس سازمان اطلاعات محرمانه ارتش و رئیس قوه قضاییه میتوانند تابعیت دیگری بگیرند که مسئولان ثبت  کارت ملی گفتند که بر اساس قانون اساسی هیچ نوع محدودیتی برای گرفتن تابعیت کشور ثالث وجود ندارد.

رئیس کمیته حساب عمومی پاکستان به وزیر قانون دستور داد تا لایحه جدیدی در این زمینه ارائه کند، وی همچنین دستور داد تا لیست 500 تن که تابعیت پاکستانی را ترک کرده ند تهیه و به وی ارائه شود.

منبع خبر: روزنامه تریبیون-21دسامبر

لینک خبر: https://tribune.com.pk/story/2377789/500-ex-officers-with-secret-info-renounced-citizenship  

کد خبر 13576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =