کلیسای یادبود شیپکا در بلغارستان

در دامنه های رشته کوه بالکان بلغارستان، در شهری کوچک، کلیسایی با گنبد پیازی طلائی درخشان درمیان درختان و در بیشه¬ای انبوه قرار گرفته¬است.

 در دامنه های رشته کوه بالکان بلغارستان، در شهری کوچک، کلیسایی با گنبد پیازی طلائی درخشان درمیان درختان و در بیشه¬ای انبوه قرار گرفته¬است. در بالای گنبد، صلیب­های ارتدوکس روسی نمایشی از هنر معماری روسی را به بینندگان ارائه می­ کنند. این کلیسا بخشی از صومعه شیپکا بوده که بنای یادبود میلادمسیح در آن قرار داشته و اکنون به نام کلیسای یادبود شیپکا شناخته می­شود.  

این کلیسا بین سال­های 1885 تا 1902 به سبک کلیساهای روسی قرن هفدهم ساخته شده­ است. قوس­ها، سردرها و قرنیزهای این کلیسا کاملا نشان­دهنده این سبک است. در سال 1877 تا 1878 در گذرگاه شیپکا نبرد بزرگی بین نیروهای روسیه و عثمانی در گرفت برای یادبود کشته­ شدگان روسی و بلغاری در محل نبرد این کلیسا در بیست و پنجمین سالگرد جنگ ساخته شد و نام سربازان و کشته­ شده­گان بر دیوارهای آن حک شده است. بقایای اجساد سربازان نیز در تابوت سنگی در سرداب کلیسا نگهداری می­شود.  

این کلیسا دارای یک برج ناقوس است که ارتفاع آن 174 فوت است و ناقوسی به وزن 12تن در بالای آن دیده می­شود. نمای بیرونی کلیسا بسیار خیره­ کننده است. در محیط کوهستانی و دورافتاده بنای کلیسا بصورت منزوی و دور از دیگر ساختمان­ها دیده ­می­شود. فضای داخلی با تزئینات طلاکاری و نقاشی­های ظریف مزین شده است.

پس از یک مسیر پر پیچ و خم در گذرگاه شیپکا پایین­تر از دامنه کوه، گنبد طلاکاری کلیسا از بین درختان خود را نشان می­ دهد. این جا مکانی است که سربازان بسیاری جان خود را از دست داده ­اند ولی اکنون یک مقصد گردشگری عالی به حساب می ­آید.

منبع :

https://www.atlasobscura.com/places/shipka-memorial-church

کد خبر 13636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =