دولت مجارستان بورسیه تحصیلی برای دانشجویان پاکستان را دو برابر کرد

بلا فازکاس، سفیر مجارستان در پاکستان با اعلام دو برابر شدن تعداد بورسیه های تحصیلی سالانه برای دانشجویان پاکستانی گفت: این تعداد اکنون به 400 تن رسیده است. وی ابراز اطمینان کرد که هماهنگی های دوجانبه و تماس مردمی بین دو کشور ادامه خواهد یافت.

بلا فازکاس، سفیر مجارستان در پاکستان با  اعلام دو برابر شدن تعداد بورسیه های تحصیلی سالانه برای دانشجویان پاکستانی گفت: این تعداد اکنون به 400 تن رسیده است. وی ابراز اطمینان کرد که هماهنگی های دوجانبه و تماس مردمی بین دو کشور ادامه خواهد یافت.

دولت مجارستان بورسیه تحصیلی برای دانشجویان پاکستان را دو برابر کرد

مجارستان سالانه 200 بورسیه تحصیلی به دانشجویان نخبه پاکستانی می داد که این تعداد اکنون به 400 تن افزایش یافته است.

آقای فازکاس در مراسمی در اسلام آباد برای بزرگداشت شصت و ششمین سالگرد انقلاب مجارستان برای آزادی در سال 1956 سخنرانی می کرد.

او گفت: جنبش آزادی بیان و آزادی شخصی توسط دانشجویان بوداپست در اکتبر 1956 آغاز شد و به زودی این قیام به مناطق و شهرهای مختلف مجارستان گسترش یافت که در نتیجه حدود دویست هزار نفر مجبور به ترک کشور شدند و ویرانی هایی نیز به بار آورد.

سفیر مجارستان همچنین خاطرنشان کرد: "دانشگاه پنجاب لاهور توسط یک استاد مجارستانی تاسیس شد" و تاکید کرد که چندین پروژه توسط محققان و پژوهشگرا مجارستانی در لاهور آغاز شده است.

شایان ذکر است دکتر جی دبلیو لایتنرمحقق مجارستانی نقش مهمی در تأسیس دانشگاه پنجاب در سال 1882 ایفا کرد و همچنین وی اولین ثبت کننده دانشگاه بود.

در حال حاضر، دانشجویان پاکستانی در رشته های مختلف تحت برنامه بورسیه تحصیلی موسوم به "Stipendium Hungaricum " که در سال 2015 آغاز شده است، تحصیل می کنند.

طی سال‌های 2016 تا 2021، حدود 772 دانشجو، از جمله 565 دانشجوی کارشناسی، 161 دانشجوی کارشناسی ارشد، و 46 دانشجوی دکترا، در مجارستان تحصیل کردند. در حالی که 111 دانشجو در مقطع کارشناسی، 28 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 9 دانشجو در مقطع دکترا در سال 2022 میلادی در موسسات عالی و دانشگاه های مجارستان ثبت نام کرده اند و این تعداد از سال آینده به 400 نفر افزایش  می یابد.

منبر خبر: روزنامه داون – 24 اکتبر(2 آبان)

لینک خبر: https://www.dawn.com/news/1716587

کد خبر 13746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =