طی یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۱% از مصاحبه شوندگان بیان کرده ­اند که در طول سال سخنانی در فضای عمومی شنیده ­اند که بیانگر نفرت و تحقیر نسبت به اقلیت­ های دینی، مذهبی، قومی و یا جنسیتی بوده است.

گفتمان «نفرت» حضوری دائمی در فضای اجتماعی و رسانه ­ای بلغارستان دارد. طی یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۱% از مصاحبه شوندگان بیان کرده ­اند که در طول سال سخنانی در فضای عمومی شنیده ­اند که بیانگر نفرت و تحقیر نسبت به اقلیت­ های دینی، مذهبی، قومی و یا جنسیتی بوده است. این آمار نسبت به سال ۲۰۱۵ هیچ تغییری نکرده است.

بر اساس این گزارش که از طرف بنیاد «جامعه باز» همه ساله منتشر می­گردد، اقوام «کولی» بیشترین آماج اینگونه سخنان در فضای عمومی و رسانه ­ای بوده ­اند. در چهار نظرسنجی که از سال ۲۰۱۳ تاکنون انجام شده است، درصد بالایی از مصاحبه شوندگان سخنانی حاکی از نفرت را علیه اقوام «کولی» شنیده ­اند. در سال ۲۰۱۸ درصد این سخنان علیه کولی­ ها از ۹۲% در سال ۲۰۱۶ به ۸۱% رسیده است، در عوض درصد بالایی از مردم گفتمان نفرت علیه همجنس گرایان را شاهد بوده ­اند و این در صد با افزایشی چشمگیر از ۲۱% در سال ۲۰۱۶ به ۴۲% در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

در سال ۲۰۱۸ همجنس گرایان بعد از اقوام «کولی» جایگاه دوم در موضوع ابراز گفتمان نفرت علیه خود را شاهد بوده­اند. البته تحقیقات نشان می­ دهند که پدیده «نفرت» خود بر موج­ های دیگری که مستقیما با اوضاع سیاسی ارتباط دارد، سوار می­شود و در مقاطع و زمان­ های مختلف گریبانگیر گروه ­های مختلفی شده که نهایتا منجر به تنش و اضطراب در  فضای عمومی جامعه می­ شود.

گرچه تعداد زیادی از افرادی که در طول سال با سخنان نفرت­ آمیز مواجه شده­اند اعلام داشته­اند که آن را  از تلویزیون شنیده ­اند، اما بررسی دقیق تر در میان گروه­های جمعیتی نشان می­دهد که دسترسی به اینترنت عامل اصلی شنیدن سخنان نفرت­ آمیز است.

منبع:

https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/۲۰۱۸/۱۲/۱۴/۳۳۶۱۷۲۹_nai_obicham_da_mrazia_v_internet/

کد خبر 1395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =