علامه "محمد حسین اکبر" نماینده شیعیان پاکستان در شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان (اسلامی نظریاتی کونسل) با رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان دیدار و نسبت به روگردانی از حق قانونی انتصاب دو نفر از شخصیت های شیعه در شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان و انتصاب یک نفر از سایر مذاهب اسلامی به جای فرد شیعه در شورای ایدئولوژی، ابراز نگرانی عمیقی کرد. وی این اقدام را غیرقانونی اعلام و آن را محکوم کرد.

براساس این گزارش، علامه دکتر محمد حسین اکبر، رئیس منهاج الحسین (ع) پاکستان با دکتر قبله ایاز، رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان دیدار و نسبت به قانون بحث برانگیز تصویب شده در مجلس ملی پاکستان ابراز نگرانی کرد. وی گفت: تمامی ملت شیعه نسبت به این قانون بحث برانگیز نگرانی عمیقی دارند و نه تنها این قانون جنجالی را رد می کنند، بلکه خواستار حذف فوری بند 298 الف و برگشت آن به وضعیت قبلی قانون هستند. دکتر محمد حسین اکبر گفت: با افزایش یا تشدید مجازات ها نمی توان جرم را کنترل کرد، بلکه برای کنترل جرایم، نیاز عمل به قوانین موجود است. علامه گفت: دولت باید به اجرای مجازات ها توجه کند، این قانون نه تنها باعث افزایش فساد می شود، بلکه احتمال سوء استفاده از آن حتمی است. شورای ایدئولوژی اسلامی باید ضمن ایفای نقش خود مطابق با قانون اساسی، توصیه نماید تا در خصوص این قانون تجدید نظر گردد و با اولویت در دستور کار نشست بعدی شورا قرار دهد. علامه محمد حسین اکبر در ادامه گفت: در کنفرانسی که دیروز برای صلح ملی و علیه تروریسم و افراط گرایی مذهبی برگزار شد، تشکل های شیعه این قانون را رد کردند و در حرکتی اعتراضی، آن را ترک کردند. در حال حاضر تمامی رهبران، علما، تشکل های شیعه در سراسر کشور در حال برگزاری همایش ها، راهپیمایی ها و جلسات اعتراضی علیه این قانون جنجالی هستند و ما خواستار آن هستیم که اعتراض ما تا زمان بازگشت این قانون به شکل قبلی، ادامه خواهد یافت. دکتر علامه محمد حسین اکبر، عالم برجسته شیعی و عضو شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان نسبت به رو گردانی از حق قانونی انتصاب دو شخصیت شیعه به عنوان عضو شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان و انتصاب یک نفر از مذهب دیگری به جای فرد شیعه در این شورا، ابراز نگرانی عمیقی کرد و این اقدام را محکوم کرد. وی گفت: به جای انتصاب دو عضو این شورا از شخصیت های شیعی، یک نفر از سایر مکاتب فکری منصوب شده است که اقدامی غیرقانونی و خلاف قانون اساسی است. وی گفت: ما این اقدام را به شدت محکوم می کنیم. رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان در پاسخ به این اعتراض وی توضیح داد و گفت: پیشنهادات شورا در این انتصاب به طور کلی رد شدند و تمامی اعضای جدید با اعمال نفوذ سیاسی انتخاب شده اند. وی اطمینان داد که شورا نقش موثر خود را در انجام کلیه انتصابات آینده براساس قانون اساسی، ایفا خواهد کرد. دکتر علامه محمد حسین اکبر تاکید کرد: بر حسب نیاز باید کارشناسان و صاحب نظران شیعه در نشست بعدی شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان حضور داشته باشند. در پایان نشست شورای ایدئولوژی اسلامی، دکتر قبله ایاز، رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی به وی اطمینان داد که شورا توصیه های خود را در مورد نگرانی های شما در مورد قانون اصلاحی تصویب شده اخیر، بررسی خواهد کرد.

لازم به ذکر است، دکتر علامه محمد حسین اکبر، تنها نماینده شیعیان در شورای ایدئولوژی اسلامی، پیش از این در رد پیشنهادات این قانون بحث برانگیز، یادداشت مخالفت خود را به تفصیل بیان کرده است.

منبع:

https://wifaqtimes.com/43311/

(وفاق تایمز مورخ 5 بهمن ماه1401)

ملاحظه نمایندگی فرهنگی:

شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان نقشی مشابه شورای نگهبان قانون اساسی را در پاکستان برعهده دارد. این شورا نهادی متشکل از 20 نفر از علمای مکاتب فقهی مختلف پاکستان است. نقش این شورا در بررسی قوانین اسلامی پیشنهادی برای تصویب در مجلس ملی و نیز اصلاح قوانین سابق اسلامی بر اساس قرآن و سنت تعریف شده است. از شرایط اعضای این شورا میتوان به داشتن حداقل 15 سال تجربه در زمینه آموزش و پژوهش اسلامی و مقبولیت بین مردم پاکستان اشاره کرد.

بر اساس قانون اساسی پاکستان، در این شورا از زمان تاسیس تاکنون همواره دو نفر بعنوان شخصیت های شیعی در آن عضویت داشتند که در حال حاضر، عضویت دو نفر به یک نفر تقلیل یافته است.  

حضور دو نفر از شخصیت ها و علمای شیعه در نشست های شورای ایدئولوژی پاکستان بر اساس قانون اساسی و بعنوان حق اساسی شیعیان پاکستان است که موجب تقویت بررسی قوانین پیشنهادی، از نظر مبانی حقوقی شیعه است و طبیعتا حضور دو نفر از علمای شیعه، رای بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد و از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

ابراز نگرانی و محکومیت نسبت به روگردانی از حق قانونی انتصاب دو نفر عضو شیعه در شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان.

کد خبر 14400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =