چرایی فتوای مفتی اعظم دیوبندی های پاکستان علیه طالبان محلی این کشور ؟‌

مفتی محمد تقی عثمانی، مفتی اعظم جریان دیوبندی احزاب مذهبی اهل تسنن هر نوع شورش مسلحانه علیه دولت مرکزی پاکستان را مغایر با اسلام و حرام اعلام کرد.

رپیس وفاق المدارس عربیه مشتمل بر هزاران مدرسه دینی جریان دیوبندی در سراسر پاکستان در کنفرانس ملی پیغام پاکستان و در حضور دیگر علمای مطرح این کشور گفت: شرکت کنندگان در این کنفرانس بر این امر اتفاق نظر دارند که پاکستان یک کشور اسلامی است و محتوای قانون اساسی این کشور نشان می دهد که قوانین این کشور نیز بر اساس اصول شریعت بنا شده است.

وی با بیان جایگاه ممتاز قانون اساسی پاکستان در میان کشورهای اسلامی به دلیل حمایت از اصول شریعت و اسلام گفت: ‌هر نوع اقدام مسلحانه علیه دولت مرکزی و ارتش پاکستان شورش تصور می شود و هر نوع شورش علیه این کشور مغایر با اسلام و حرام قلمداد می شود.

در کنفرانس ملی پیغام پاکستان علما و شخصیت های همه مذاهب اسلامی اهل تسنن از جمله مذاهب دیوبندی، بریلوی، مشایخ و صوفیان اهل سنت شرکت کردند.

مفتی تقی عثمانی در ادامه گفت: علمای سراسر پاکستان شورش مسلحانه علیه دولت را نمی پذیرند.

رییس مدرسه دارالعلوم کراچی همچنین با اشاره به ملاقاتش با نور ولی سرکرده تحریک طالبان پاکستان در کابل گفت: ‌شماها در شورش بیست ساله خود حتی زنان، کودکان و علما را نیز نبخشیدید .شما بگویید آیا در این دوران که سلاح به دست گرفتید کوچکترین تغییری در پاکستان ایجاد شده است؟ چرا شما بر شورش بی نتیجه مسلحانه مصر هستید؟‌

مفتی محمد تقی عثمانی با بیان اینکه در دهه های گذشته علیه نیروهای آمریکایی و شوروی در افغانستان فتوای جهاد صادر کرده است خطاب به شورشیان تحریک طالبان پاکستان گفت: اکنون باید از کشتن و ریختن خون مسلمانان در کشور مسلمان نشین پاکستان دست بردارید.

پروفسور قبله ایاز، ‌رپیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان با تمجید از وحدت و همگرایی علمای مذاهب مختلف اسلامی در زمان سخت و چالش برانگیز گفت:‌ علمای پاکستانی ثابت کردند که همیشه در کنار مردم و در راستای منافع ملی حرکت می کنند.

طاهر محمود اشرفی، ‌رپیس شورای علمای پاکستان و از دیگر رهبران جریان دیوبندی نیز با بیان اینکه اجازه جولان به تروریست ها را درکشور نمی دهیم گفت: ‌پاکستان چهل سال است که در وضعیت جنگی بسر می برد علما همیشه از صلح حمایت کرده اند. پاکستان نه در امور دیگر کشورها دخالت کرده و نه به دیگر کشورها اجازه دخالت درامور خود را می دهد.

منبع: سایت خبری شبکه جیو در پاکستان

https://urdu.geo.tv/latest/315121-

کد خبر 14552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =