دادخواستی برای انحلال شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان در دیوان عالی پاکستان به ثبت رسید. شاکی این پرونده ادعا کرد؛ شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان برای بررسی قوانین گذشته، مطابق با آموزه های اسلامی تاسیس شد و قوانین را بررسی کرده و گزارش خود را به مجلس ملی ارائه نموده است لذا اکنون براساس قانون اساسی، جایگاه و اختیاری ندارد و می بایست بعد از انجام وظیفه خود، منحل گردد. اکنون وجود این شورا به دلیل عدم انحلال، حقوق اساسی مردم را تحت تأثیر منفی قرار می دهد.

براساس این گزارش، دیوان عالی پاکستان، دادخواست انحلال شورای ایدئولوژی اسلامی را به دلیل تاثیر منفی بر حقوق اساسی پاکستان را رد کرد. این پرونده را یک هیأت دو نفره دیوان عالی پاکستان به ریاست عمر عطا بندیال، قاضی و رئیس این دیوان، رسیدگی کرد. وکیل، خواجه احمد حسین اعلام کرد: شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان هیچ جایگاه یا اختیاری در قانون اساسی پاکستان ندارد. شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان گزارش نهایی خود را در سال 1996 میلادی به مجلس ملی پاکستان ارائه داده و براساس بند 4 اصل 230 قانون اساسی پاکستان، شورا باید قوانین کشور را در پرتوی از آموزه های اسلامی بررسی کند. وی گفت: شورا باید پس از ارائه گزارش نهایی به مجلس ملی منحل اعلام می شد. عدم انحلال این شورا حقوق اساسی مردم را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

رئیس دیوان عالی پاکستان اعلام کرد: شورای ایدئولوژی اسلامی نهادی است که قوانین کشور را در پرتوی از آموزه های اسلامی بررسی می کند و گزارش آن را به مجلس ارائه می دهد، همآنطوری که در گذشته قوانین کشور را بررسی کرده و گزارش مربوطه را به مجلس ارائه داده است، در آینده نیز قوانین را بررسی کرده و گزارش را به مجلس ارائه می دهد.

شاکی گفت: وضعیت شرعی قوانین دائمی، اکنون از طریق دادگاه شریعت فدرال بررسی می شود.

قاضی اطهر من الله پرسید: وجود شورای ایدئولوژی اسلامی کدام حقوق اساسی را تحت تأثیر قرار داد؟

دیوان عالی پاکستان درخواست انحلال شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان را رد کرد.

منبع خبر/ تاریخ انتشار خبر/ لینک خبر:

(روزنامه نوای وقت/ آج نیوز مورخ 18 بهمن ماه 1401)

https://www.aaj.tv/news/30315419

https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/islamabad/2023-02-07/page-1/detail-31

ملاحظه نمایندگی فرهنگی:

شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان نقشی مشابه شورای نگهبان قانون اساسی ج.ا.ایران را در پاکستان برعهده دارد. این شورا نهادی متشکل از 20 نفر از علمای مکاتب فقهی مختلف پاکستان است. نقش این شورا در بررسی قوانین اسلامی پیشنهادی برای تصویب در مجلس ملی و نیز اصلاح قوانین سابق اسلامی بر اساس قرآن و سنت تعریف شده است. از شرایط اعضای این شورا میتوان به داشتن حداقل 15 سال تجربه در زمینه آموزش و پژوهش اسلامی و مقبولیت بین مردم پاکستان اشاره کرد.

به نظر می رسد جایگاه این شورا از لحاظ ساختاری در کشور پاکستان تثبیت شده می باشد و در برخی از مقاطع نقش خود را در اصلاح قوانین اسلامی نیز به خوبی ایفا کرده است.

رد درخواست انحلال شورای ایدئولوژی اسلامی از سوی دیوان عالی پاکستان.

کد خبر 14562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =