تلاش ایران برای دستیابی به قدرت نرم در بالکان

منطقه بالکان از نظر استراتژیک برای کشورهای غربی به عنوان یک بلوک جغرافیایی که از طریق آن می تواند نفوذ آنها را در کشورهای سابق اروپای شرقی اتحاد جماهیر شوروی از جمله روسیه افزایش دهد، مهم است. در قرن بیستم ، بالکان صحنه درگیری بین کشورهای قدرتمند اروپایی بود و جنگ جهانی اول را برانگیخت که ولیعهد اتریش-مجارستان در سال 1914 در سارایوو ترور شد. در دورتر، ایران بالکان را به عنوان دروازه ای به سمت غرب و بازارهای آن می بیند. مقامات و کارشناسان ایرانی به دلیل شباهت در فرهنگ ، دین و گفتمان، منطقه بالکان را "جهان شرقی در غرب" می دانند.

*By https://thecradle.co/_next/image?url=https%3A%2F%2Fmedia.thecradle.co%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FUnknown-1-3.jpeg&w=96&q=75 Mohammad Salami

February 20 2023

منطقه بالکان از نظر استراتژیک برای کشورهای غربی به عنوان یک بلوک جغرافیایی که از طریق آن می تواند نفوذ آنها را در کشورهای سابق اروپای شرقی اتحاد جماهیر شوروی از جمله روسیه افزایش دهد، مهم است.

در قرن بیستم ، بالکان صحنه درگیری بین کشورهای قدرتمند اروپایی بود و جنگ جهانی اول را برانگیخت که ولیعهد اتریش-مجارستان در سال 1914 در سارایوو ترور شد.

در دورتر، ایران بالکان را به عنوان دروازه ای به سمت غرب و بازارهای آن می بیند. مقامات و کارشناسان ایرانی به دلیل شباهت در فرهنگ ، دین و گفتمان، منطقه بالکان را "جهان شرقی در غرب" می دانند.

به عنوان نمونه ، سال نو ایرانی - نوروز - جشن گرفته می شود. زبان فارسی در بعضی از مناطق بالکان در دوران باستان محبوب بود و بیش از 1700 کلمه فارسی هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار می گیرد.

ایران نفوذ مدرن خود را در سال 1992 آغاز کرد. تهران به طور فعال برای کاهش قتل عام از هر دو طرف مداخله کرد و با اعزام مشاوران نظامی، دفاتر اطلاعاتی، غذا ، پول و کمک های بشردوستانه نقش آفرینی کرد

دروازه ایران به اروپا

پس از جنگ و در سالهای اخیر، کشورهای بالکان تلاش کرده اند تا در اقتصاد اروپا ادغام شوند. برخی مانند بلغارستان و کرواسی، قبلاً توسط اتحادیه اروپا ساخته شده اند، در حالی که برخی دیگر مانند آلبانی ، کوزوو و صربستان به دنبال پیوستن هستند. به این معنا، جمهوری اسلامی ایران بالکان را فرصتی بالقوه برای افزایش صادرات به اروپا می داند.

در سال 2020 ، ایران تقریباً 16 میلیون دلار کالا به صربستان صادر کرد و این کشور 37 مین شریک تجاری ایران شد. صربستان به نوبه خود، 7 میلیون دلار کالا را به ایران صادر کرد. علیرغم داشتن فضای زیادی برای رشد، حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور در سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است.

این نشان دهنده تعهد هر دو کشور برای تقویت تعامل اقتصادی آنها است. براساس اعلامیه سفیر ایران در بلگراد رشید حسن پور، 15 سند همکاری برای امضای برای سفر آینده رئیس جمهور صربستان الکساندر ووچیچ به تهران آماده شده است همچنین بانوی اول صربستان تامارا وچیچ  Tamara Vucic ماه فوریه برای شرکت در کنگره بین المللی زنان تاثیرگذاردر تهران بود.

در میان کشورهای بالکان، صربستان قوی ترین مبادلات اقتصادی را با ایران دارد. با توجه به جنگ در اوکراین و اختلال در نفت روسیه به اروپا، صربستان به دنبال واردات کودهای نفتی و شیمیایی از ایران است و در عوض گندم خود را به آنجا صادر می کند.

در ژوئیه سال 2022 ، بیش از 80 تاجر صربستان و ایران، نمایندگان انجمن های تجاری و مقامات دولتی در بلگراد برای یک مجمع تجاری جمع شدند که نشانگر شروع بالقوه تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور بود. گرچه- در شرایط کاندیدا شدن صربستان برای  عضویت در اتحادیه اروپا - صربستان به تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران پیوسته است.

بوسنی و هرزگوین همچنان با ایران رابطه دارد. در طی بازدید حسین امیر-عبداللهیان ، وزیر امور خارجه ایران در 6 دسامبر 2022 ، وی از رشد 53 درصدی تجارت بین دو کشور در نه ماه گذشته خبر داد.

در این سفر، هر دو طرف همکاری در گردشگری، فلزات، چوب، معدن و کشاورزی را در اولویت قرار دادند و تصمیماتی برای ایجاد پروازهای مستقیم بین دو کشور گرفته شد.

فاقد استراتژی اقتصادی

با این حال، روابط اقتصادی ایران با بالکان با چالش هایی روبرو است. جمهوری اسلامی کشوری انقلابی است که ایدئولوژی نقش مهمی را ایفا می کند و تعامل اقتصادی آن همیشه مبتنی بر ملاحظات استراتژیک نیست. تهران فاقد یک استراتژی جامع دیپلماسی اقتصادی برای مطابقت با اولویت های اقتصادی منطقه، بر اساس نیازهای خاص آنها است.

نمونه ای از این فقدان استراتژی در مورد سوریه قابل مشاهده است. ترکیه دولت بشار اسد را نامشروع دانست و شمال سوریه را اشغال کرد و بدون تأیید دمشق، چهار عملیات نظامی را در آنجا انجام داده است. با این حال، در سال 2021 توانست 2.11 میلیارد دلار به سوریه صادر کند، در حالی که ایران که در طی درگیری 11 ساله از دولت سوریه حمایت کرده است، اما بیش از 300 میلیون دلار به سوریه صادر نمی کند - هفت برابر کمتر از ترکیه.

در مورد بالکان، موانع صادرات ایران در اجرای توافق نامه خدمات هوایی با صربستان مشهود است. پارلمان ایران این توافق نامه را در سال 2022 ، چهار سال پس از تهیه پیش نویس اولیه خود تصویب کرد، در حالی که پارلمان صربستان آن را در سال 2020 تصویب کرد.

فشارهای خارجی همچنین یک چالش مهم برای معاملات تجاری ایران است. علیرغم موافقت صربستان برای ورود بدون ویزا در اکتبر 2017 ، این تصمیم فقط یک سال بعد، تحت فشار اتحادیه اروپا لغو شد.

این مسئله ورود آزادانه به صربستان را برای بازرگانان ایران دشوار می کند و مانعی برای تجارت بین دو کشور است. تا زمانی که ایران نتواند به مسائل مالی و بانکی خود بپردازد ، نمی تواند امیدوار باشد که تجارت با کشورهای بالکان را افزایش دهد.

چالش های مالی و بانکی ایران، از جمله تحریم های ایالات متحده در مورد ورود ارز، تحریم بانک مرکزی آن و قطع ارتباط بانک های ایران از سیستم مالی جهانی ، تجارت کشورهای بالکان با ایران را به یک مسئله ای با ریسک پذیری بالا تبدیل می کند.

قدرت نرم و شبکه های فراملی

دین در جوامع بالکان نقش اساسی و تأثیرگذار ایفا می کند، جایی که جمعیت خود را مذهبی تر از سایر مناطق اروپا می دانند. در یک نظرسنجی از مردم در سال 2018، مذهبی ترین کشورها در بالکان مشخص شد که موارد زیر است:

مقدونیه با 88 درصد، سپس کوزوو با 83 درصد، رومانی با 77 درصد و صربستان، کرواسی، مونته نگرو و یونان همگی با 70-72 درصد از جمعیت خود. پس از آن بوسنی و هرزگوین با 65 درصد، بلغارستان با 52 درصد و آلبانی، جایی که تنها 39 درصد نقش برجسته دین را در زندگی خود پذیرفتند.

اسلام شیعه به عنوان یک ایدئولوژی بنیادی، برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است. در حقیقت ، دو عنصر "دین" و "ایدئولوژی" اساس مشروعیت انقلاب اسلامی سال 1979 را تشکیل داده اند. این در ماده یازدهم قانون اساسی مشهود است ، که بر اهمیت دین در جامعه ایران تأکید دارد.

ایران امیدوار است که نفوذ فرهنگی و مذهبی خود را در کنارنفوذ سیاسی در بالکان اعمال کند و با استفاده از قدرت نرم از طریق شبکه های فراملی و جوامع مدنی در منطقه به این هدف دست می یابد. در حال حاضر ، ایران به سه روش زیر اهداف خود را دنبال می کند:

اول، با اعمال نفوذ فرهنگی خود از طریق نهادهای مذهبی و فرهنگی جوامع مسلمان خدمات رسانی می کنند، مانند جوامع هترودکس از جمله بختاسیان و علویان (قزلباش). یکی از تأثیرگذارترین آنها، موسسه ابن سینا است که در سال 1996 در سارایوو، تأسیس شده است. این موسسه کتاب های اسلامی و دانشگاهی و ارتباطات بسیاری با دانشکده مطالعات اسلامی در دانشگاه سارایوو برقرار کرده است.از طریق فعالیت های فرهنگی، این نهاد قصد دارد گفتمان رسمی جمهوری اسلامی را در منطقه بالکان و بین المللی در مورد تحولات سیاسی در غرب آسیا گسترش دهد.

دوم، تهران به دنبال گسترش فرهنگ خود از طریق کمک های فرهنگی و جشنواره ها است. ایران وب سایت های مختلفی را به زبان های محلی بالکان برای انتشار اطلاعات در مورد فرهنگ و هنر ایران راه اندازی کرده است.  به عنوان مثال رادیو بوسنیایی  متعلق به پخش کننده دولتی ایران، تلویزیون بالکان سحر است که به آموزش زبان فارسی کمک می کند. ایران همچنین به مؤسساتی مانند موسسه آموزش زبان خصوصی OAK  در بوسنی کمک مالی می کند و جشنواره های هفته سینمای ایران برگزار می کند.

سوم، با حمایت از جامعه شیعه، جمهوری اسلامی سعی می کند تا تأثیر این مسلمانان را برای ایجاد شبکه ای از اعضای قابل توجه خود به منظور کاهش برداشت های منفی ایران بیشترکند.

یکی از این موارد برجسته، عمار اماموویچ، یک شیعه بوسنیایی است که بنیاد میراث معنوی ایران را در شهر موستار مدیریت می کند. هدف این نهاد، ترویج ارزشهای معنوی، بررسی میراث معنوی اسلامی بوسنیایی، انتشار کتاب، و ترویج آثار سید محمد حسین طباطبائی (1903-1981) و تجلیل از تئوسوفیست شیعه ایرانی است.

موانع برای قدرت نرم

اگرچه ایران توانسته است تا حدودی تأثیر مذهبی و فرهنگی را در بالکان ایجاد کند ، اما در زمینه سازی این روابط با چالش ها و رقبا بی شماری روبرو است - در منطقه ای که با تنوع قومی، افراط گرایی و مداخله خارجی مواجه است.

به عنوان مثال، برخی از افراد طرفدار غرب نسبت به فعالیت های ایران شک و تردید دارند و انتقاداتی وجود دارد، مانند دکتر جمال الدین لاتی، استاد دانشکده علوم اسلامی دانشگاه سارایوو و نویسنده برجسته بوسنی که از دکتر حفیزوویچ و ارتباطاتش با ایران انتقاد کرده است.

فعالیت های ایران در این منطقه همچنین با سایر کشورها، به ویژه عربستان سعودی و ترکیه، که برای نفوذ مذهبی در بالکان رقابت می کنند، با رقابت روبرو است. عربستان سعودی با ثروت نفتی گسترده خود، به ویژه در ارتقاء عقاید وهابی از طریق بنیادهای خیریه بی شماری خود موفق بوده و توانسته است حضور قابل توجهی در منطقه ایجاد کند.

آغاز فعالیت های مذهبی سعودی همزمان با جنگ در بوسنی بود که طی آن ریاض ده میلیون دلار از طریق چندین موسسه خیریه اسلامی بودجه تأمین کرد. این تهدیدی برای فعالیت های شیعه محور ایران ایجاد می کند. علیرغم تلاش های ایران در سه دهه گذشته، کشورهای بالکان علاقه مند به پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا هستند.

بخشی دیگر از مشکلات ایران ناشی از مشکلات و تضادهای سیاسی است. آلبانی میزبان مجاهدین خلق است که در ایران به عنوان یک گروه تروریستی ممنوع است و در سال 2012 از لیست سازمان های تروریستی وزارت خارجه آمریکا خارج شد. این گروه در زمان حکومت صدام حسین در عراق مستقر بود و پس از سرنگونی وی، با حمایت ایالات متحده به آلبانی نقل مکان کرد.  تیرانا در سال 2016 بیش از 2000 عضو مجاهدین خلق را در به طور رسمی پذیرفت.

دولت ایران اعتراضاتی را به آلبانی نسبت به مجاهدین خلق کرده است که باعث درگیری و اختلاف بین دو کشورشده است. در آخرین تحولات سیاسی، در 7 سپتامبر 2022، ادی راما، نخست وزیر آلبانی،  روابط دیپلماتیک خود را با ایران به دلیل اتهام دست داشتن ایران در حمله سایبری به زیرساخت دیجیتال آلبانی قطع کرد این حادثه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی ایران در آلبانی را که زیرساخت‌های قدرت نرم آن را با هزینه‌های گزاف و در مدت طولانی فراهم کرده بود، قطع کرد.

اگر ایران می‌خواهد در بالکان اعمال نفوذ کند، باید درک کند که مسیر نفوذ در منطقه این روزها از اروپای غربی می‌گذرد و نه لزوماً از مسکو.  برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) - یا توافق هسته ای ایران - می تواند راهی برای ایران برای تقویت همکاری خود با اروپا و به نوبه خود روابطش با بالکان باشد. اما حتی این ممکن است بسته به نتیجه جنگ فعلی در اوکراین تغییر کند.

*دکتر محمد سلامی دارای مدرک دکترای روابط بین الملل استاو متخصص سیاست غرب آسیا، به ویژه در سوریه، ایران، یمن و منطقه خلیج فارس استحوزه های تخصصی او شامل سیاست و حکومت داری، امنیت و مبارزه با تروریسم استاو به عنوان تحلیلگر و مقاله نویس در رسانه های مختلف می نویسد.

https://thecradle.co/article-view/21690/irans-pursuit-of-soft-power-in-the-balkans

11/12/1401

کد خبر 14778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =