رئیس جمهور پاکستان هتک حرمت به قرآن کریم در دانمارک و هلند را محکوم کرد و گفت: جریحه دار کردن احساسات مسلمانان، نفرت پراکنی و تحریک کردن به مردم برای خشونت، آزادی بیان نیست، چنین حوادثی تحریک آمیز و مبتنی بر نفرت و اسلام هراسی است. اقدامات توهین آمیز و مبتنی بر افترا در کشورهای غربی مغایر با مقررات بین المللی و اصول آزادی بیان است.

براساس این گزارش، دکتر عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان هتک حرمت به قرآن کریم در دانمارک و هلند را محکوم کرد. رئیس جمهور پاکستان جریحه دار کردن احساسات مسلمانان در پوشش آزادی بیان را به شدت محکوم کرد و گفت: نفرت پراکنی و تحریک کردن مردم به خشونت، آزادی بیان نیست. این اقدام شنیع احساسات مسلمانان جهان را جریحه دار کرده است، چنین حوادثی تحریک آمیز و مبتنی بر نفرت، ناشی از اسلام هراسی است. اقدام توهین و افترا در کشورهای غربی مغایر با مقررات بین المللی و اصول آزادی بیان است. اسلام به بشریت صلح و برادری می آموزد و این عمل نشان دهنده افزایش سطح اسلام هراسی در جهان است. جامعه بین المللی باید اقدامات عملی علیه اسلام هراسی انجام دهد و عناصر افراطی را دلسرد کند. رئیس جمهور پاکستان بر لزوم تلاش عملی برای ارتقای تساهل، هماهنگی بین ادیان و گفتگو تاکید کرد. همچنین وزارت امور خارجه پاکستان نسبت به این حادثه به مقامات دانمارکی ابراز نگرانی کرده و از آن ها خواسته است که مراقب احساسات مسلمانان در سراسر جهان باشند. باید تدابیری اتخاذ شود تا از حوادث نفرت و اسلام هراسی جلوگیری شود. ترکیه، عربستان سعودی و قطر نیز این اقدام شنیع را اقدامی تحریک آمیز توصیف کرده و در بیانیه ای اعلام کردند که کشورهای اروپایی حتی در ماه رمضان نیز جلوی حوادث اسلام هراسی را نگرفتند. باید فوراً جلوی کسانی که نفرت دینی را ترویج می دهند، گرفته شود.

منبع:

(روزنامه نوای وقت مورخ7 و 9 فروردین ماه 1402)

https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/islamabad/2023-03-29/page-1/detail-20

https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/islamabad/2023-03-27/page-1/detail-14

ملاحظه :

پاکستان در سال های اخیر و بطور رسمی در خصوص اسلام هراسی واکنش هایی را از خود نشان داده است.

روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی در 15 مارس (24 اسفند ماه) در سراسر جهان از جمله، در پاکستان برگزار شده است. در روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی در سراسر پاکستان مراسمی برگزار شده و علما، دانشمندان و مقامات سیاسی در مورد اسلام هراسی مردم را آگاه ساخته و اقدامات اسلام هراسی اخیر در اروپا را محکوم کردند. آن ها گفتند: اسلام هراسی اظهار نفرت، تعصب و خصومت با مسلمانان است که برای تهدید، آزار، سوء استفاده و ارعاب علیه مسلمانان استفاده می شود. این برنامه با الهام از خصومت نهادی، ایدئولوژیک، سیاسی و مذهبی که به نژادپرستی ساختاری و فرهنگی تبدیل می شود، نمادها و نشانه های مسلمان بودن را هدف قرار می دهد، لذا اسلام هراسی را بشدت محکوم می کنیم.

راجا پرویز اشرف، رئیس مجلس ملی پاکستان، در بیانیه ای به مناسبت روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی گفت: اسلام هراسی رو به رشد تهدید بزرگی برای هماهنگی جهانی و صلح جهانی است. وی گفت: برای مقابله با اسلام هراسی به تلاش جمعی نیاز است. روند رو به رشد اسلام هراسی آفتی است که به احساسات مسلمانان ساکن در سراسر جهان آسیب رسانده است. وی افزود: این وظیفه جمعی ماست که با کسانی که مورد تبعیض قرار می گیرند، همبستگی کنیم. وی گفت: اسلام دین صلح آمیز است و صلح و برادری را می آموزد.

در سال 2020م سازمان همکاری اسلامی به اتفاق آرا قطعنامه تاریخی تهیه شده از سوی دولت پاکستان در مورد اسلام هراسی را در مجمع سازمان ملل ارائه کرد و تصویب شد و تصمیم گرفته شد هر سال 15 مارس به عنوان "روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی" نامگذاری شود. در متن این قطعنامه ابراز نگرانی شده است که اسلام هراسی نوعی تعصب نژادی و تبعیض مذهبی است که در دوران جدید، رو به افزایش است.

همچنین نخست وزیر سابق پاکستان نیز برای اولین بار رسماً به سران کشورهای اسلامی و همچنین به سران کشورهای اروپایی طی نامه های رسمی آن ها را از پیامدهای اسلام هراسی آگاه کرد و برای جلوگیری از آن تاکید کرد. وی گفت: نفرت پراکنی و تحریک کردن مردم برای خشونت، آزادی بیان نیست، اسلام هراسی است و این اقدام برای مردم اروپایی در سراسر جهان مشکلات را ایجاد خواهد کرد، زیرا اسلام دین صلح است و جریحه دار کردن احساسات 1.5 میلیارد مسلمان جهان هرگز آزادی بیان نیست. مسلمانان پیامبر اکرم (ص) و مقدسات دینی را از جان خود عزیزتر می دانند و هرگز اهانت را تحمل نخواهند کرد، اگر مسلمانان به دلیل این اقدامات اروپایی وادار به انتقام شدند، تردد مردم اروپا در جهان با خطر مواجه خواهد شد. اکنون نیز دکتر عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان و عضو ارشد حزب نهضت انصاف پاکستان عمران خان، بیانیه هایی را علیه اسلام هراسی صادر می نماید.

محکومیت رئیس جمهور پاکستان نسبت به هتک حرمت به قرآن کریم در دانمارک و هلند.

کد خبر 15000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =