سیاست ها و برنامه های صربستان در حوزه خانواده و فرزندآوری

در اولین کنفرانس ملی "صربستان - خانواده ما" که در روز سوم آوریل 2023 برابر 14 فروردین1402 توسط وزارت خانواده و جمعیت شناسی در کاخ صربستان برگزار شد، در این همایش، سخنرانان به اهمیت سیاست های مربوط به افزایش جمعیت اشاره کردند. از جمله آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان، به برنامه های اولویت دار اشاره کرد

در اولین کنفرانس ملی "صربستان - خانواده ما" که در روز سوم آوریل 2023 برابر 14 فروردین1402 توسط وزارت خانواده و جمعیت شناسی در کاخ صربستان برگزار شد، تانیا گربیچ، مادر شش فرزند که پس از مرگ همسرش، فرزندان را به تنهایی بزرگ کرده بود، برای حاضران سخنرانی کرد. وی گفت: نزدیکی و صمیمیت افراد عزیز و قابل اعتماد، بزرگترین مزیت خانواده های چند نفره است زیرا وقتی تعداد برادران و خواهران در خانواده ای بیشتر باشد «هیچ کس هیچ وقت تنها نخواهد بود» زیرا همیشه کسی را دارید که بتوانید با او وقت بگذرانید، معاشرت کنید، صحبت کنید و سرگرم باشید.

در این همایش، سخنرانان به اهمیت سیاست های مربوط به افزایش جمعیت اشاره کردند. از جمله آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان، به برنامه های اولویت دار اشاره کرد که شامل پنج بخش بودند:

  1. توسعه یکنواخت منطقه ای

یکی از عوامل کلیدی برای رشد جمعیت، مناطقی هستند که دارای جمعیت متوسط هستند و هریک از این مناطق مرکزی برای جلوگیری از مهاجرتهای داخلی است. با توجه به اینکه بازگشت افراد مهاجر به مکان هایی که در آن متولد شده اند بسیار مهم است. و همین امر دلیلی بر این  بوده است که دولت دست به کار ساخت اتوبانهای جدید و بهینه سازی جاده های سطح کشور کرده ایم و همچنین در حال بهبود بخشیدن به مسیرهای ارتباط دیجیتالی هستیم، بصورتی که تا پایان سال 2025 تمامی روستاهای دورافتاده دسترسی به اینترنت خواهند داشت.

  1.   یارانه برای خرید اولین خانه و یا ملک به خانواده ها

یکی از مواردی که در کانون توجه دولت قرار گرفته است، اهدای یارانه برای خرید اولین آپارتمان تا سقف 20,000 یورو به خانواده هاست که به این منظور اعتبار ویژه ای برای سال 2023 اختصاص یافته است و آیین نامه ای به همین جهت تنظیم گردیده است.

  1. حمایت از کارآفرینان

ایجاد تغییرات در قانون حمایت مالی از خانواده های دارای فرزند به منظور ارائه بیشترین میزان کمک مالی به خانواده ها که در این مسیر تمرکز بر روی حمایت از بانوان کارآفرین در جامعه خواهد بود که به همسران آنها نیز مزایای مراقبت از کودک تا سه ماه پس از تولد نوزاد تعلق خواهد گرفت و مادران کار آفرینی که بیش از دو فرزند دارند، حق استفاده از دوسال مرخصی را خواهند داشت.

  1. آموزش پیش دبستانی

یکی از مسائل حائز اهمیت، رسیدگی به وضعیت پیش دبستانی و سرمایه گذاری ویژه در آن است.

در حال حاضر کمبود جا برای تعداد 11,000 کودک در مهد کودک های کشور به  منظور رسیدن به حد استانداردهای اروپایی محرز است.

  1. توسعه سه برنامه استراتژیک

در رابطه با سیاست های افزایش جمعیت سه مسئله استراتژیک در حال توسعه است. استراتژی بهداشت باروری و تولید نسل، استراتژی تشویق مادران به باردارای و زایمان و استراتژی مربوط به سالمندی مادران.

نخست وزیر همچنین افزود:

کمک هزینه به والدین برای تولد اولین فرزند از اول ژانویه 2023 مبلغ345,398 دینار معادل 3,000 یورو،

کمک هزینه والدین برای فرزند دوم که در24 قسط پرداخت می شود 306,388 دینارمعادل 2,600 یورو

برای فرزند سوم که در 120 قسط پرداخت می شود یک میلیون و 838,332 دینار معادل 15,000 یورو

و برای فرزند چهارم مبلغ 2,757,498 دینار معادل 23,700 یورو است که در طول 12 سال به والدین پرداخت می شود.

علاوه بر اینها برای فرزندان دوم و سوم از اول ژانویه 2023 یک کمک بلاعوض به میزان 120,000 دینار معادل 1,000 یورو در یک نوبت در نظر گرفته شده است.

وزیر خانواده و جمعیت، خانم داریا کسیچ در این برنامه اظهار کرد:

گروهی در حال شکل گیری است که شامل افرادی است که بطور دائم در خدمت بخشداری ها خواهند بود و بودجه ای نیز مستقیما از سوی وزارت خانواده به این بخشداری ها اعطا خواهد شد. نتایج کار آنها باید بطور شفاف در اختیار عموم شهروندان قرار گیرد. فعالیت هایی همچون ساخت محل بازی برای کودکان و محلهایی برای استراحت همراهان آنها، بازسازی ساختمان مهد کودک ها و غیره.

رئیس مجلس صربستان، آقای ولادیمیر اورلیچ اظهار کرد:

رسیدگی به زندگی اجتماعی مردم و برنامه رشد جمعیت از موارد حائز اهمیت برای کشور و دولت است. در ارائه پاسخ به مسائل اقتصادی، توجه به زیرساختهای جامعه، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش جوانان مورد توجه خاص هستند، با این پیام که در سرزمین مادریشان دیدگاه های وسیع برای آنها وجود دارد و آنها باید در کشور مانده برای زندگی خود برنامه ریزی کنند و تشکیل خانواده دهند.

رئیس دفتر یونیسف در صربستان، خانم دیانا کستادینووا:

با صحبت در مورد کودکان خانواده های فقیر، اظهار داشت که بایستی اقدامات هدفمند و خدمات اجتماعی برای حمایت از نیازهای آنها در زمینه بهداشت و درمان و آموزش انجام گیرد. صربستان تا کنون سرمایه گذاری زیادی در ارائه خدمات اجتماع و اجرای مدل های موفقیت آمیز داشته است و حال این شکوفایی باید به سطح جدید و والاتری برسد وهمه کودکان به خدمات مورد نیاز برای رشد دسترسی داشته باشند.

رئیس اداره همکاری با صرب های مقیم خارج زیرمجموعه وزارت خارجه، آقای آرون گویون اعلام کرد:

هر قدمی که اکنون برداشته شود، نتیجه اش پس از ده ها سال در آینده قابل مشاهده خواهد بود. مسئله جمعیت و دموگرافی فراتر از دیگر مسائل است و در مناطقی که خانواده های پر جمعیت تر زندگی میکنند بقای جامعه محسوس تر است. 

جریان بازگشت هموطنان مقیم خارج با شیوع و اپیدمی کرونا شروع شده است و محاسبات نشان می دهد که می توان روی آنها حساب کرد و به همین منظور دولت در حال سرمایه گذاری و احداث مدارس تکمیلی آموزش زبان صربی برای کودکان آنها در خارج کشور است و در طول یک سال گذشته 23 مدرسه در جزایر قناری، اسپانیا، پرتغال، موسکو، و ... ایجاد گردیده است و در حال حاضر افتتاح سه مدرسه دیگر در آمریکا در حال اقدام است.

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در صربستان، خانم بورکا یرمیچ، از دلایل اصلی کاهش جمعیت و پیری جامعه به مهاجرت و همچنین پایین بودن ازدواج و کاهش نرخ باروری  اشاره نمود و گفت از همه بدتر این است که جمعیت مهاجرت کننده از کشور و موطن مادری را بیشتر جوانانی تشکیل میدهند که در سنین ازدواج و دوران تولید مثل به سر می برند که این معضل بصورت یک وضعیت معمول برای منطقه جنوب شرقی اروپا درآمده است و تخلیه منطقه از جمعیت جوان و کارآمد به وفور دیده می شود.

معاون دبیر دولت در وزارت فرهنگ و نوآوری مجارستان، آقای آتیلا بنده گفت:

خانواده قوی ترین بخش جامعه است که بقای  یک ملت در گرو آن است. در یک همکاری خوب میان دوکشور میتوان از اقدامات خوب یکدیگر استفاده کنیم. دولتهای غربی به روش ها و سیاست های دیگری مشکل کاهش جمعیت را حل می کنند ولی مسئله مهم این است که برای دو کشور مجارستان و صربستان خانواده امری حیاتی و نمادین و ارزشمند است که باید دو کشور برای تقویت آن تلاش کنند. روابط خوب دو کشور می تواند با تشکیل یک کارگروه راهبردی  که مجارستان و صربستان بتوانند توسط آن در مورد سیاستهای جمعیتی و سیاست حمایت از خانواده گفتگو کنند، می تواند توسعه ساز باشد.

1402/01/15

کد خبر 15003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =