حضور زنان در اقتصاد دیجیتال

عدم دسترسی به خدمات مالی، افزایش بیکاری و تورم بالا همچنان موانع اصلی رشد برای شرکت های کوچک و شرکت هایی که تحت رهبری زنان هستند، است.

عدم دسترسی به خدمات مالی، افزایش بیکاری و تورم بالا همچنان موانع اصلی رشد برای شرکت های کوچک و شرکت هایی که تحت رهبری زنان هستند، است. در نتیجه، روش های توسعه کسب و کار متعارف، از جمله سرمایه گذاری های خرد به فقیرترین و آسیب پذیرترین قشر، به ویژه زنان کارآفرین در بخش اقتصادی غیر رسمی نمی رسد.

اخیرا در یک نظر سنجی که از زنان کار آفرین غیر رسمی در بخش خانگی انجام شد، مشخص شد که در چند سال گذشته تعدادی از زنان کار آفرین به ویژه در دوران کرونا به بخش خانگی پیوسته‎اند. در سه سال گذشته، میانگین 29 درصد زنان برای درآمدزایی وارد مشاغل خانگی شده اند که شامل 34 درصد در کراچی و 24 درصد در لاهور میشود.

این نظرسنجی اهمیت بخش خانگی را به عنوان تنها پناهگاه برای درآمدزایی برای زنانی که کمی بالاتر از خط فقر زندگی می کنند، نشان داد. این زنان به دلیل بیکاری و تورم وارد بخش خانگی می شوند زیرا مزایای بیکاری و فرآیند منظم حمایت اجتماعی وجود ندارد.

با وجود افزایش چشمگیر کارگران خانگی، هنوز آمار رسمی مشخص نیست. اگرچه پاکستان دارای چهار قانون استانی است، اما داده های ملی معتبر یا ارقام آماری در دسترس نیست. این باعث می شود وضعیت اسیب پذیرتر و غیر قابل پیش بینی در گفتمان سیاسی باشد و در نتیجه افزایش تورم را خواهیم داشت.

با دانستن اهمیت افزایش روند شرکت‌های خرد خانگی، تأکید زیادی بر دیجیتال‌سازی و پیشرفت فناوری دیده می‌شود. بر اساس گزارش یک نظرسنجی، اکثریت زنان دلیل راه اندازی کار خود را نیاز به کسب درآمد برای حمایت از خانواده بیان کرده اند. بسیاری از این پاسخ دهندگان همچنین دلایل دیگری مانند کسب پول کافی برای تغذیه و آموزش صحیح فرزندان خود و نگه داشتن مقداری پول به عنوان پس انداز ذکر کردند. همچنین تعدادی بیان داشتند که می‌خواهند از مهارت‌های موجود خود استفاده کنند تا زندگی مناسبی داشته باشند. با این حال، اکثر آنان کسب و کار خود را ثبت نکردند. صحبت با آنها نشان داد که آنها تا حد زیادی از مزایا و راه های برندسازی و ثبت کسب و کار خود بی اطلاع هستند.

جستجوی اطلاعات در مورد ثبت نام کسب و کار نشان دهنده عدم اگاهی در مورد رسمی شدن در میان کارافرینان سطح خرد است. تعداد زیادی، تقریبا 95درصد از کارآفرینان کسب و کار خود را ثبت نکرده اند، در حالی که تنها 5 درصد اظهار داشتند که نوعی ثبت نام را انجام داده اند. مشخص شد که زنان در کسب و کارهای خرد در مورد مزایای ثبت کسب و کار که منجر به پیشرفت می شود، بی اطلاع هستند.

مایه تاسف است که زنان در بخش غیررسمی از مزایای ثبت نام بی خبرند. آنها نمی دانند که با ثبت نام خود می توانند از مزایای متعددی مانند ثبت نام در اتاق های بازرگانی و غیره بهره مند شوند.

در این نظر سنجی اشاره شدکه زنانی که به عنوان کارافرین خرد یا کارگران خانگی کار می کنند، معاملات خود را ثبت نمی کنند. با این حال، زنانی که اثربخشی، استفاده و اهمیت انجام کسب و کار را به شیوه ای مناسب آموخته و درک کرده اند، شروع به نگهداری سوابق درآمد، هزینه و سود ماهانه خود کرده اند.

زنان در کسب و کارهای خرد از کراچی گزارش دادند: از انجا که اکنون انها باید جزئیات مربوط به درامد خود را با وزارت کار به اشتراک بگذارند، انها شروع به نگهداری سوابق درآمد، هزینه های ماهانه و سود کرده‎اند.

زنان شاغل در خانه که در مناطق شهری کار می کنند گزارش دادند که کسب و کار و فعالیت های تولیدی انها به شدت وابسته به برق است. فرحانا، یک کارگر خانگی گفت: "با توجه به افزایش نرخ برق، کسب و کار ما به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. اختلال در عرضه برق و هزینه های بالا، سود کارگران خانگی را در چند ماه گذشته کاهش داده است. برای ما دشوار شده است که هر دو هدف را در چنین تورمی براورده کنیم. "

شکاف دیجیتال به عنوان یک عنصر مهم محرومیت اجتماعی و مالی به دلیل عدم دسترسی به رایانه / گوشی های هوشمند شناخته شده است. با افزایش انگیزه دیجیتالی شدن، دسترسی به شمول مالی زنان در کسب و کارهای خرد به نظر می رسد یک فرصت عالی است.

یافته‌های اخیر در میان گروه‌های جدید زنان که مشاغل خرد در بخش غیررسمی انجام می‌دهند، نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از آنها تلفن هوشمند دارند. از این تعداد، 6 درصد از پاسخ دهندگان گوشی هوشمند دارند اما اتصال اینترنتی ندارند. همچنین جالب است بدانید که در بین کسانی که تلفن هوشمند دارند، اکثریت برنامه بانکی یا انتقال پول در تلفن خود ندارند، که نشان دهنده سطح پایین آمادگی یا سواد دیجیتالی است.

به نظر می رسد که یک گوشی هوشمند عمدتا به عنوان نماد وضعیت خوب یا برای سرگرمی خریداری میشود. با این حال، برخی از زنان از یوتیوب برای بهبود مهارت های خود استفاده می کنند. با این وجود، تعداد کمی از زنان جوان کارآفرین از گوشی هوشمند برای تبلیغ محصولات خود استفاده می کنند. در صورت استفاده مؤثر، گوشی هوشمند می‌تواند به این بخش از پاسخ ‌دهندگان برای افزایش ظرفیت‌ها، رشد کسب‌وکار و افزایش درآمد کمک کند.

این نظرسنجی ارتباط جالبی بین شاخص های مرتبط با کسب و کار در اختیار داشتن گوشی های هوشمند پیدا کرده است. ارقام نشان می دهد که 49 درصد زنان در مشاغل غیررسمی دارای گوشی های هوشمند، دانش لازم برای ایجاد یک طرح تجاری، برنامه رشد و برنامه پایداری را دارند، در حالی که 31 درصد زنان در مشاغل خانگی که گوشی هوشمند ندارند ولی آگاهی دارند. این نشان می دهد که دیجیتالی کردن و استفاده از فناوری دیجیتال برای حمایت از شیوه های تجاری برای زنان در مشاغل غیررسمی قابل اجرا است. کارآفرینان جوان می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند، زیرا آنها بیشتر از بزرگان خود در زمینه فناوری اطلاعات دارند.

صدف، یکی از کارآفرینان که از رسانه های اجتماعی برای فروش محصولات خود استفاده می کند، به اشتراک گذاشته است که استفاده از موبایل حجم کار او را کاهش داده است. از زمانی که شروع به دریافت سفارشات آنلاین کرده‌ام، در زمان و هزینه حمل و نقل من صرفه‌جویی زیادی شده است. ثبت سفارش و پیگیری آسان شده است. قبل از آن، انجام کار یک فرآیند خسته کننده بود.»

من دائماً با زنانی که برای تکمیل سفارشات در گروه واتس اپ با من همکاری می کنند، پیگیری می کنم که باعث صرفه جویی در وقت من می شود و ما به عنوان یک گروه، فعال تر شده ایم و می توانیم سفارشات خود را به موقع انجام دهیم. صدف افزود: استفاده از فناوری تلفن همراه به من این امکان را می دهد که مستقیماً از بازار سفارش بگیرم که نقش واسطه را کاهش داده است.

نتیجه گیری:

به منظور تجهیز مشاغل خرد زنان در بخش خانگی، درک و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید با مجموعه کاملی از فناوری‌های دیجیتالی که مشاغل خرد را در بخش خانگی ترویج می‌کنند، مهم است. شکاف جنسیتی باید با تمرکز بر بهبود سواد دیجیتال و ظرفیت سازی برای استفاده از فناوری های دیجیتال مورد توجه قرار گیرد.

کمک به زنان با فناوری‌های دیجیتالی از طریق طرح‌های اجتماعی، خدمات مالی و طرح‌های توسعه می‌تواند نتایج مثبتی را از نظر افزایش درآمد از طریق کسب‌وکارهای پایدار ایجاد کند.

سرمایه‌گذاری و ایجاد انگیزه برای دیجیتال‌سازی در شرکت‌های خرد، فرصت‌های بهتری را برای زنان فراهم می‌کند.

حضور زنان در اقتصاد دیجیتال

منبع:

https://www.thenews.com.pk/magazine/you/1070550-inclusion-of-women-in-digital-economy

کد خبر 15599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =