۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹

دیدار نخست وزیر عراق با شیخ الازهر و دعوت از ایشان برای سفر به عراق و پاسخ مثبت شیخ به این دعوت***سفر قریب الوقوع شیخ الازهر به سازمان ملل برای ایراد سخنرانی در شورای امنیت

*دیدار نخست وزیر عراق با شیخ الازهر و دعوت از ایشان برای سفر به عراق

خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۲۰۳۲۳-۱۷:۴۲

*حضور شیخ الازهر در شورای امنیت سازمان ملل و برنامه سخنرانی ایشان در شورا

خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۲۰۳۲۳-۱۷:۴۲

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق روز گذشته در سفری رسمی وارد قاهره شد هیئت بلند پایه ای، نخست وزیر عراق را در جریان این سفر همراهی می کنند. این سفر دومین سفر السودانی به مصر است و در اوایل ماه مارس گذشته هم وی به مصر سفر کرده و با مصطفی مدبولی نخست وزیر و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر دیدار و گفتگو کرده بود. برخی منابع اعلام کرده اند که نخست وزیر عراق علاوه بر گفتگو در خصوص روابط دوجانبه و فعال کردن کمیته های اقتصادی دو جانبه در باره میانجی گری میان تهران و قاهره برای عادی سازی روابط ایران و مصر نیز با سیسی گفتگو خواهد کرد.

از جمله نکات مهم سفر نخست وزیر عراق به قاهره دیدار ایشان با شیخ الازهر احمد طیب بود سودانی در این دیدار از نهاد دینی الازهر و جایگاه آن در میان مسلمانان تجلیل به عمل آورد و شیخ الازهر را بخاطر موضع گیری های اعتدالیش ستود وی ضمن اشاره به روابط تاریخی بین دو کشور و روحیه برادری حاکم بر آن از شیخ الازهر دعوت کرد تا هر چه زودتر به عراق سفر کند.

احمد طیب شیخ الازهر نیز در این دیدار ضمن اشاره به جایگاه مهم کشور عراق در جهان اسلام و عرب، ایستادگی مردم عراق را در مقابل گرفتاری ها و مشکلات و اعمال تروریستی ستود و اظهار امیدواری کرد تا در آینده نزدیک بتواند از عراق دیدار کند.

ملاحظه: اکنون بیش از 2 سال است که موضوع سفر شیخ الازهر به عراق مطرح است قبل از سودانی مصطفی کاظمی نخست وزیر سابق عراق نیز از شیخ الازهر دعوت کرده بود تا به این کشور سفر کند. سال گذشته در چنین روزهای احمد دلیمی، نماینده دائم عراق در اتحادیه عرب، با  احمد طیب دیدار کرد و شیخ در پایان ملاقات گفت: در «آینده بسیار نزدیک» به عراق سفر خواهد کرد و بر أساس اخبار منتشره قرار بود ایشان با آیت الله سیستانی نیز دیدار کند اما بنا بر دلایلی این دیدار انجام نشد این روزها نیز بار دیگر موضوع سفر شیخ الازهر به عراق داغ شده است با این وجود معلوم نیست آیا در نهایت این طلسم خواهد شکست؟ وشیخ در آینده نزدیک به عراق سفر میکند یا بار دیگر دیدار از عراق بتعویق خواهد افتاد.

** حضور شیخ الازهر در شورای امنیت سازمان ملل

بر اساس خبری که امروز سایت صدی البلد منتشر کرد قرار است فردا 4 شنبه شیخ الازهر و پاپ فرانسیس که در سال 2019م سند برادری انسانی را در ابوظبی امضاء کردند به آمریکا سفر خواهند کرد و در جلسه عمومی شورای امنیت به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

این سایت خبری سخنرانی شیخ الازهر در شورای امنیت را رخدادی تاریخی و یگانه بر شمرد که در آن رهبران ادیان می توانند با فراخواندن رهبران کشورهای بزرگ به صلح و آرامش و احترام به ارزش های انسانی، قدمی در مسیر ایجاد فضای جدیدی در عرصه بین الملل بردارند.

https://www.elbalad.news/5807125

کد خبر 15961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =