کارشناسان معتقدند که تاسیس گروه تبلیغی جماعت در واکنش و یا به نوعی مقابله باجریانات اصلاح طلبانه و احیاگرانه قرن نوزدهم در شبه قاره هندبوده است .

گروه بین المللی جماعت تبلیغی یکی از  زیرشاخه های مکتب دیوبندی اهل سنت است. آغاز فعالیت این گروه به سال ۱۹۲۰ میلادی باز می گردد و فردی به نام محمد الیاس  بنیانگزار اصلی گروه جماعت تبلیغی بوده است .

کارشناسان معتقدند که تاسیس گروه تبلیغی جماعت در واکنش و یا به نوعی مقابله باجریانات اصلاح طلبانه و احیاگرانه قرن نوزدهم در شبه قاره هندبوده است . نهضت های فرقه ای همچون آریاسماج و برهموسماج را می توان بیشتر از زاویه ی «اصلاح» سنّت هندویی دید . که در آینده مطالبی پیرامون آنها ارسال خواهد شد .

هدف وجودی جماعت تبلیغی از ابتدا بر مبنای تربیت مسلمانانی که به نوعی رفتار و منش آنها مبتنی براخلاص در عمل در جهان اسلام بوده است . به عبارتی مرحله نخست از فعالیت آنها این بوده که به اعضای خود آموزشهای لازم درداشتن اخلاص در اعمال و رفتار خویش داشته باشند و آموزه های لازم را نیز فرا گیرند .

مهمترین فعالیت آنها بعد از مرحله نخست عبارت است از اقدامات تبشیری برای جذب غیر مسلمانان به سوی دین اسلام برنامه ریزی شده است . پایگاه اصلی این گروه در محله مسلمان نشین نظام الدین دهلی می باشد . همانطورکه گفته شد این گروه در کشورهای مختلف از قبیل پاکستان ، تایلند ، مالزی ، اندونزی ، بنگلادش وشرق آسیا  پایگاههایی دارد اما به دلیل بروز اختلافات سیاسی کشورهای جنوب و شرق آسیا و ثانیا به دلیل جنگ قدرت در داخل جماعت و ثالثا فقدان نظام سلسله مراتبی منسجم هریک از هسته ها معمولا بطور مستقل عمل می کنند . 

در برخی کشورها ازجمله پاکستان و بنگلادش جماعت تبلیغی از هسته اصلی مستقر در هند بزرگتر و معروفتر هم شده اند . البته این استقلال و معروفیت موجب نگردیده که کاملا از یکدیگر منفک شوند بلکه ارتباطات خود را حفظ نموده و در نشستهای سالانه یکدیگر نیز شرکت می کنند . لازم به ذکر است افرادی نیز از استانهای سنی نشین کشورمان نیز با این گروه همکاری و ارتباط دارند .

 گروه جماعت تبلیغی خود را به عنوان یک گروه غیر سیاسی معرفی می کند اما از سوی دیگربا  آموزشهای خود جوانان کم سواد اهل سنت را برای فعالیتهای خویش بکار می گیرند .

امروز رهبری گروه جماعت تبلیغی را فردی به نام مولاناسعد برعهده دارد .

 بسیاری از نویسندگان هندو با گرایشات ضد اسلامی ، گروه جماعت تبلیغی را عامل شیوع سریع کوید ۱۹ در هند و دیگر کشورهای شرق و جنوب آسیا می دانند .

آنچه مسلم است عقاید افراطی گروه جماعت تبلیغی را نباید دوراز اذهان دید و همین افراطی گری به عنوان بخشی از مشکلات انتشار کرونا بوده است ولی از طرف دیگر هم نباید بی توجهی ایشان را به قوانین کشور متوقف فیه را نادیده گرفت .

 آنچه که حائز اهمیت است آن است که برجسته نمودن بیش از اندازه اتفاق ورویداد محل نظام الدین توسط گروههای مختلف ضد اسلامی و هندو های افراطی هدفمند است و آنهم تسویه حساب با گروههای تندرو اهل سنت می باشد که تا چندی پیش رهبری مبارزات ضد قوانین شهر وندی در هند را برعهده داشتند .   هنوز بعد از گذشت حدود دو هفته همچنان ماجرا را ادامه می دهند بگونه ای که دستور بازدداشت رئیس گروه جماعت تبلیغی و اعضای آن صادر شده است .

کد خبر 1605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =