مناطق قبیله ای پاکستان به دلیل محدودیت های فرهنگی و کمبود امکانات با کمبود شدید پلیس زن مواجه هستند.

مقامات و فعالان حقوق روز شنبه با اشاره به محدودیت های فرهنگی و کمبود امکانات در این مناطق گفتند که تعداد پلیس های زن در مناطق قبیله ای ادغام شده پاکستان در مقایسه با همتایان مرد خود که موانعی در برخورد با مسائل حساس جنسیتی ایجاد می کنند، بسیار کم است. سخنگوی دفتر فرمانده پلیس خیبر پختونخوا گفت، به دلیل وضعیت شکننده امنیتی منطقه، دولت خیبر پختونخوا بیش از 26000 پلیس را در این ولسوالی ها مستقر کرده است.

مقامات و فعالان حقوق روز شنبه با اشاره به محدودیت های فرهنگی و کمبود امکانات در این مناطق گفتند که تعداد پلیس های زن در مناطق قبیله ای ادغام شده پاکستان در مقایسه با همتایان مرد خود که موانعی در برخورد با مسائل حساس جنسیتی ایجاد می کنند، بسیار کم است.

این منطقه که با افغانستان هم مرز است دارای هفت ناحیه قبیله ای است که قبلاً به عنوان مناطق قبیله ای تحت اداره فدرال (FATA) شناخته می شد که در سال 2018 با استان خیبر پختونخوا (KPK) شمال غربی پاکستان ادغام شد.

به گفته ریاض یوسف زی، سخنگوی دفتر فرمانده پلیس خیبر پختونخوا، به دلیل وضعیت شکننده امنیتی منطقه، دولت خیبر پختونخوا بیش از 26000 پلیس را در این ولسوالی ها مستقر کرده است. در مقایسه، در حال حاضر تنها کمتر از صد پرسنل زن پلیس در این ولسوالی های ادغام شده خدمت می کنند.

مقامات دولتی و فعالان حقوق بر این باورند که محدودیت‌های فرهنگی در منطقه قبایلی محافظه‌کار و کمبود امکانات مسکن نقش عمده‌ای در تعداد کم افسران زن در نیروی پلیس ایفا می‌کند، علی‌رغم نیاز به افزایش امنیت در منطقه که مدت‌ها پناهگاه طالبان پاکستان بوده و اخیراً شاهد افزایش ستیزه‌جویی است.

باریستر فیروز جمال، وزیر اطلاعات در دولت موقت خیبر پختونخوا، به عرب نیوز گفت: «به دنبال ادغام این ولسوالی ها، تقویت زیرساخت ها و تقویت امنیت از اهمیت بالایی برخوردار بود، زیرا ثبات در فدرال سابق یک موضوع امنیت ملی بود.

مداخله عجولانه برای [افزایش] تعداد پرسنل پلیس زن به دلیل سنت‌های قبیله‌ای ریشه‌دار در منطقه، که تقریباً 70 سال شاهد یک سیستم حکومتی جداگانه بود، نتایج مطلوب را به همراه نخواهد داشت.

او گفت که راه اندازی موقت می خواهد پروژه ها را در مناطق قبیله ای شناسایی و ساده کند تا دولت منتخب بعدی بتواند آنها را در آینده تحقق بخشد.

جمال گفت: تقویت امنیت و آموزش پرسنل پلیس در خطوط پیشرفته اولویت ما است. ما از پلیس برای استخدام و استقرار پلیس زن در ولسوالی های تازه ادغام شده حمایت خواهیم کرد تا بر مشکلات خانگی زنان در آنجا غلبه کنیم.

بر اساس دستوالعمل حکومت استانی، سهمیه 10 درصدی برای زنان در تمام خدمات استانی تعیین شده است و قرار است ولسوالی های قبایلی ادغام شده حدود 3000 پلیس زن داشته باشند.

نایلا الطاف، رئیس کمیسیون وضعیت زنان خیبر پختونخوا، یک نهاد قانونی مسئول انجام تحقیقات، جمع‌آوری داده‌ها برای توصیه‌های دستوالعمل و نظارت بر نقض حقوق زنان، گفت که زنان در ولسوالی‌های ادغام شده همچنان با مشکلات جدی خانگی بدون دسترسی به پلیس یا خدمات قضایی مواجه بودند، جایی که برخی از این ولسوالی‌ها اصلاً افسر پلیس زن نداشتند.

زنان در قشر مشکلات [در این ولسوالی ها] زندگی می کنند. در میان محدودیت‌های فرهنگی، زنان در مناطق قبیله‌ای نمی‌توانند برای گزارش مشکلات خود به مراکز پلیس مردان مراجعه کنند.

یک سری کمپین های آگاهی بخش برای ایجاد افکار عمومی به نفع استقرار پرسنل پلیس زن لازم است، در غیر این صورت ما نمی توانیم جامعه ای پر جنب و جوش بسازیم.

یوسف زی با اشاره به عدم تعادل جنسیتی در پلیس منطقه گفت که آنها قصد دارند با استخدام تدریجی و استقرار افسران زن بیشتر برای رسیدگی به این موضوع، سیستم را تثبیت کنند.

فریدالله داور، یک فعال اجتماعی مستقر در منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی، معتقد بود که شخصیت های مذهبی می توانند "نقش اصلی" را در رسیدگی به این موضوع ایفا کنند.

او گفت: استقرار افسران زن برای پلیس چالشی دلهره آور است، اما رهبران مذهبی می توانند نقش اصلی را در تغییر افکار عمومی به نفع استخدام زنان در پلیس ایفا کنند.

الطاف همچنین فقدان امکانات مسکونی جداگانه را یکی دیگر از عوامل اصلی مانع از استخدام زنان در اداره پلیس دانست.

دکتر سید اخترعلی شاه که قبلاً به عنوان رئیس پلیس خیبر پختونخوا خدمت کرده است، گفت که استقرار افسران پلیس زن برای رسیدگی به مسائل زنان در مناطق قبایلی اهمیت زیادی دارد.

شاه گفت: «پلیس زن می‌توانستند در مناطق قبیله‌ای کار کنند، همانطور که معلمان زن و پزشکان زن در آنجا وظایف خود را انجام می‌دادند.

با این حال، برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی افسران زن، باید در داخل همه پاسگاه‌های پلیس، مکان‌های اقامتی و آموزشی جداگانه ایجاد شود، که والدین را تشویق می‌کند تا به دخترانشان اجازه دهند به نیروی پلیس بپیوندند.

مناطق قبیله ای پاکستان به دلیل محدودیت های فرهنگی و کمبود امکانات با کمبود شدید پلیس زن مواجه هستند.

منبع:

https://www.arabnews.pk/node/2311271/pakistan

کد خبر 16455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =