چهارشنبه 29 تیر هجدهمین نشست مشترک سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه  شامل ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان با محوریت گسترش تلاش‌ها و همکاری‌ها برای تقویت روابط در زمینه‌های توسعه، تجارت و اقتصاد و مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ، در جده برگزار شد. 

"نشست مشترک سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه"

چهارشنبه 29 تیر هجدهمین نشست مشترک سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه  شامل ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان با محوریت گسترش تلاش‌ها و همکاری‌ها برای تقویت روابط در زمینه‌های توسعه، تجارت و اقتصاد و مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ، در جده برگزار شد. 
محمد بن سلمان به نمایندگی از ملک سلمان عبدالعزیز ریاست این  نشست مشورتی سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آسیای میانه در جده را بر عهده داشت.
پیش‌نویس طرح «برنامه اقدام مشترک شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای آسیای مرکزی از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷» به تصویب اعضای این نشست رسید.
در بیانیه پایانی این نشست ، پنج کشور آسیای میانه از طرح نامزدی سعودی برای میزبانی از نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۳۰ در ریاض حمایت کردند که  مورد تقدیر بن سلمان نیز قرار گرفتند. 
در بیانیه پایانی بر توسعه راه های مواصلاتی بین دو منطقه و ایجاد شبکه های لجستیکی و تجاری قوی و حمایت از دستیابی به یکپارچگی، توسعه زمینه های سرمایه گذاری، تبادل تجربیات و اولویت های توسعه تأکید شده است. نظر به ارتقای سطح همکاریهای عربستان با این کشور ، حضور فرهنگی عربستان نیز افزایش وتقویت خواهد شد. 
جاسم البدیوی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ، با شبکه الجزیره در خصوص روابط ایرانی - عربی  بعد از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و همچنین همکاری‌های اقتصادی در منطقه گفتگو کرد.
وی اعلام کرد همه کشورهای حوزه خلیج‌فارس از احیای روابط میان ایران عربستان  استقبال کردند؛ ازسرگیری روابط تهران و ریاض، در ثبات منطقه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.  ما تمایل داریم با ایران در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی گفت‌وگوهای عمیقی داشته باشیم.
درششمین  نشست  «گفت‌وگوی راهبردی» بین روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که 19 تیرماه در مسکو برگزار شد، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس با بیان اینکه کشورهای عضو این شورا روابط تاریخی با جمهوری اسلامی ایران دارند، تاکید کرده بود که همیشه دست ما برای صلح به سوی ایران دراز است.


امضای  یادداشت تفاهمی برای محدود کردن مهاجرت از طریق دریای مدیترانه
اتحادیه اروپا قصد دارد درباره توافقنامه ‌«مشارکت جهانی» با هدف گسترش مشارکت برای حل مشکل مهاجران غیرقانونی، با سایر کشورهای منطقه مدیترانه ، نیز گفتگو ها و نشستهایی برگزار کند و  و اسنادی را به امضا برساند.
تونس و اتحادیه اروپا مدت‌هاست روی موضوع مهاجرت  همکاری می‌کنند؛ ماه گذشته، جورجیا ملونی، نخست وزیر راست افراطی ایتالیا، به تونس سفر کرد و در خصوص مهاجرت غیرقانونی  با قیس سعید ملاقات و گفتگوکرد.
پس از آن نشستی با حضور نخست وزیر هلند و رئیس کمیسیون اروپا برگزار کردندو در این نشست  بر همکاری در زمینه توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری، انرژی، مهاجرت  تاکید گردید و  رئیس کمیسیون اعلام کرد در ادامه این همکاری بیش از یک میلیارد دلار کمک مالی  به طور بالقوه فراهم می شود. بی تردید برای اتحادیه اروپا، هدف اصلی این همکاری «ایمن کردن» مرزهای اروپایی و مهار هجوم مهاجران غیرقانونی از شمال آفریقا به اروپاست  و همکاری اقتصادی در درجه دوم قرار دارد.
رئیس جمهور تونس هم اعلام کرده است که این کشور مرزبان اروپا نخواهد بود؛ با توجه به وضعیت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی تونس ، اعلام مواضع رئیس جمهوری تونس از این همکاری ، تامین برخی مطالبات و نیازهای مالی و اعتباری است 
شهر صفاقس دومین شهر مهم تونس و مهمترین مرکز صنعتی و ماهیگیری است که به محل عبور مهاجران غیر قانونی و عمدتا از مبدا کشورهای آفریقای جنوب صحرا به ایتالیا شده است .  شمار مهاجران غیر قانونی و شبکه های قاچاق در این شهر روز به روز رو به افزایش است و شرایط را برای زندگی و اقتصاد این شهر سخت کرده است . 
آمار قابل توجه مهاجران غیر قانونی غرق شده و ظرفیت پایین سردخانه این شهر ( 40 جسد ) مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است . 
جبهه نجات تونس که مخالف دولت است و دیگر نهادهای مدنی و سیاسی  برای اعمال فشار علیه مقامات تونسی، تظاهراتی در اعتراض به تفاهم نامه مذکور برگزار کردند. موافقت با  اخراج مهاجران در توافق با اتحادیه اروپا آنهم بدون هماهنگی با کشورهای آفریقایی و مغرب عربی ، به شدت مورد اعتراض آنها قرار گرفت .  آنها اعلام کرده اند تلاش می کنند مانع اجرای هر توافقی شوند که باعث هتک حرمت مهاجران، تبدیل شدن تونس به زندانبان مهاجران، قانونی شدن بازداشتگاههای مهاجران و اخراج آنان شود.


پژوهشی در خصوص تغییرات در کتابهای درسی در عربستان
پژوهشی در خصوص تغییرات در متون کتب درسی عربستان ، توسط مرکز پژوهش‌ها و سیاست‌های بین المللیIMPACT-SE که مقر آن در لندن و نزدیک  به رژیم صهیونیستی  می باشد ،  انجام شده است .طی این پژوهش ،  تغییراتی را که در پنج سال گذشته در کتب درسی عربستان انجام شده، مورد بررسی قرار گرفته است. 
براساس این پژوهش ، عربستان « اشعاری را که در مخالفت با شهرک سازی صهیونیست ها در فلسطین بوده و تمرینی که از دانش آموزان خواسته است درخصوص باطل بودن ادعای صهیونیستها ، مطالبی بنویسند »  از کتاب های درسی حذف کرده است.   همچنین هرنوع اشاره ای به یهود و تشبیه آنها به اینکه با بدسرشتی دشمن همیشگی مسلمانان بوده اند از کتب درسی عربستان حذف شده است . 
برخی از موضوعاتی که از کتب درسی عربستان حذف شده اند عبارتند از : موضوع آتش زدن مسجد الاقصی توسط صهیونیست ها در سال 1969 ،  اطلاعاتی درباره دلایل آغاز جنگ 6 روزه میان اعراب و رژیم اسرائیل ، تلاش  تل آویو برای تسلط بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در قدس ،  تسلط بر چاه های نفت در شبه جزیره سینا 
بر اساس این پژوهش ، علی رغم حذف برخی  مطالب ضد صهیونیستی ، اما همچنان  اطلاعاتی درباره « استفاده صهیونیستها از مواد مخدر، زنان و رسانه‌ها برای دستیابی به اهداف خود و تشکیل اسرائیل بزرگ از نیل در مصر تا فرات در عراق »  در کتابهای درسی عربستان وجود دارد.

تهیه و تنظیم تحلیل: سودابه ملایری

کد خبر 16502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =