چالش های فرهنگی و اجتماعی کشور نیجریه

نیجریه ای ها هنوز با مشکلات مرتبط با فقر، نابرابری، فساد، بیکاری، آموزش، بهداشت، زیرساخت ها و ناامنی دست و پنجه نرم می کنند . گزارش های ارائه شده در داووس در سال  2023 اشاره به نابرابری و فاصله اجتماعی بسیار زیاد بین قشر های مختلف در نیجریه است . مجموع سرمایه های سه نفر در نیجریه بیشتر از مجموع سرمایه های  83 میلیون نفر عادی در نیجریه است . این نابرابری نشان از چالش‌های جدی در توسعه این کشور محسوب می گردد.

یاداشت رایزن فرهنگی :

" چالش های فرهنگی و اجتماعی کشور نیجریه"

نیجریه ای ها هنوز با مشکلات مرتبط با فقر، نابرابری، فساد، بیکاری، آموزش، بهداشت، زیرساخت ها و ناامنی دست و پنجه نرم می کنند . گزارش های ارائه شده در داووس در سال  2023 اشاره به نابرابری و فاصله اجتماعی بسیار زیاد بین قشر های مختلف در نیجریه است . مجموع سرمایه های سه نفر در نیجریه بیشتر از مجموع سرمایه های  83 میلیون نفر عادی در نیجریه است . این نابرابری نشان از چالش‌های جدی در توسعه این کشور محسوب می گردد.

نظریه پنجره شکست خورده و مشکلات آن

تئوری پنجره‌های شکست خورده این است که نشانه‌های آشکار بی‌نظمی و رفتار نادرست در یک محیط باعث تشویق بیشتر بی‌نظمی و بدرفتاری در آن جامعه شده که در نهایت منجر به جرایم جدی در آن جامعه می شود. به عبارت دیگر، ایده ای که توسط این تئوری بیان می شود این است که هر مشکلی که در یک محیط معین به آن توجه نمی شود، بر نگرش افراد نسبت به آن محیط تأثیر می گذارد و منجر به مشکلات بیشتری می شود. غفلت از پرداختن به هر مشکلی در یک محیط، هر چقدر هم که کوچک باشد، بر نگرش و رفتار افراد نسبت به آن محیط تأثیر منفی می‌گذارد و منجر به مشکلات بزرگ‌تر و جدی‌تر در آن جامعه می‌شود . در سال 2020 در بسیاری از مناطق نیجریه ، وقتی مردم عادی دیدند که مغازه‌ها و انبارها غارت می‌شوند، برای ارتکاب جنایت به آن‌ها پیوستند. زمانی که متوجه شدند خودروها در شهرها در حال نابودی است، با خوشحالی در تخریب املاک خصوصی و عمومی شرکت کردند. این همان مفهوم نظریه پنجره شکسته در کشور نیجریه در طول تاریخ بوده است که منجر به مشکلات بزرگ‌تری در این کشور شده است. همین نگرش موجب گردیدکودکان در سایه غفلت از مراقبت های مناسب و بدون توجه به آموزش خوب ، ناخواسته به عضویت بوکوحرام، راهزنان، جنایتکاران و تروریست‌ها درآمدند. فارغ التحصیلان بیکار به جرایم سایبری روی آورده اند و از خارجی های بی گناه کلاهبرداری می کنند و وجهه این کشور را در سراسر جهان تخریب می کنند . در واقع، عدم توجه کافی متوالی به رفاه و آسایش شهروندان، امروزه باعث شده است که کشتار، آدم‌ربایی و ناامنی آیینی ابعاد جدیدی پیدا کند. وقتی به اشتباهات امتحان رسیدگی نشد، تقلب در انتخابات و در دیگر امور این جامعه حادث شد .

عدم تربیت نیروی متخصص و جوان در تراز جهانی 

بدون شک ، جهان به سرمایه های انسانی متخصص در آینده نیاز خواهد داشت و گزارش ها حاکی از آن است جهان تا سال 2035 با کسری  65 میلیون نفری استعداد های درخشان روبرو خواهد بود . ایالات متحده آمریکا، روسیه و برزیل تا آن زمان با کسری 6 میلیون نفری مواجه خواهند شد. در حال حاضر نیجریه علیرغم داشتن جمعیت بسیار جوان در تعلیم و تربیت نیروی متخصص برای خود ناتوان است و بیکاری و نداشتن مهارت کافی این کشور را رنج می دهد . عدم بهره برداری از 44 درصد زمین های کشاورزی و همچنین عدم استفاده از 44 ماده استراتژیک معدنی و تمرکز این کشور برای صادرات تک محصولی نفت به میزان 90 درصد ، همگی حاکی از نداشتن برنامه در حوزه منابع انسانی متخصص در این کشور است . این کشور  به قوه مقننه، نیروی پلیس حرفه ای، قوه قضائیه مستقل، مطبوعات پر جنب و جوش، بخش خصوصی شایسته و جامعه مدنی متعهد نیاز دارد .

پایین بودن مراقبت های بهداشتی

 بیمارستان های نیجریه به دلیل فقدان امکانات لازم برای پشتیبانی از ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت، صرفاً به عنوان کلینیک های مشاوره ای عمل می کند . براساس آخرین گزارش ها ، حداقل 5600 پزشک نیجریه ای تنها در مدت هشت سال (2014-2022) به بریتانیا مهاجرت کرده اند. دلیل اصلی این فرار مغزهای پزشکی، شرایط بد خدماتی است درحوزه پزشکی در نیجریه است که منجر به ایجاد این وضعیت شده است .در 15 سال گذشته 46 درصد از ظرفیت بهداشت و درمان کشور نیجریه به خارج از کشور ازجمله به انگلستان و ایالات متحده مهاجرت کرده اند.

پایین بودن آموزش با کیفیت

نیجریه بطور مستمر در شش حوزه مرتبط با آموزش در رنج مطلق است .  نبود افراد متخصص ، ناسازگار بودن محیط یادگیری ، نبود محتوای با کیفیت، نداشتن فرآیندهای تاثیر گذار ، نبود سرمایه گذاری خوب از جمله این علل در عدم موفقیت این کشور در مقابله با کیفیت پایین آموزش در این کشور است.

فقر و بیکاری در نیجریه

در حالی که گرسنگی و فقر ، مردم بسیاری را در نیجریه تحت تاثیر قرار می دهد ، این وضعیت با حذف یارانه نفت در نیجریه در آغاز دولت جدید ، بدون شک تشدید شده و بدتر نیز خواهد شد. در حال حاضر زندگی برای بسیاری از نیجریه ای ها بسیار سخت و غیرقابل تحمل شده است و به همین جهت است که نیجریه به پایتخت فقر جهان مشهور شده است . نیجریه با 33 درصد ، بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است .

جهل و بی سوادی

 در سپتامبر 2021، دولت فدرال نیجریه اعلام کرد که بیش از 76 میلیون نفر از بزرگسال نیجریه که تقریبا 38 درصد از جمعیت این کشور تشکیل می دهد ، بی سواد هستند. جهل یک بدبختی و بی سوادی یک بیماری است که تنها با آموزش قابل درمان است. آفریقا تنها قاره ای است که بیش از نیمی از والدین به دلیل بی سوادی قادر به کمک به فرزندان خود در انجام تکالیف درسی نیستند.

فساد در نیجریه :

فساد آفت توسعه نیجریه است و تا زمانی که تلاش های عمدی برای مبارزه و شکست آن انجام نشود، نیجریه نمی تواند موفقیت پایدار داشته باشد . اگرچه در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای مقابله با هیولای فساد انجام شده است، اما در سال 2022 سازمان شفافیت بین‌الملل گزارش داد که نیجریه صدوپنجاهمین کشور دارای  فساد در میان 180 کشور جهان است . انواع فسادها مانند رشوه خواری، لابی، اخاذی، همدستی، خویشاوندی، ‏پارسیتی، حمایت، دستفروشی و اختلاس در این کشور رواج دارند.

منابع :

– Achebe, Chinua. (1983). The trouble with Nigeria. Enugu: Fourth Dimension Publishers.

– Adedimeji, M. A. (2022). Paradigm shift: Our roles in the birth of a new Nigeria. Paper presented at the 1st Taoreed Odedele Memorial Lecture and Reception for the 11th Vice Chancellor of the University of Ilorin, Prof. W. O. Egbewole, SAN, organised by the University of Ilorin Alumni Association, Ogun State Chapter, at Spices Events Centre, Oke-Ilewo, Abeokuta, on Sunday, November 27, 2022.

– Adedimeji, M. A. (2021). Saving the nation on the precipice: Between re-federation and secessionism. Paper Presented at the 10th Annual Symposium of the Muslim Students’ Society of Nigeria (MSSN) B-Zone, at the International Conference Centre, Olusegun Obasanjo Presidential Library, Oke Mosan, Abeokuta, on September 11, 2021.

– Adedimeji, M. A. (2020). Fostering functional education system for peaceful co-existence in Nigeria: Islamic and Western perspectives. In Jimba, M. M.,

– M. A. Adedimeji, M. A. Lawal and M. S. Abdullahi (2020) (eds.) Language and Religion for National Development: A Festschrift for Prof. A. G. A. S. Oladosu. (pp. 127 – 137). Ilorin: Department of Arts Education, University of Ilorin.

– Adedimeji, M. A. (2019). Religious bigotry, ethnic jingoism and prebendal politics: Understanding the centrifugal forces of underdevelopment in Nigeria. Paper presented at the 2-Day International Conference organised by the National Inter-faith and Religious Organisations for Peace (NIFROP) in partnership with African Studies Unit, University of Nigeria, Nsukka, at the International Conference Centre, Abuja, on April 17, 2019

– Adedimeji, M. A. (2015). 2015: The pregnant deer parable. Daily Newswatch. Lagos. January ‎‎23, 2015. Backpage.

Adedimeji, M.A. (2009). Globalization and the survival of the Nigerian cultural and linguistic heritage: The American paradigm. In The Sociolinguistics of English and Nigerian Languages. Dele Adeyanju (ed.) 69 – 87. Muenchen, Germany: Lincom Europa.

– Adedimeji, M. A. and T. A. Alabi (2022). The imperative of Functional Education. In Adedimeji, M. A. and T. A. Alabi (eds.) Towards developing a functional curriculum for Language Immersion Programme in Nigeria. (pp.1 – 11). Ilorin: Linguistic Immersion Centre, University of Ilorin.

– Arogbonlo, Israel (2023). $9bn worth of gold illegally taken from Nigeria annually – Falana. Nigerian Tribune. August 18, 2023. Retrieved from https://tribuneonlineng.com/9bn- worth-of-gold-illegally-taken-from-nigeria-annually-falana/ on August 18, 2023

– Babatunde, A. O., M. A. Adedimeji, S. Raji, J. M. Maweu and J. M. Githigaro (2022). Managing violent religious extremism in fragile states: Building institutional capacity in Nigeria and Kenya. London: Routledge.

– Elumoye, Deji (2023). Nigeria will work again under Tinubu, says Shettima. This Day, 30 July, ‎‎2022. pp.1&5. Available at from https://www.thisdaylive.com/index.php/2023/07/30/nigeria-will-work-again-under- tinubu-says-shettima

– Gambari, I. A. (2007). The challenges of nation building: The case of Nigeria. Mustapha Akanbi Foundation Lecture delivered in Ilorin on 9th February, 2007.

https://muslimnews.com.ng/2023/08/22/nigeria-needs-independent-judiciary-competent-private-sector-says-varsity-don

کد خبر 16875

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =