هزینه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر قزاقستان

نتایج این تحقیق بر میانگین قیمت بر اساس میانگین تعداد کردیت برای هر سال تحصیلی و در مجموع 60 کردیت اذعان دارد. تعرفه ها در هر رشته (تخصص) انتخاب شده، تغییر می کنند. رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به ترتیب دانشگاه نظربایف، کیمپ KIMEP و دانشگاه فنی قزاق و بریتانیا KBTU و دانشگاه‌های ملی برآورد شدند. مشروح برخی نتایج تحقیق در ذیل آمده است:

در حالی سال تحصیلی جدید نزدیک می‌شود، دانش آموزان دیروز، اکنون وارد مرحله تازه‌ای می‌شوند و مدارکشان را برای ثبت نام در دانشگاه‌ها می برند.

تحریریه "تنگری نیوز لایف" بر آن شد که نسبت به هزینه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر قزاقستان را برای والدین داوطلبان آگاهی یابد. نتایج این تحقیق بر میانگین قیمت بر اساس میانگین تعداد کردیت برای هر سال تحصیلی و در مجموع 60 کردیت اذعان دارد. تعرفه ها در هر رشته (تخصص) انتخاب شده، تغییر می کنند. رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به ترتیب دانشگاه نظربایف، کیمپ KIMEP  و دانشگاه فنی قزاق و بریتانیا KBTU و دانشگاه‌های ملی برآورد شدند. مشروح برخی نتایج تحقیق در ذیل آمده است:

دانشگاه نظربایف

دانشگاه  نظربایف در رتبه‌بندی معتبر جهانی، در میان 20000 دانشگاه جهان  در سال 2023 در رتبه 1675 ایستاد.

این دانشگاه در رتبه‌بندی معتبر CWUR در میان 20 هزار موسسه آموزشی جهان به رتبه 1675 در سال 2023 صعود کرد و این دانشگاه تنها دانشگاه کشور قزاقستان است که در این فهرست گنجانده شده است.

سرویس مطبوعاتی دانشگاه با اعلام اینکه، دانشگاه در پاییز سال 2023 به رتبه‌بندی بین المللی تایمز Times Higher Education وارد خواهد شد، تاکید کرده است که مستعدترین دانشجویان امکان دارند بر اساس بورسیه دولتی تحصیل کنند یا از کمک مالی دانشگاه برخوردار شوند.

با توجه به اینکه هزینه تحصیل در دانشگاه نظربایف همچنان بالاترین در کشور است؛ شهریه یک سال تحصیل مطابق برنامه لیسانس حدود از 1500 یورو شروع شده تا 1900 یورو می رسد.

دانشگاه کیمپ

KIMEP

در سال های 2023-2024 هزینه تحصیل در این دانشگاه نیمه خصوصی و نیمه دولتی که در آلماتی قرار دارد، برای یک کردیت (اعتبار) 250 یورو می باشد و نیز یک دانشجو برای فارغ التحصیلی از این دانشگاه، به طور متوسط با ​​48 کردیت (146 کردیت) باید قبول شود.

از آنجا که هر دانشجو برنامه شخصی خود  و تعداد کردیت های درسی خود را به صورت فردی و با در نظر گرفتن ترجیحات شخصی خویش تنظیم می کند، به طور کلی 146 کردیت ‌کل دوره تحصیل در مقاطع کارشناسی، برای دانشجویان 34000 یورو هزینه خواهد داشت.

ضمن این توضیح که این دانشگاه دارای شهریه دانشجویی، هزینه معاینه پزشکی، هزینه تضمینی استفاده از کتب درسی است و دانشجو مبلغ 120 یورو پرداخت می کند. یک ماه اقامت در خوابگاه 140 یورو هزینه دارد و 100 یورو اضافی نیز به عنوان پیش پرداخت(رهن) باید پرداخت شود.

دانشگاه فنی قزاق و بریتانیا

KBTU

دانشگاه فنی قزاق و بریتانیا یکی از موسسات آموزشی فنی پیشرو در این کشور و در منطقه آسیای مرکزی و اروپای شرقی است که   در بین 30 دانشگاه برتر قرار دارد. هزینه تحصیل یک سال دانشجو بر اساس رشته انتخابی 4400 یورو تا 5000 یورو می رسد.

دانشگاه ملی فارابی

هزینه تحصیل در دانشگاه ملی قزاق که دارای 16 دانشکده در حوزه‌های انسانی تا نظام‌های اطلاعاتی و فناوری است، از 2000 یورو شروع شده تا 3400 یورو می رسد.

بر اساس نتایج یک مطالعه که توسط آژانس بین المللی رتبه‌بندی QS World University Rankings انجام شد، دانشگاه ملی قزاق در سال 2022 رتبه 150 را بین دانشگاه‌ها به خود اختصاص داد و در رده‌بندی کشورهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی نیز رتبه یازدهم را از بین 200 دانشگاه‌های منطقه کسب کرد.

دانشگاه ملی اوراسیا گومیلیوف

دانشگاه ملی اوراسیا یکی از بزرگترین دانشگاه‌های قزاقستان است که سالانه حدود 4500 دانشجو در مقطع کارشناسی در آن ثبت نام می کنند، هزینه تحصیل در این دانشگاه از 2000 یورو تا 3400 یورو است.

این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی  World University Rankings QS، رتبه 277 را در فهرست 300 دانشگاه برتر جهان را به خود اختصاص داد.

دانشگاه سلیمان دمیرل

از آنجا که این دانشگاه در حومه آلماتی واقع شده است، به همین دلیل بسیاری از دانشجویان در خوابگاه ها اسکان داده می‌شوند هزینه تحصیل در دانشگاه بین 2000 تا 4200 یورو برآورد می‌شود که البته قیمت بر اساس حوزه تخصص انتخاب شده توسط دانشجو، متفاوت است. به عنوان نمونه، قیمت 2300 یورو به دانشکده تربیت معلم تعلق دارد و بالاترین هزینه تحصیل برای دانشکده بازرگانی است (هزینه آموزش در حرفه حسابداری و حسابرسی) برای یک سال 4200 یورو است. هزینه زندگی در خوابگاههای آن برای یک ترم 750 یورو، در ماه  100 یورو است. این مبلغ شامل اقامت و یک ناهار کامل می‌شود.[1]

 

[1] - منبع:

https://tengrinews.kz/profitably/skolko-stoit-obuchenie-populyarnyih-vuzah-kazahstana-503944/

کد خبر 17035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =