دیدگاههای تحلیلگران صرب در خصوص  اغتشتشات در ایران در سال 2022

سمینار "تلاش نافرجام برای انقلاب رنگی در ایران در سال 2022" روز پنجشنبه 5 اکتبر 2023  برابر 13 مهر ماه 1402 در محل خانه روزنامه نگاران بلگراد Press centar برگزار شد.در این سمینار کریستینا لالیچ اسپیرکوویچ، روزنامه نگار مجله پچات، بوبانا آنجلکویچ، از جنبش بین المللی اوراسیا، مسکو- بلگراد، دراگان وویچیچ، نویسنده و روزنامه نگار روزنامه نووستی و امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان سخنرانی کردند.

سمینار "تلاش نافرجام برای انقلاب رنگی در ایران در سال 2022" روز پنجشنبه 5 اکتبر 2023  برابر 13 مهر ماه 1402 در محل خانه روزنامه نگاران بلگراد Press centar برگزار شد.در این سمینار کریستینا لالیچ اسپیرکوویچ، روزنامه نگار مجله پچات، بوبانا آنجلکویچ، از جنبش بین المللی اوراسیا، مسکو- بلگراد، دراگان وویچیچ، نویسنده و روزنامه نگار روزنامه نووستی و امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان سخنرانی کردند.

خانم بوبانا آنجلکوویچ در سخنان خود در گفت:

انقلاب های رنگی یکی از اشکال تهاجم غیرمسلحانه است. کاربرد آنها یکی از روش های اساسی اقدام سیاست خارجی دستگاه ویرانگر انگلیسی-آمریکایی-هلندی است.اصطلاح "انقلاب رنگی" در مقایسه با آنچه که هستند هنوز زیبا به نظر می رسد زیرا انقلاب های رنگی، بدون سلاح و انواع تجاوز به جوامع و دولت ها انجام می شود .انقلاب های رنگی متعلق به پیکره شناختی یا نامنظم هستند. وی افزود موضوعات کلیدی در انقلاب رنگی اصطلاح حقوق بشر، حقوق اقلیت ها، حقوق زنان، که دموکراسی غرب آن ها را دموکراسی می داند وی درادامه گفت در کشورهایی با فرهنگ و سنت طولانی و اصیل، این کار چندان آسان نیست انقلاب رنگی انجام دهید و ایران نمونه خوبی است که  انقلاب رنگی در آن شکست خورد.

در ادامه خانم لالیچ اسپیرکوویچ روزنامه نگار نشریه پچات گفت:  موضوع سخنرانی من سوء استفاده رسانه ای از نام مهسا امینی و خانواده اش است ولی قبل از هرچیز از ایده برگزاری این سمینار تحسین می کنم. وی گفت حجاب، شیکاچا، فِز، کیپا (کلاه یهودی) چیزی جز نگرش ما نسبت به خدا و مردم و نماد تعلق ما نیست. او در ادامه با اشاره به اتمیزه شدن جامعه - گسستن پیوند بین هر چیزی که وجود دارد، که برخی آن را انقلاب صنعتی چهارم، فن اومانیسم و ریست (تنظیم مجدد) می نامند، گفت: ما در خانواده، در جامعه، در کشورمان و در پیشگاه خدایمان به زندگی خود ادامه می دهیم و احساس راحتی می کنیم.

وی در ادامه سخنرانی با عنوان "چگونه مهسا در رسانه ها کشته شد" در مورد کمپین اطلاع رسانی نادرست رسانه ای در خصوص مرگ مهسا امینی صحبت کرد که به اعتقاد او "پروژه جنایی مشترک "، به اصطلاح انقلاب صنعتی چهارم و رهبران آن بود. اسپیرکوویچ با تحلیل رفتار توئیتر در رابطه با مرگ مهسا امینی  گفت، زمانی که اغراق و جعل در جستجوی نام مهسا امینی بلافاصله پس از مرگ او به دلیل مشکلات سلامتی در کلانتری شروع شد، تعداد توئیت ها عدد ده میلیون را نشان می داد ، اما تعداد حساب هایی که در مورد خود موضوع توئیت کردند از 450000 تجاوز نکرد. این را در جنگ رسانه ای «تقویت رویداد» می نامند تا واکنشی مجازی و واقعی به آن رویداد بوجود آورد. اسپیرکوویچ در ادامه با نگاهی به رفتار رسانه های غربی اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که هر روز منتظر یک لحظه یا اتفاقی در ایران هستند که می توان از آن استفاده سیاسی کرد و به «لحظه تعیین کننده» تبدیل نمود.

 او با ارائه آمارهایی گفت: حجم مطالب منتشر شده مربوط به درگذشت مهسا امینی تنها در یک هفته در آمریکا، 1504 مطلب بود. سی ان ان به تنهایی 15 داستان را در عرض چند روز منتشر کرد. در بریتانیا، در عرض 9 روز، 720 مقاله منتشر شد. گاردین، علیرغم وجود ویدئویی مبنی بر عدم آزار و اذیت مهسا و 15200 به اصطلاح نظر و برداشت داشته است. آنها چقدر آرزو به ایجاد شورش در ایران داشتند و در این زمان  بود که آنها خبر کشته شدن 50 زن در ایران را منتشر کردند! این اتفاق در روز هشتم تظاهرات رخ داد، زمانی که ایرانیان از پلتفرم ها به قیام علیه قانون شریعت فراخوانده شدند.

اسپیرکوویچ در قسمت بعدی با عنوان " ماشین" جامعه اطلاعاتی آمریکا به بیست و پنجمین سالگرد تولد گوگل پرداخت و از آن به عنوان تولید کننده سلاح های مدرن کشتار جمعی یاد کرد. وی گفتکه رویاپردازان گوگل سازمان‌های جاسوسی هستند که در 25 سال گذشته توسعه و استفاده از آن را هدایت کرده‌اند و به شواهدی مبنی بر ارتباط طولانی‌مدت با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد که به طور منظم از آنها بودجه دریافت می کند. این روزنامه نگار در پایان سخنانش  با عنوان نابودی خانواده امینی توسط رسانه های غربی درباره پدر مهسا امینی صحبت کرد و گفت پدر مهسا هرگز کتمان نکرد که ایران کشور اوست و قوانین ایران در مورد خانواده‌اش نیز اعمال می‌شود. پدر مدعی شد که شورش های سازماندهی شده در تعدادی از استان های ایران «هیچ ربطی» به خانواده ندارد و به خاطر ما نبوده است.

دراگان وویچیچ نویسنده و روزنامه نگار نشریه نووستی نیز در سخنانش با تمجید از برگزاری سمینار گفت:

رفتاری که تمدن غرب پس از پایان غم‌انگیز زندگی زن جوان نشان داد، در کارنامه تمدن روبه زوال غرب ثبت خواهد شد. با این حال، قبل از رفتن، این تمدن چالش های بیشتری را برای ما آماده می کند.وی افزود هوش مصنوعی مولد که برای سازماندهی هرج و مرج در ایران در سال 2022 از طریق شبکه های اجتماعی استفاده شد، منجر به تحریف کامل واقعیت  شد و این آخرین برگ برنده کسانی است که به جای ما بر کشورها، دولت ها حکومت می کنند.دراگان وویچیچ گفت: دو کشور صربستان و ایران باید هر کاری انجام دهند تا ضد واقعیت در زندگی ما پیروز نشود زیرا این خطر وجود دارد که وقتی به شبیه‌سازی‌های جدید براق روی تلفن‌ها یا تبلت‌هایمان که جلوی چشمانمان شکل می‌گیرند خیره می‌شویم، ممکن است واقعیت برای همیشه از در پشتی فرار کند.

وی با اشاره به روابط دو کشور صربستان و ایران گفت این دو کشور همیشه کشورهای دوست بوده اند و باید با افتخار متذکر شوم که صربستان هرگز تحریمی علیه تهران اعمال نکرده است و تنها ما در اروپا هستیم که به مردم بزرگ امپراتوری فارس پشت نکرده ایم.او در ادامه با بررسی سیاست های غرب گفت: بر اساس یک شبیه‌سازی از دهه 90، «سربرنیتسا غم‌انگیزترین مفهوم تاریخ مدرن است» در ژوئیه 1995، در نبردهای اطراف سربرنیتسا، نیروهای صرب چند صد اسیر جنگی مسلمان را به گلوله بستند.ما صرب‌ها به خاطر این مسئله شرمساریم اما موضوع نسل‌کشی نیست، حتی یک زن، یک کودک و یک مرد کمتر از 17 سال مورد اصابت گلوله قرار نگرفت در حالی که آمریکا و غرب با تبلیغات وسیع یک جنایت جنگی را نسل کشی معرفی کردند. وی افزودجنگ غرب علیه تروریسم در سال 2001  نیز فقط یک بهانه برای جنگ علیه کل اسلام بود.

گفتنی است این سمینار بصورت زنده از کانال یوتیوب خانه خبرنگاران پخش شد ودر نشانی زیر در دسترس علاقمندان است.

https://presscentar.uns.org.rs/announcements/5289/propali-pokusaj-obojene-revolucije-u-iranu-2022-godine.html

کد خبر 17110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =