۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
نگاهی به پروژه ینهض

پروژه ینهض پروژه ای فرهنگی و در قالب کارآفرینی است که در درون خود به دنبال گسترش مفهومی به نام جامعه مدنی در سطوح مختلف جامعه عراق است. ینهض به معنای برخیز به زبان فارسی است اما آنچه مورد نظر مجریان این پروژه بوده است به معنای احیاء و بازگشت به حیات است. این پروژه در فضای پس از جنگ و آزادسازی مناطق عراق از چنگال داعش به اجرا درآمد بر همین اساس نام انتخاب شده با فضای احیا و بازگشت به شرایط طبیعی پس از جنگ تناسب داشته است.

پروژه ینهض پروژه ای فرهنگی و در قالب کارآفرینی است که در درون خود به دنبال گسترش مفهومی به نام جامعه مدنی در سطوح مختلف جامعه عراق است. ینهض به معنای برخیز به زبان فارسی است اما آنچه مورد نظر مجریان این پروژه بوده است به معنای احیاء و بازگشت به حیات است. این پروژه در فضای پس از جنگ و آزادسازی مناطق عراق از چنگال داعش به اجرا درآمد بر همین اساس نام انتخاب شده با فضای احیا و بازگشت به شرایط طبیعی پس از جنگ تناسب داشته است. این برنامه با هدف حمایت از دانشجویان موصل و دانشگاه‌های استان نینوا، رشد نقش آفرینی مدنی جوانان و ترویج کارآفرینی و توانمند سازی اقتصادی جوانان ایجاد شد.

اهداف پروژه

شکوفا ساختن مشارکت فعال جوانان در فرایند باثبات سازی عراق از طریق نقش آفرینی فزاینده  مدنی در جوامع مدنی محلی، مراکز مهارتی قوی در دانشگاه‌ها و دسترسی بهبود یافته به فرصت های شغلی و کارآفرینی

این پروژه در اکتبر سال 2019 شروع به کار کرد. تامین مالی این پروژه توسط نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق و هم چنین وزارت امور خارجه فرانسه صورت می پذیرد. این پروژه دارای شرکای محلی و شرکای خارجی است شرکای این پروژه عبارتند از: المحطه، le cnam، دانشگاه موصل، دانشگاه نینوا، موسسه الرکیزه برای کمک های بشردوستانه و توسعه، کمیته هماهنگی سازمان های مردم نهاد در عراق و دانشگاه آمریکایی سلیمانیه.

مجری اصلی این پروژه اکسپرتایز فرانسه در عراق است که به عنوان آژانس توسعه فرانسه در خارج از مرزهای این کشور شناخته می شود. نقطه تمرکز این پروژه در درجه نخست شهر موصل و استان نینوا  بعد از آزاد سازی از چنگال داعش بوده است. اما این امر بدان معنا نیست که فعالیت این پروژه تنها به این استان محدود شد.  بعدها فعالیت آن با سایر مناطق و استان های عراق گسترش یافت.

شعار اصلی این پروژه عبارت است از:((برخیز و احیا کن:نقش آفرینی جوانان در بازسازی عراق))

بر همین اساس مخاطب اصلی این پروژه جوانان عراقی هستند و تمامی برنامه حول این جامعه هدف تعریف شده است.

از طریق این پروژه فرصت هایی برای جوانان در راستای نقش آفرینی مثبت در رویارویی با چالش های اجتماعی در جوامع خود از طریق ایجاد شبکه راهبردی ارتباطی میان سازمان های مردم نهاد محلی، مراکز مهارتی دانشگاه  موصل و مراکز محلی رشد  ایجاد خواهد شد.

برنامه های ینهض

برنامه های این پروژه در 3 حوزه اصلی تعریف شده است و در خلال هر برنامه تعدادی اهداف و گام های اجرایی نیز تعریف شده است . سه برنامه اصلی ینهض عبارتست از:

1- حمایت از دانشجویان دانشگاه موصل و دانشگاههای استان نینوا

گام های اجرایی این برنامه عبارت است از بهبود دسترسی دانشجویان به خدمات مشاوره ای مهارتی و کاری کارآمدتر، تشویق و گسترش فرصت های  تجربه کار مهارتی و حرفه ای ، فرصت های شغلی  و نقش آفرینی مدنی،گسترش همکاری و شراکت میان دانشگاهای موصل و استان نینوا با cnamحمایت از توانایی دانشگاهها برای ترویج تبادل دانش، گفتگوی بین جوامعی، تاب آوری و انسجام اجتماعی

2- شکوفا سازی نقش آفرینی مدنی جوانان

آموزش جوانان در زمینه نقش آفرینی مدنی در قالب و همراه با سازمان های جامعه مدنی محلی،گسترش وتثبیت  ظرفیت سازمان های جامعه مدنی محلی برای مشارکت در فرایند با ثبات سازی و فراهم ساختن فرصت هایی برای مشارکت مدنی جوانان،نقش آفرینی جوانان در  سازمان های جامعه مدنی محلی در قالب پروژه های جامعه محور و افزایش تعامل با حکومت های محلی،ایجاد ساز و کار حمایت مالی از سازمان های مردم نهاد عراقی برای اجرای پروژه های دارای ماهیت اجتماعی-اقتصادی.

3- ترویج کارآفرینی در میان جوانان عراقی و توانمند سازی اقتصادی آنان

ترویج فرهنگ کارآفرینی و حمایت از ایده های کارآفرینی جوانان طی فرایند ایده تا محصول،تشویق کارآفرینان جوان  به همراه سازمان های جامعه مدنی محلی برای نقش آفرینی در فرایند با ثابت سازی در جوامع آسیب دیده از نزاع(مانند عراق پسا داعش)،نقش آفرینی بخش خصوصی در راستای حمایت از طرح ها و ایده های کارآفرینی  جوانان.

شریک اصلی پروژه ینهض المحطه می باشد . شعبه این نهاد در شهر موصل در قالب این پروژه افتتاح شد.  و هم چنین یکی از برنامه های اصلی المحطه یعنی دوره های آموزشی 3 ماهه در قالب پروژه ینهض انجام می شود. المحطه هم چنین میزبان و پذیرای بسیاری از برنامه هایی است که در قالب پروژه ینهض برنامه ریزی و اجرا می شود.

یکی از حوزه های اصلی که در قالب پروژه ینهض مد نظر قرار گرفته است موضوع گفتمان و جامعه مدنی است. ترویج و بسط گفتمان جامعه مدنی و ارزش‌های وابسته به آن در قالب برگزاری دوره های آموزشی، نشست ها و کارگاه‌ها  و با همکاری  سازمان مردم نهاد همکار با این پروژه برگزار می شود. هر چند که شاید این هدف در مقایسه با دیگر حوزه ها مانند کارآفرینی و حمایت از ایده ها روشن و شفاف نباشد. مخاطب اصلی در حوزه جامعه مدنی نیز جوانان عراقی هستند هر چند که گفتمان مدنی در حال حاضر در جامعه عراق پایگاه اجتماعی قوی ندارد.

یکی از دوره های آموزشی مطرح ارائه شده در قالب این پروژه  دوره حل مساله است که بر روی یافتن راه حل هایی برای مشکلات و چالش هایی احتمالی پیش روی نخبگان دارای ایده و طرح کارآفرینی تمرکز می کند.

کد خبر 17512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =