انتقاد مسلمانان به مفاد بحث برانگیز برنامه جدید CDU درباره مسلمانان و مهاجران

پیش‌نویس برنامه جدید حزب دموکرات مسیحی آلمان به دلیل تأکید بر ضرورت پیروی از ارزش‌های آلمانی، بیگانگی شریعت اسلامی و آلمان و همچنین لزوم به رسمیت شناختن اسرائیل با انتقاد گسترده مسلمانان این کشور مواجه شده است. در برنامه جدید این حزب آمده است تنها مسلمانانی به آلمان تعلق دارند که ارزش‌های این کشور را جدی بگیرند و بنابر این شریعت اسلام دیگر به آلمان تعلقی ندارد.

حزب راست میانه دموکرات مسیحی آلمان (CDU) روز سه شنبه پیش نویس برنامه جدید حزب خود که شامل مفاد بحث برانگیز درباره مسلمانان و مهاجران بود، ارائه کرد که انتقادات شدیدی را به دنبال داشت.رهبری حزب دموکرات مسیحی در  پیش‌نویس برنامه جدید 71 صفحه ای تأکید کرده‌اند: این حزب می‌خواهد به برنامه «فرهنگ پیشرو آلمان» بازگردد که به معنای  پشتیبانی از تسلط فرهنگ آلمان بر تمام ساکنان آلمان از جمله مهاجران است. رسانه‌ها این تصمیم را کودتا علیه تصمیم‌های آنگلا مرکل، صدر اعظم سابق آلمان توصیف کردند که پیش از این رهبر حزب بود. رهبر اتحادیه دموکرات مسیحی و کارستن لینمن، دبیر کل آن، پس از آخرین نشست عمومی در مقر حزب، بر سر پیش‌نویس برنامه جدید به توافق رسیدند که محتوای اصول اساسی را مشخص می‌کند. برنامه‌ای که به نظر می‌رسد یک گسست عمدی از دوران مرکل است.

در این برنامه تصریح شده است: فرهنگ غالب باید «بدون قید و شرط» به رسمیت شناخته شود. همچنین  بر «آگاهی مشترک از وطن و تعلق» تأکید شده و آمده است که «بدون درک سنت‌ها و آداب و رسوم خود» و «فرهنگ، زبان آلمانی، تاریخ  خود و مسئولیت ناشی از آن» نمی‌توان موفق شد. در پیش‌نویس برنامه جدید برجسته‌ترین نکات ذکر شده عبارت است از  افتخار به آلمان و طرفداری از میهن‌پرستی و در عین‌ حال ما شعارهای پیشین حزب مبنی بر تعلق اسلام به آلمان، کنار گذاشته می‌شود.

در برنامه جدید آمده است: «مسلمانانی که ارزش‌های ما را می‌پذیرند، متعلق به آلمان هستند» در متن این برنامه همچنین آمده بود که «شریعت بخشی از آلمان نیست» که به گفته بیلد و سایر رسانه‌های آلمانی، محدودیتی آشکار علیه مسلمانان است.

«روپرشت پولنتس»، قانونگذار محافظه کار سابق، به شدت از مانیفست جدید حزب دموکرات مسیحی آلمان CDU انتقاد کرده و گفته است که تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی متعلق به آلمان است یا نه به عهده سیاستمداران نیست. هر کسی که پاسپورت آلمانی دارد متعلق به آلمان است. او تأکید کرد که قانون اساسی آلمان حقوق و مسئولیت های اساسی را تعریف می کند. همه ادیانی که در آلمان هستند متعلق به آلمان است. او تاکید کرد: «دولت سکولار همزیستی با ادیان و ارزش‌های مختلف را تضمین می‌کند».اتحادیه‌های اسلامی در آلمان از بندهای مربوط به مسلمانان که در پیش‌نویس برنامه جدید حزب دموکرات مسیحی گنجانده‌ شده بود، انتقاد کردند.

«ایمن مازیک»، رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان گفت که حزب دموکرات مسیحی آلمان  ایده ها و روایت های حزب راست افراطی AfD را منعکس می کند. او هشدار داد که این استراتژی رای بیشتری برای CDU  به ارمغان نمی آورد و برعکس، حزب راست افراطی را بیشتر تقویت می کند. او به رسانه های محلی گفت: تجربه ثابت کرده که رأی‌دهندگان در نهایت به چیزی رأی می‌دهند که معتبر است.

گروه مسلمان ترکی IGMG هم نسبت به پیش نویس برنامه جدید حزب ابراز نگرانی کرد و گفت که این کلیشه های منفی در مورد مسلمانان را تقویت خواهد کرد.«علی مته»، دبیرکل این گروه در بیانیه‌ای گفت: حزب دموکرات مسیحی آلمانCDU  ادعا می‌کند که می‌خواهد وحدت اجتماعی را تقویت کند، اما خود با دامن زدن به تعصب‌ها و ترس‌ها علیه مسلمانان آن را تضعیف می‌کند. او از رهبران حزب خواست تا پیش نویس را بررسی کنند و تغییرات اساسی در بندهای مربوط به مسلمانان و مهاجران ایجاد کنند.

«رهان کاسیجی»، رئیس انجمن اسلامی آلمان نیز در بیانیه‌ای  از این بندها انتقاد کرد و گفت: این‌گونه بحث‌ها منتفی است و منجر به آشفتگی می‌شود و معتقد است چنین اظهاراتی، همراهی مسلمانان را با آلمان دشوار می‌کند.حزب دموکرات مسیحی آلمان که در حال حاضر اپوزیسیون اصلی کشور است، در نظر دارد در هفته‌های آتی مذاکراتی را انجام دهد و برنامه اساسی را در کنفرانس حزبی خود در ماه می 2024 نهایی کند.

به نظر می‌رسد موضوعات دو ماه اخیر در ارتباط با درگیری‌های خاورمیانه می‌تواند در چرخش رویکرد حزب آلمانی نسبت به مسلمانان دخیل باشد چنانکه این حزب از حامیان سرسخت اسراییل به شمار می‌رود و پیش از این هم در آلمان از سوی برخی احزاب موضوع به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به عنوان شرط دادن تابعبت به افراد مطرح شده بود.پیش‌نویس برنامه جدید برنامه حزب دموکرات مسیحی همچنین به دنبال حمایت از اسرائیل در پوشش قانونی است چرا که تأکید دارد: جنگ علیه افراط‌گرایی کسانی را هدف قرار می‌دهد که نفرت و خشونت را برمی‌انگیزند و به دنبال ایجاد یک نظام اسلامی هستند. پیش‌نویس برنامه همچنین بیان می‌کند: حزب متعهد به «فرهنگ هدایت‌کننده» برای همه شهروندان در آلمان است که شامل احترام به کرامت  انسانی، حقوق اساسی، حقوق بشر، حاکمیت قانون، احترام و مدارا و همچنین به رسمیت شناختن حق موجودیت اسرائیل است.رسانه های آلمان در باره این برنامه حزب دموکرات مسیحی اعلام کردند در پیش نویس برنامه جدید حزب دموکرات مسیحی تغییرات گسترده ای در زمینه سیاست مهاجرت و پناهندگی در نظر گرفته شده است و به رسمیت شناختن فرهنگ راهبردی آلمانی، انرژی اتمی و اصلاح قوانین کار و بازنشستگی در این برنامه جایگاه ویژه ای دارند.آلمان با بیش از 84 میلیون نفر جمعیت، دومین جمعیت مسلمان در غرب اروپا پس از فرانسه است. از میان نزدیک به 6 میلیون مسلمان این کشور، 3 میلیون نفر ترک تبار هستند.

منبع : Anadolu

کد خبر 17761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =