ارائه «گذرنامه فرهنگی» از موفقیت های فرهنگی دولت آلمان در سال 2023

به منظور حمایت از جوانان و فرهنگ، دولت آلمان در سال 2023 با الگوپذیری از سایر کشورهای اروپایی، «گذرنامه فرهنگی» در آلمان را معرفی کرد. وزیر فرهنگ و رسانه آلمان هدف از ارائه «گذرنامه فرهنگی» KulturPass را آشنایی جوانان این کشور با تنوع فرهنگی کشورشان اعلام کرد. این مجوز فرهنگی ابتکار بوندستاگ آلمان به همراه کلودیا راث وزیر فرهنگ و رسانه و کریستین لیندنر وزیر دارایی فدرال است.

 «گذرنامه فرهنگی» پیشنهادی از طرف دولت فدرال برای همه جوانانی بود که در سال 2023 تولد 18 سالگی خود را جشن گرفتند. طبق آمار اداره آمار فدرال، آمار 18 ساله های این کشور سال گذشته میلادی حدود 750 هزار نفر بود که  از روز تولد 18 سالگی خود، 200 یورو بودجه دریافت کردند تا از آن برای تهیه بلیط، کتاب، سی دی، صفحه و موارد دیگر فرهنگی استفاده کنند.

  برنامه KulturPass از 14 ژوئن 2023 برای دانلود در دسترس قرار گرفت و از آن زمان، هزاران جوان 18 ساله بودجه خود را با eID فعال کرده اند. با تقریباً 984 هزار رزرو، فروش بیش از 19.9 میلیون یورو ایجاد شد. کتاب‌ها از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار بودند و پس از آن بازدیدهای جشنواره، کنسرت، تئاتر و سینما (از 29 دسامبر 2023) با استقبال بیشتر از سوی 18 ساله های آلمانی روبرو شد. جوانان چه برای تهیه بلیط کنسرت، سینما یا موزه، کتاب، صفحه یا آلات موسیقی. درکل در انتخاب نحوه استفاده از 200 یورو خود آزادند. جوانان می توانند از طریق برنامه یا وب سایت «KulturPass»، این بودجه را از زمان تولد 18 سالگی خود دریافت کردند و پیش نیازش این بود که تا 31 دسامبر 2023 ثبت نام می کردند. ارائه‌دهندگان محصولات فرهنگی مانند سینماها، کتاب‌فروشی‌ها و برگزارکنندگان کنسرت در یک «فروشگاه» در پلتفرم دیجیتال پیشنهادات خود را ثبت و ارائه کردند. ارائه دهندگان محصولات فرهنگی توانسته اند از اواسط ماه مه در این پلتفرم ثبت نام کردند و به عنوان مثال کنسرت، تئاتر و سینما را در آنجا ارائه دادند. این موارد همچنین شامل بلیط موزه ها، نمایشگاه ها یا پارک ها بود.

کلودیا روث، وزیر فرهنگ آلمان در این رابطه گفت: «ما دیدیم که گذرنامه فرهنگ کار می‌کند و اثر مورد نظر را دارد. این پروژه آزمایشی، که برای آسان‌تر کردن کشف دنیای فرهنگی ملی برای جوانان طراحی شده است. روث گفت بازخوردها تاکنون نشان می‌دهد که این اقدام ارزش مشارکت ارائه‌دهندگان محصولات فرهنگی در پروژه KulturPass را دارد.

تقویت تقاضا و برانگیختن اشتیاق برای تنوع فرهنگی

گذرنامه فرهنگی نه تنها برای حمایت از جوانان، بلکه برای حمایت از مؤسسات فرهنگی نیز در نظر گرفته شده است. آنها به شدت تحت تأثیر کرونا قرار گرفتند و هنوز در تلاش هستند تا مخاطبان خود را به دست آورند. هدف استفاده از گذرنامه فرهنگی برای تقویت تقاضای محصولات فرهنگی در موسسات و توانمندسازی آنها برای جذب مخاطبان جدید است.

 با این پروژه، دولت فدرال از دیگر کشورهای اروپایی که قبلاً مجوز فرهنگ را معرفی کرده اند، الگوبرداری کرده است. بوندستاگ آلمان 100 میلیون یورو برای این پروژه آزمایشی در اختیار کمیساریای فرهنگ و رسانه این کشور قرار داده است.

مدل آلمانی "KulturPass" از فرانسه می آید، که قبلاً تجربیات بسیار مثبتی در این زمینه با ابزار تامین مالی داشته است. در سال 2022، کلودیا راث وزیر فرهنگ و عبدالمالک همتای فرانسوی او توافق کردند، هر دو کشور در توسعه نسخه آلمانی این پروژه از نزدیک با یکدیگر همکاری کنند. آنها بیانیه مشترکی را امضا کردند.

خبرگزاری های آلمان، در گزارش های ارزیابی عملکرد دولت آلمان ، راه اندازی و ارائه «گذرنامه فرهنگی» برای جوانان آلمانی را جزء عملکردها و اقدامات مثبت دولت آلمان در سال 2023 ارزیابی کردند . بر اساس گزارش این خبرگزاری ها حدود 154 هزار جوان آلمانی طی دو ماه اول راه اندازی این پروژه از این پیشنهاد استفاده کردند و در بیش از 30 هزار کنسرت و رویدادهای صحنه ای شرکت کردند، حدود 125 هزار کتاب سفارش دادند و بیش از 90 فیلم را دیدند. این فقط جوانان نبودند که از این مجوز و اجرای پروژه بهره مند شدند بلکه مشارکت در این برنامه برای ارائه دهندگان محصولات فرهنگی نیز بسیار ارزشمند بود و بر اساس آخرین آمار ارائه شده در این رابطه  موزه ها، سازمان دهندگان رویدادها و کتابفروشی ها توانستند از قبل مشارکت در این برنامه فرهنگی بیش از 4.1 میلیون یورو فروش داشته باشند.

منبع : Kulturpass - bundesregierung - kulturstaatsministerin

کد خبر 17982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =