تفاوت ها و تشابهات سیاست گذاری فرهنگی احزاب آلمان

ساختار فدرال آلمان به غنا و تنوع چشم انداز فرهنگی کشور کمک می کند. جمهوری فدرال از زمان تأسیس در سال 1949 و اتحاد مجدد در سال 1990، به صورت آگاهانه از سنت های فدرال خود استفاده کرده و مسئولیت فرهنگ را به ایالت ها واگذار نموده است. آلمان در گذشته از شهرهای آزاد و ایالت های کوچک و متوسط تشکیل شده بود. یکی از باقیمانده‌های این ساختار سابق، حدود 140 تئاتر شهری و ایالتی، 200 تئاتر اختصاصی و 130 ارکستر حرفه‌ای می باشد. در این کشور بیش از 7200 موزه و سالن نمایشگاه بی نظیر وجود دارد و همچنین رویدادهای فرهنگی و بین المللی متعددی در سراسر کشور اجرا می شود که از بین آنها می توان به جشنواره بین المللی فیلم برلین، جشنواره بایروث ، نمایشگاه کتاب فرانکفورت و راک ام رینگ اشاره نمود. احزاب آلمان در انتخابات و در مناسبت های مختلف دیدگاهها و سیاست های خود در زمینه فرهنگ را اعلام می کنند. فرصتی است تا در این جا اندکی به مقایسه این دیدگاهها داشته باشیم.

بیستمین دوره انتخابات مجلس فدرال (بوندستاگ) آلمان در روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار شد. در کل ۴۰ حزب در انتخابات شرکت داشتند و دست‌کم ۵۹۸ نماینده به بوندستاگ راه یافتند. فرهنگ نقش کوچکی در مبارزات انتخاباتی آلمان ایفا می کند؛ در سال 2021 نیز ارزش فرهنگ توسط احزاب این کشور هرگز به اندازه ماه های گذشته کرونا مورد استناد قرار نگرفت.

فرهنگ در قانون اساسی؛بله یا خیر؟ فرهنگ مقرون به صرفه برای همه؟ آموزش فرهنگی، تنوع و فرهنگ چطور؟ اینها طرح ها و ایده های شش حزب بزرگ در مبارزات انتخاباتی فدرال 2021 بود.

در سال 2021 مجموعه برنامه‌های بزرگ‌ترین احزاب فعلی آلمان ارائه شد که بررسی آنها از نظر جنبه‌های سیاست‌گذاری فرهنگی در سال‌های بعد مهم خواهند بود. در اینجا پاسخ‌های هر یک از احزاب آلمان با توجه به چالش‌های موجود در بخش فرهنگی را باهم مقایسه می‌کنیم.

  • فرهنگ در برنامه انتخاباتی SPD

مارتین رابانوس، سخنگوی سیاست فرهنگی گروه پارلمانی SPD در بوندستاگ، می‌گوید دو موضوع اصلی در سیاست فرهنگی برای SPD وجود دارد:

  1. تامین اجتماعی فرهنگیان

همه‌گیری کرونا نشان داد که اگرچه کارمندان وابسته دولت به خوبی محافظت شدند، اما افراد خوداشتغال، کارکنان موقت و کوتاه‌مدت بسیار در معرض خطر قرار گرفتند. رابانوس گفت در این زمینه ما باید "به لحاظ نهادی و ساختاری" بهبود پیدا کنیم.دسترسی به سیستم های تامین اجتماعی موجود برای کارکنان موقت نسبتا آسان است، اما برای افراد خوداشتغال نه. «ایده‌های جدید» در اینجا مورد نیاز است؛ می‌توان صندوق تأمین اجتماعی هنرمندان را به بیمه بیکاری در شرایط بحرانی گسترش داد. SPD همچنین می‌خواهد حداقل حقوق و دستمزدهای نمایشگاهی را به منظور محافظت بهتر از فریلنسرها تعیین کند.

  1. فرهنگ در قانون اساسی و ممنوعیت همکاری

دومین موضوع اصلی سیاست فرهنگی SPD به این مسئله مربوط می شود که چگونه تأمین فرهنگی اساسی باید در سراسر کشور و به بهترین شکل ممکن سازماندهی شود. این حزب می‌خواست بحث‌های سیاست فرهنگی در سطح بالا را که به طور منظم برگزار می‌شود، «به یک جلسه عمومی فرهنگی سراسری که در آن تولیدکنندگان فرهنگی، انجمن‌های آنها و جامعه مدنی در کنار شهرداری‌ها، ایالت‌ها و دولت فدرال نمایندگی می‌شوند» توسعه دهد. قرار بود اجماع فرهنگی جدید در مورد وظایف و رویه های سیاست فرهنگی، اتحاد فرهنگی تنوع و آزادی ایجاد شود و فرهنگ به عنوان یک هدف دولتی در قانون اساسی تثبیت شود. رابانوس گفت SPD نمی خواهد بر ممنوعیت همکاری تأثیر بگذارد، زیرا دولت فدرال را از مداخله در سیاست فرهنگی ایالت ها منع می کند.

  • فرهنگ در برنامه مشترک انتخاباتی CDU/CSU

لحن اساسی سیاست فرهنگی اتحاد CDU/CSU روشن است: مانند گذشته ادامه دهید! در برنامه انتخاباتی این اتحاد آمده است که سیاست فرهنگی موفق به طور مداوم در شهرداری ها، ایالت ها و بالاتر از همه، در سطح فدرال ادامه خواهد یافت. ما از آنچه به دست آمده راضی هستیم، اما از دیدگاه الیزابت موتشمان، سخنگوی سیاست فرهنگی گروه پارلمانی اتحاد در بوندستاگ، هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

  1. امنیت اولیه برای فرهنگیان

همه‌گیری کرونا کمبودهایی را در امنیت اولیه برای فرهنگیان نشان داد، موتشمان گفت: «مشارکت در سیستم‌های تأمین اجتماعی» باید به امری بدیهی تبدیل شود، اما هنوز هیچ برنامه مشخصی برای این موضوع وجود ندارد.

  1. ترویج فرهنگی

به منظور کاهش پیامدهای همه‌گیری کرونا، قرار شد برنامه «نوسترارت فرهنگ» ادامه یابد و صنایع فرهنگی و خلاق بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند. علاوه بر این، برنامه های اعتباری فرهنگی موجود ادامه خواهد یافت.

  1. فدرالیسم فرهنگی یا وزارت فرهنگ فدرال؟

در برنامه انتخاباتی این دو حزب هیچ اشاره ای به «وزارت فرهنگ فدرال» نشده است با این وجود، الیزابت موتشمان، سخنگوی سیاست فرهنگی این اتحاد، گفت می‌توان یک وزارت فرهنگ فدرال را تصور کرد .

  1. فرهنگ یادآوری

پروژه های فعلی فرهنگ یادآوری نیز باید بیشتر توسعه یابد و «تحقیقات منشأ، به ویژه در مورد سرقت هنر نازی ها و همچنین مصادره اموال فرهنگی در دوران دیکتاتوری SED و استعمار» باید تمرکز سیاست فرهنگی را تشکیل دهد.

  • فرهنگ در برنامه انتخاباتی حزب سبز

بر اساس بیانیه انتخاباتی سبزها، هنر برای خوداندیشی جامعه، انسجام و شخصیت افراد از اهمیت اساسی برخوردار بود.

  1. ترویج فرهنگی

این حزب اعلام کرده بود بودجه عمومی فرهنگی سبزها باید «مشارکتی، فراگیر و بر اساس برابری جنسیتی» باشد و این شامل سهمیه‌ای برای زنان نیز می‌شد.همه باید «دسترسی آسان» به پیشنهادهای فرهنگی داشته باشند.

  1. فرهنگ وارد قانون اساسی شود

حزب سبز می خواست فرهنگ و آموزش فرهنگی در نهایت به بخشی طبیعی از خدمات عمومی تبدیل شود و ساختارهای ضد بحران ایجاد کنند و فرهنگ را به عنوان یک هدف دولتی در قانون اساسی تثبیت کنند.

  1. همکاری بیشتر و عدم لغو ممنوعیت همکاری

هنگام تأمین مالی مؤسسات و پروژه‌های فرهنگی، سبزها برای «همکاری بیشتر» بین دولت‌های فدرال، ایالتی و محلی تلاش می‌کنند. نه تقاضای صریحی برای لغو ممنوعیت همکاری در برنامه انتخاباتی حزب سبز و نه ایده وزارت فرهنگ فدرال وجود داشت.

  1. تامین اجتماعی فرهنگیان

به منظور تامین امنیت اجتماعی فرهنگیان، سبزها خواهان غلبه بر شرایط ناامن کار در موسسات فرهنگی خصوصی و دولتی شدند. صندوق تامین اجتماعی هنرمندان باید تقویت مالی شود و برای کسانی که فقط به طور موقت برای تولیدات مشمول بیمه اشتغال می شوند، امکان عضویت فراهم شود. سبزها می خواستند برای مدت زمان همه گیری کرونا به فرهنگیان کمک هزینه معیشت 1200 یورویی در ماه بپردازند؛ و تاکید داشتند در آینده افراد خوداشتغال انفرادی باید دسترسی آسان تری به سیستم تامین اجتماعی داشته باشند.

  1. سیاست یادآوری

سبزها در تاریخ و سیاست یادآوری آن قصد داشتند «به طور مداوم با ناسیونال سوسیالیسم و ​​«دیکتاتوری SED» برخورد کنند. «مکان مرکزی برای یادآوری و یادگیری» به منظور «آگاهی دادن به تداوم استعمار» و در نتیجه ترویج بحث اجتماعی درباره میراث استعماری آلمان.

  • فرهنگ در برنامه انتخاباتی FDP

این حزب عموماً طرفدار «دولت ناب» است، برنامه انتخاباتی FDP تمایل شگفت‌انگیزی برای ترویج فرهنگ نشان می‌داد. این «یارانه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری در آینده کشورمان» است.

  1. ترویج فرهنگی

به منظور کمک به «صنایع فرهنگی و خلاق»، FDP برنامه های حمایتی را برای شرکت های کوچکتر و افراد خوداشتغال اختصاص داد و تاکید کرد درخواست های مالی باید ساده شود و پخش زنده آنلاین از الزام مجوز پخش معاف شود.

  1. تامین اجتماعی فرهنگیان

در بخش سیاست گذاری فرهنگی برنامه انتخاباتی FDP چیزی از وضعیت اجتماعی فرهنگیان وجود نداشت. هارتموت ابینگ، سخنگوی سیاست فرهنگی گروه پارلمانی FDP در بوندستاگ اعلام کرد: روشن است که باید امور اساسی برای فرهنگیان کاملاً ساماندهی شود. بیمه بیکاری واقعی برای آنها وجود ندارد و مقوله های شاغل/خوداشتغال/شبه خوداشتغال هنوز توسط قانونگذار مشخص نشده است. سیاستمداران این سوال را به دادگاه ها واگذار می کنند و این باید تغییر کند.

  1. سیاست فرهنگی خارجی

سیاست فرهنگی خارجی به طور ویژه برای FDP اهمیت دارد. به عنوان مثال، این حزب می خواهد یک «اعتماد ملی در اروپا» ایجاد کند. یک صندوق فرهنگی در سراسر اتحادیه اروپا برای حفاظت از میراث فرهنگی اروپا، که به عنوان یک سازمان چتر در نظر گرفته شده است تا مؤسسات حفاظت از آثار اروپایی را ارتقا دهد و آنها را با یکدیگر در سراسر جهان شبکه کند.

  • فرهنگ در برنامه انتخاباتی چپ ها ( Die Linke)

«چپ ها» مفهوم گسترده ای از فرهنگ را نشان داد و برنامه انتخاباتی آن بر مراکز فرهنگی-اجتماعی، فضاهای باز مشارکتی برای کودکان و جوانان، حمایت محلی از فرهنگ و باشگاه ها، و فرهنگ باشگاه شهری تاکید داشت.از نظر چپ ها، «هنر و فرهنگ» بایدکمک کند تا دیدگاه‌های متفاوتی در مورد تعاملات اجتماعی و نارضایتی‌ها ایجاد شود و شرایط را برای همه افراد همبستگی بهبود بخشد. موزه‌های بزرگ، تئاترهای دولتی و خانه‌های اپرا نیز در این مفهوم جایگاهی دارند، اما باید به شدت بیشتر از قبل بر روی مخاطبان خود تمرکز کنند.

  1. فرهنگ در قانون اساسی و لغو ممنوعیت همکاری و ایجاد وزارت فرهنگ فدرال

این حزب معتقد است قدرت دولتی در فرهنگ باید در قانون اساسی گنجانده شود و ممنوعیت فعلی همکاری که دولت فدرال را از مداخله در سیاست فرهنگی ایالت ها منع می کند، باید برداشته شود. این شامل تقاضا برای یک وزارت فرهنگ فدرال است که نباید با محتوا تداخل داشته باشد، بلکه باید چارچوب صنعت فرهنگی را تعیین کند.

  1. تامین اجتماعی فرهنگیان

تلاش دولت فدرال برای تضمین رفتار برابر با فعالان فرهنگی و نظارت بر وضعیت اجتماعی آنها ضروری است، اما در اینجا دولت فدرال "شکست" خورده است. بر این اساس، "چپ ها" می خواهد "افراد غیرمستمر و خوداشتغال انفرادی" را در بیمه بازنشستگی، بهداشت، پرستاری و بیکاری بگنجاند؛ نرخ ثابت ماهانه حداقل 1200 یورو برای کسانی که تحت تأثیر قرنطینه قرار گرفته اند، برنامه ریزی شده است.

  1. سیاست حافظه

«چپ ها» در سیاست تاریخ و خاطره خود می خواهند تاریخ هر دو ایالت آلمان را به عنوان «تاریخ مشترک» منتقل کنندو در این راه اقدامات خود را بر روی واقعیت های جامعه مهاجرت متمرکز میکنند و به طور مناسب دستاوردهای میلیون‌ها کارگر مهمان آلمان را گرامی می دارند.

  • فرهنگ در برنامه انتخاباتی AfD

مفاهیم «هویت» و «فرهنگ غالب آلمانی» در مرکز برنامه سیاست فرهنگی AfD قرار داشت. در برنامه انتخاباتی این حزب آمده بود که «هویت آلمانی «با زبان آلمانی، ارزش‌ها، تاریخ و فرهنگ ما شکل می‌گیرد و فرهنگ ما «با مسیحیت، روشنگری، آثار هنری و علمی ما پیوند نزدیک دارد».

  1. فرهنگ غالب آلمانی در مقابل چندفرهنگی

«فرهنگ مسلط آلمانی، اجماع ارزش‌های ما را که هویت مردم ما را تشکیل می‌دهد» توصیف می‌کند. «چند فرهنگ‌گرایی» و «نسبی‌گرایی فرهنگی» منجر به «همزیستی و تقابل جوامع موازی» بدون ارزش‌های مشترک می‌شود و در «چنین جامعه‌ای چندپاره‌شده تضادهایی به وجود می‌آید که به سختی قابل کنترل است».

  1. حاکمیت فرهنگی ایالت های فدرال

برنامه انتخاباتی AfD بر حاکمیت فرهنگی ایالت های فدرال تاکید داشت. AfD می خواست فعالیت های سیاست فرهنگی دولت فدرال را محدود کند.

  1. سیاست حافظه

وقتی صحبت از تاریخ و سیاست یادآوری به میان می‌آید، AfDبا نگاهی به دوره استعمار آلمان، با «تلاش‌های تهاجمی برای تفسیر مجدد اخلاقی و متأثر از ایدئولوژیک تاریخ، که مبتنی بر تخریب بناهای تاریخی و تغییر نام خیابان‌ها است» مخالف است. مارک یونگن، سخنگوی سیاست فرهنگی گروه پارلمانی AfD در بوندستاگ، استدلال می کند که جنایات در دوران استعمار رخ داده است و در این زمان پایان یافته است.

  • جمع بندی:

1- طبقه بندی سیاست فرهنگی در برنامه احزاب

همانند سال 2017، همه احزاب آلمان از فرهنگ و موارد مرتبط با آن و نقش مهم سیاستهای فرهنگی گفتند. با این وجود، تقریباً در همه برنامه های انتخاباتی به این موضوع فضای نسبتاً کمی داده شد. حتی در زمینه وظایف فرهنگی غیرمستقیم مانند ادغام یا تنوع، فرهنگ اغلب حتی به طور خاص ذکر نشد. با هشت صفحه دو ستونی از مجموع 168 صفحه، فصل سیاست فرهنگی، Die Linke  بیشترین فضا را به خود اختصاص دادند. ملموس ترین و دقیق ترین مطالبات در این رابطه را نیز می توان در برنامه انتخاباتی حزب سبز یافت.

2- محتوای مورد تاکید ویژه برنامه سیاست فرهنگی

با توجه به محتوای مورد تاکید، شباهت های متعددی بین احزاب آلمان قابل شناسایی است. علاوه بر حفاظت از میراث فرهنگی آلمان و فرهنگ یادآوری، این امر در درجه اول بر جنبه های اجتماعی سیاست فرهنگی تأثیر می گذارد. تقریباً همه احزاب آلمان در اهداف انتخاباتی خود از آزادی و تنوع فرهنگی و همچنین ارزش فرهنگ برای دموکراسی، تبادل و کیفیت زندگی سخن می‌گویند.

CDU/CSU

ادامه برنامه های تامین مالی فرهنگی قبلی

تقویت رشد اقتصادی در صنایع فرهنگی و خلاق

 ترویج میراث فرهنگی اخراج شدگان آلمانی و حمایت از هنرمندان تحت تعقیب

حفاظت و نگهداری از فرهنگ عامه

کنار آمدن با دوران نازی، SED و استعمار

SPD

تقویت بزرگداشت و تغییر فرهنگ برخورد با اقلام مجموعه استعماری

تثبیت و در دسترس قرار دادن محتوای فرهنگی و پروژه های هنری

توسعه رویدادهای فرهنگی جدید و مدل های درآمدی

ترویج فیلم و سینما، بازی و آموزش دیجیتال

Die Linke

تقویت بخش فرهنگی خارج از فرهنگ عالی،

تنوع در نهادهای فرهنگی و بهتر

فرصت های مشارکت

بهبود وضعیت کاری و امنیت اجتماعی فرهنگیان

پیشبرد دیجیتالی شدن بخش فرهنگی و مدیریت مجموعه های استعماری

Bündnis90/Die Grünen

تقویت زیرساخت های فرهنگی

ترویج آموزش فرهنگی، فیلم و سینما

تقویت فرهنگ یادآوری و تحقیقات منشأ در مورد جنایات نازی ها، دیکتاتوری SED و استعمار

 گسترش فرهنگ یادآوری تاریخ مهاجرت

تجدید ساختار بودجه عمومی برای فرهنگ و بازنگری در آموزش حرفه های فرهنگی با توجه به پایداری، مشارکت و تنوع

AfD

حفظ فرهنگ غالب آلمان

حفاظت ویژه از آداب و رسوم، گویش ها، انجمن های فرهنگی محلی، بناهای تاریخی و معماری و همچنین فرهنگ خاطره

ترویج عشق به کشور و آگاهی از سنت ها

حمایت و گسترش زیرساخت های فرهنگی در مناطق روستایی

FDP

تقویت چشم انداز فرهنگی متنوع و صنایع فرهنگی و خلاق به عنوان یک بخش مهم اقتصادی

گسترش و تقویت اعتبارات فرهنگی و آموزش فرهنگی گسترش استرداد و مفهوم یادبود ملی بازنگری در قانون حمایت از اموال فرهنگی و قانون کپی رایت با توازن عادلانه منافع

3-سیاست فرهنگی و زمینه های اجتماعی

CDU/CSU

تقویت مشاغل متوسط، مشاغل خانوادگی و خوداشتغالی

تجدید در خدمات عمومی با تمرکز بر دیجیتالی شدن

شرایط چارچوب جدید برای تامین مالی مجدد پایدار پیشنهادات دیجیتال

SPD

انرژی خورشیدی برای ساختمان های عمومی و مدل های خودکفایی و مشارکت برای تولید برق، ساخت و ساز سازگار با آب و هوا

تبدیل تدارکات و خدمات عمومی در راستای تغییرات اجتماعی-اکولوژیکی

تجدید خدمات عمومی با سطح مشارکت بالاتر،دیجیتالی شدن

فرصت های آموزشی بیشتر و بهبود بلوغ دیجیتال

Die Linke

تقویت تنوع و مشارکت در بخش فرهنگی

معیارهای قابل قبول اجتماعی برای ترویج فرهنگ

انتقاد از قدرت در نهادهای فرهنگی

تولیدات فرهنگی و زیرساخت های فرهنگی پایدار، صرفه جویی در منابع

استراتژی ملی دیجیتالی شدن

نوسازی فرآیندهای کاری در مدیریت دولتی

 بازنگری قانون کپی رایت

Bündnis90/Die Grünen

ترویج و دیجیتالی شدن آموزش فرهنگی

تقویت حقوق و فرصت های مشارکت برای کودکان و نوجوانان

تقویت صنایع فرهنگی و خلاق، آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها با در نظر گرفتن معیارهای اجتماعی- بوم شناختی، گسترش مفهوم نوآوری

تغییرات آب و هوایی و صرفه جویی در منابع، ساخت و ساز سازگار با آب و هوا و کاهش زباله در گردشگری، تولید فیلم و مدیریت دولتی

AfD

لغو سهمیه ها، قوانین ضد تبعیض و مقررات برابری در آموزش (فرهنگی)

عدم پرداختن به موضوع تنوع و بحران آب و هوا

توقف بازگرداندن اقلام مجموعه های با پس زمینه استعماری

تعهد نهادهای دولتی به نظم اساسی آزاد و دموکراتیک

شفافیت بیشتر بودجه برای نهادهای فرهنگی

FDP

افزایش چشمگیر بودجه فرهنگی

ترکیب حرفه ای کمیته های گزینش

تقویت آموزش فرهنگی

نوسازی مفاهیم یادبود و قالب های ارتباط

4- شرایط کار در بخش فرهنگی

CDU/CSU

اطمینان حقوقی بیشتر برای خوداشتغالان و مشتریان بخش فرهنگی

گسترش حمایت در بیمه سلامت و بهداشت

بیمه مراقبت های پرستاری و بیمه بیکاری فعالان فرهنگی

مشارکت برابر زنان در پست های مدیریتی

SPD

ترویج استارت آپ ها و خوداشتغالی فرهنگی

بیمه اجباری، حق بیمه تعدیل شده و ادغام کلیه روابط استخدامی در بیمه قانونی

ساده سازی مقررات برای اشکال کار در بخش های فیلم و تئاتر

افزایش اشتغال مشمول پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی

حداقل هزینه ثابت و هزینه برپایی نمایشگاه

کاهش مالیات بر درآمد برای درآمدهای کوچک و متوسط ​​و لغو گسترده

ادغام به نفع گروه های به حاشیه رانده شده از مردم برای موقعیت ها و مشاغل خدمات عمومی

تقویت شوراهای کارگری

Die Linke

به حداقل رساندن هزینه های خاص صنعت فرهنگ و هزینه های نمایشگاه

ساختارهای بودجه غیر اداری و کمتر پروژه محور

پیوند دادن بودجه عمومی به معیارهای مناسب

توجه به دستمزد در حوزه فرهنگ و علم

کاهش ساعات کار تمام وقت با همان دستمزد وحق داشتن موقعیت تمام وقت

کمک هزینه آموزش بیشتر و حق آموزش

بیمه بیکاری و بازنشستگی به نفع افراد خوداشتغال و مشاغل آزاد فرهنگی

معافیت مالیاتی برای درآمدهای فرهنگی اندک

تعیین سقف اجاره مطمئن قانونی برای مشاغل کوچک و مؤسسات فرهنگی

Bündnis90/Die Grünen

گسترش و تقویت KSK

تعیین حداقل هزینه برای افراد خوداشتغال و حداقل دستمزد برای هنرمندان آزاد

دسترسی آسان تر به سیستم های بیمه،شهروندان و مستمری تضمین شده

ارائه مزایای کار کوتاه مدت برای خوداشتغالان، ساده سازی بیمه اختیاری

کاهش خوداشتغالی کاذب فرهنگی

مشارکت مناسب فرهنگیان در سود پلتفرم های بزرگ توزیع دیجیتال

سهمیه های الزام آور

ترویج سلسله مراتب مسطح و ساختارهای مشارکتی فرهنگی

حق کار سیار و ساعات کاری انعطاف پذیرتر

حق آموزش بیشتر با کمک هزینه آموزش بیشتر

معافیت مالیاتی برای مشاغل کوچک و افراد خوداشتغال

AfD

این حزب به ندرت محتوای مشخصی در مورد شرایط کار در بخش فرهنگی دارد

بطور کلی: وضعیت بهتر برای خانواده ها

ساده‌سازی و انعطاف‌پذیر کردن قانون کار  یارانه های مالیاتی بالاتر در

تامین مالی بازنشستگی و بازنشستگی عادلانه تر

FDP

ساده سازی برنامه های تامین مالی و دسترسی راحت برای شرکت های فرهنگی کوچکتر و افراد خوداشتغال

اصلاحات KSK و بیمه بحران برای افراد خوداشتغال

معافیت پخش زنده آنلاین از الزامات مجوز پخش

منعطف تر کردن دنیای کار فرهنگی

تغییر از حداکثر ساعات کاری روزانه به هفتگی، تقویت دفتر کار خانگی و سازگاری خانواده و کار، تقویت مدیریت تنوع و زنان

5- شکل دادن به روابط بین دولت فدرال، ایالت ها و شهرداری ها

CDU/CSU

حفظ فدرالیسم فرهنگی، اما اصلاح فدرالیسم بر اساس اصل تابعیت

ایجاد شکل های جدید همکاری

SPD

حفظ فدرالیسم فرهنگی

فرهنگ به عنوان یک هدف دولتی

توسعه بیشتر بحث های سیاست فرهنگی برتر به یک مجمع عمومی فرهنگی در سراسر کشور

حمایت مالی از شهرداری ها برای ارتقای دائمی هنر و فرهنگ

گسترش صندوق های فرهنگی فدرال و توسعه بیشتر برنامه های مالی

Die Linke

لغو ممنوعیت همکاری بین دولت های فدرال و ایالتی

فرهنگ به عنوان یک هدف دولتی

ایجاد وزارت فرهنگ فدرال و وزیر فرهنگ فدرال با رتبه کابینه

تجهیز اعتبارات فرهنگی بر حسب نیاز

استراتژی های عمومی دولت برای وظایف بلندمدت مانند دیجیتالی شدن یا تضمین زیرساخت های فرهنگی

Bündnis90/Die Grünen

هماهنگی بهتر بین مقامات فدرال، ایالتی و محلی در ابزارهای مالی

همکاری بین مقامات فدرال، ایالتی و محلی را فعال کنید

 صندوق حمایت از مؤسسات فرهنگی در برابر آوارگی و تخریب

حیات فرهنگی، اما سازماندهی مجدد منابع مالی شهرداری

فرهنگ به عنوان یک هدف دولتی

دسترسی ساده به منابع مالی برای امور فرهنگی

AfD

تعهد به حاکمیت فرهنگی ایالت های فدرال

محدود کردن فعالیت های سیاست فرهنگی دولت فدرال

FDP

حفظ فدرالیسم فرهنگی

گسترش سیاست بودجه فدرال تا شامل شهرداری ها و ایالت ها شود

حمایت کردن از فرهنگ به عنوان یک هدف دولتی

6-سیاست خارجی فرهنگی و تامین مالی

CDU/CSU

روابط قوی با اتحادیه اروپا

سیاست فرهنگی اروپا برای باز بودن فرهنگ و تنوع تمرکز بر همسایگان اروپایی و غربی بر مبنای سنت‌های مشترک، تاریخ اروپا و مسیحیت

SPD

به ندرت اطلاعاتی در مانیفست انتخاباتی وجود دارد و فرهنگ در فصل اتحادیه اروپا ذکر نشده است

Die Linke

کنار آمدن با استعمار و انطباق با کنوانسیون یونسکو برای تنوع فرهنگی در قراردادهای تجاری بین المللی

خواسته های سیاست فرهنگی در سطح ملی می تواند به سطح بین المللی منتقل شود

Bündnis90/Die Grünen

تمام خواسته های سیاست فرهنگی در سطح ملی می تواند به سطح بین المللی منتقل شود

حقوق اساسی TÜV برای انطباق با اصول دموکراتیک

حمایت از تعهد جامعه مدنی و کار آموزش سیاست توسعه

AfD

حفظ استقلال فرهنگی دولت های ملی در اتحادیه اروپا

کاهش نقش سازمان های بین دولتی، سازمان های غیردولتی و شرکت های جهانی

رد اختلاط یا استانداردسازی فرهنگی

 موسسات فرهنگی آلمانی فعال در سطح بین المللی باید فرهنگ و زبان آلمانی را در خارج از کشور ترویج کنند و تصویر مثبتی از آلمان به جهان منتقل کنند

FDP

فرهنگ به عنوان راهی برای تبادل بین المللی

تقویت و نوسازی کار موسسات و پروژه های فرهنگی فعال بین المللی آلمان

تا جایی که امکان دارد آزادی انتخاب داشته باشید، اما در جایی حمایت کنید که دولت های ملی به تنهایی نمی توانند آن را تامین کنند

موضوعات فراملی

ایجاد «اعتماد میراث اروپایی» به عنوان یک صندوق فرهنگی در سراسر اتحادیه اروپا.

مقررات شفاف تر ساختار مالیات بر ارزش افزوده تجارت هنر در اتحادیه اروپا

نتیجه گیری:

همانند سال 2017، سال 2021 نیز تقریباً همه احزاب آلمان در برنامه های انتخاباتی خود به جنبه هایی پرداخته بودند که در آن زمان بر بخش فرهنگی این کشور تأثیر می گذاشت. بحران کرونا برخی از فوریت‌ها و نیازهای بخش فرهنگی را نمایان کرد که بسیاری از احزاب بزرگ آلمان به آن توجه داشتند. بر این اساس، علاوه بر SPD، چپ و سبزها، CDU/CSU نیز در برنامه انتخاباتی خود خواسته هایی برای ارتقای امنیت اجتماعی و دستمزد عادلانه برای جامعه فرهنگی ارائه دادند. چپ و سبزها ملموس ترین برنامه ها را برای این امر ارائه کردند.

کرونا همچنین نیاز به اصلاح ساختار بودجه ملی آلمان را روشن کرد، به طوری که حزب محافظه کار قصد داشت اشکال جدیدی از همکاری بین دولت های فدرال، ایالتی و محلی ایجاد کند. علاوه بر این، در یک زمینه اقتصادی و لیبرال، FDP همچنان بر ارتقای فرصت های آموزشی فرهنگی تمرکز ویژه ای داشت، همانطور که در سال 2017، سبزها، چپ و SPD داشتند و همچنین در حال برنامه ریزی مدل های کاری انعطاف پذیرتر از جمله با تقویت دفاتر خانگی بود. علاوه بر این احزاب همگی خواستار سازگاری بهتر خانواده و کار و همچنین فرهنگ به عنوان یک هدف دولتی بودند. این چهار حزب همچنین خواهان تقویت تنوع و زنان در مناصب رهبری بودند. CDU/CSU نیز در مورد دومی نگران است.

علاوه بر این، ایده‌ها و برنامه‌های سیاست فرهنگی با ایده‌ها و آرمان‌های اساسی حزب مربوطه پیوند تنگاتنگی داشت. بنابراین جای تعجب نیست که در سال 2021 خواسته های سیاست فرهنگی AfD تقریباً منحصراً با هدف حفاظت و حفظ میراث فرهنگی و هویت آلمانی بود. این حزب همچنان به صراحت علیه چندفرهنگی و گفتگوی بین فرهنگی صحبت کرد.نکته مهم دیگر در همه برنامه های احزاب به جز برنامه AfD موضوع حفاظت از اقلیم مطرح بود. همه آنها می خواستند اقتصاد چرخه ای، ساخت و ساز پایدار و حفظ منابع را گسترش دهند. در حالی که SPD، چپ و اتحاد 90/سبزها خواسته های واضح و عمدتا الزام آور برای نهادهای عمومی برای مثال در مورد سقف های خورشیدی، مصالح ساختمانی یا بازسازی ترجیحی ساختمان های موجود را تنظیم می کردند، FPD و CDU/CSU قصد داشتند تا حد زیادی خود را به حمایت مالی و تعهد داوطلبانه و همچنین پیشرفت های فناوری جدید محدود کنند.

تفاوت ها و تشابهات سیاست گذاری فرهنگی احزاب آلمان

گفتنی است، در پایان انتخابات 2021 آلمان، حزب سوسیال دموکرات آلمان با بدست آوردن ۲۵ درصد آرا، بهترین نتیجه انتخاباتی خود را بعد از انتخابات فدرال سال ۲۰۰۵ کسب کرد و به قدرتمندترین حزب در بوندستاگ تبدیل شد. حزب اتحاد در این انتخابات بدترین نتایج تاریخ خود را ثبت کرد. بسیاری از سیاستمداران این حزب که سال‌ها نمایندگی بوندستاگ را بر عهده داشتند، در این دوره از انتخابات در حوزه‌های انتخاباتی خود از سایر رقبا شکست خوردند با اعلام نتایج انتخاباتی، تشکیل یک دولت از ائتلاف سه حزب از جمله حزب سبز و حزب دموکرات آزاد در محور گفتگوهای تشکیل دولت قرار گرفت. اولاف شولتس رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان در شب انتخابات با بیان اینکه حزبش بیشترین تعداد کرسی‌های بوندستاگ را در اختیار خواهد گرفت، آمادگی حزب خود را برای تشکیل دولت اعلام کرد. اعضای جدید بوندستاگ در روز ۲۶ اکتبر سوگند یاد کردند و دولت چهارم آنگلا مرکل به‌طور رسمی توسط رئیس‌جمهور آلمان فرانک والتر اشتاین‌مایر منحل شد، بوندستاگ در روز ۸ دسامبر تشکیل جلسه داد و با مجموع ۳۹۵ رای موافق از ۷۰۷ نماینده اولاف شولتس را بعنوان صدراعظم جدید آلمان انتخاب کرد. ۳۰۳ نماینده هم به صدارت عظمای شولتس رای منفی دادند.

در آلمان سهم کرسی‌های احزاب را رأی دوم تعیین می‌کند. اگر حزبی ۳۰ درصد کل آرا را کسب کند دست‌کم ۳۰ درصد کرسی‌ها را نیز به دست می‌آورد. هر حزب برای حضور در مجلس باید حداقل ۵ درصد کل آرا را کسب کند، درغیراین‌صورت آرا آن حزب باطل می‌شود.  وقت تقسیم کرسی‌ها؛ نخست نامزدهایی که مستقیما انتخاب شده‌اند وارد وارد مجلس می‌شوند و سپس آنهایی که در لیست‌های ملی قرار داشته‌اند.

اگر توزیع کرسی‌ها با نسبت توزیع آرا دوم هماهنگ نباشد، کرسی‌های اضافی در نظر گرفته می‌شود تا نسبت آرا و کرسی‌ها با هم بخواند. در نتیجه همیشه بیش از ۵۹۸ نماینده در بوندستاگ حضور دارند، مثلا شمار نمایندگان در سال ۲۰۱۷ ، ۷۰۹ تن بودکه این رقم در سال 2021 بیشتر شد.

تهیه تنظیم: دکتر یونس نوربخش

منبع: deutschlandfunk - kulturmanagement - wikipedia

کد خبر 18114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =