تقسیم قدرت در پاکستان بر خلاف اراده عمومی مردم

با اعلام اتحاد احزاب مسلم لیگ نواز و مردم پاکستان برای تشکیل دولت ائتلافی در اسلام آباد، منابع خبری از توافق طرفین برای ریاست جمهوری «آصف علی زرداری» رهبر ارشد حزب مردم در این کشور خبر دادند. به گزارش خبرگزاری های مختلف، در حالی که دو هفته از انتخابات پاکستان می گذرد، دو حزب سنتی و قدیمی مسلم لیگ نواز و مردم این کشور سرانجام فرمول تشکیل دولت آتی این کشور را نهایی کردند.

با اعلام اتحاد احزاب مسلم لیگ نواز و مردم  پاکستان برای تشکیل دولت ائتلافی در اسلام آباد، منابع خبری از توافق طرفین برای ریاست جمهوری «آصف علی زرداری» رهبر ارشد حزب مردم در این کشور خبر دادند. به گزارش خبرگزاری های مختلف، در حالی که دو هفته از انتخابات پاکستان می گذرد، دو حزب سنتی و قدیمی مسلم لیگ نواز و مردم  این کشور سرانجام فرمول تشکیل دولت آتی این کشور را نهایی کردند.

تقسیم قدرت در پاکستان بر خلاف اراده عمومی مردم

رهبران ارشد این دو حزب از جمله «بلاول بوتو زرداری» رئیس حزب مردم و «شهباز شریف» معاون رئیس حزب نواز پس از پنج دور مذاکرات دوجانبه طی یک نشست مطبوعاتی مشترک در اسلام آباد توافقات صورت گرفته برای تشکیل دولت آتی پاکستان را اعلام کردند.

بر اساس اعلام رهبران ارشد این دو حزب پاکستان «آصف علی زرداری» از حزب مردم رئیس جمهور و «شهباز شریف» از حزب نواز نامزد نخست وزیری دولت آتی پاکستان خواهد بود.

طرفین همچنین توافق کردند ریاست مجلس ملی پاکستان از حزب نواز و رئیس مجلس سنای این کشور نیز توسط حزب مردم انتخاب شود.

به گفته منابع خبری  فرمانداران  ایالت سند و بلوچستان توسط حزب مسلم لیگ نواز انتخاب خواهند شد و در مقابل حزب مردم نیز فرمانداری ایالت های پنجاب و خیبرپختونخوا را در اختیار خواهد داشت.

 بر اساس توافق صورت گرفته میان طرفین حزب مردم هیچ مسئولیتی در کابینه دولت نخواهد داشت اما برای نخست وزیری به شهباز شریف از حزب نواز در پارلمان ملی رای خواهد داد.

در ایالت بلوچستان نیز طرفین بصورت مشترک دولت تشکیل داده و قرار است سروزیر این ایالت نیز به مدت دو سال و شش ماه در اختیار حزب مردم و پس از آن به حزب مسلم لیگ نواز واگذار شود.

«شهباز شریف» نامزد نخست وزیری پاکستان از حزب نواز در نشست خبری اعلام کرد: مجموع تعداد نمایندگان ما در پارلمان ملی شرایط لازم برای تشکیل دولت ائتلافی را فراهم می کند از این رو با کنار گذاشتن اختلافات خود در راستای خارج کردن کشور از مسائل اقتصادی متحد شده ایم.

تقسیم قدرت در پاکستان بر خلاف اراده عمومی مردم

«آصف زرداری» نامزد مشترک دو حزب برای ریاست جمهوری پاکستان نیز تشکیل دولت ائتلافی را تصمیمی مهم برای نسل جوان پاکستان و آینده آنها عنوان کرد.

بلاول بوتو زرداری رئیس حزب مردم پاکستان در این نشست مطبوعاتی گفت: فرمول تشکیل دولت مشترک میان دو حزب مسلم لیگ نواز و حزب مردم تکمیل شده و به تدریج در خصوص سایر موضوعات از جمله کابینه دولت نیز مذاکراتی میان طرفین انجام خواهد شد.

https://awamiawaz.pk/1170020

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ohpLn31TqAA

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=H2L7aQZPAbA

اسلام آباد/ خبرگزاری صدا و سیما/۰۲/۱۲/۱۴۰۲

تهیه و تنظیم: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی

کد خبر 18581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =