هند سالیان متمادی در زیر چکمه های استعمارگران بوده است. دولت مودی در صدد بازنویسی تاریخ هند است. آنان با این کار می خواهند که ابتدا  بقیه ادیان و مذاهب را خارجی و خوار کنند و از نسل آینده بخواهند که به آیین گذشتگان خود وفادار باقی بمانند.  

بیزاری حزب بی جی پی از "نهرو" به عقاید او در مورد هندوستان و ساکنین آن باز می گردد.

اوایل ماه می، روزنامه ایندین اکسپرس طی گزارشی اعلام کرد که نام "جواهر لال نهرو" از کتب درسی علوم اجتماعی سال هشتم حذف شده است. روزی رسیده است که دیگر اشاره ای به نام اولین نخست وزیر هندوستان نمی شود.

بازنویسی کتب تاریخی از اولویت های قدیمی جنبش ناسیونالیست هندو است. در سال ۱۹۷۰ "جانا سانگ" از اعضاء اسبق حزب "جاناتا" و دولت مورارجی دسای خواستار تغییر کتب تاریخی بود. در ماه می سال ۱۹۷۷ دسای با ارائه نامه ای غیر رسمی درصدد کنار گذاشتن چهار کتاب تاریخ از انتشار عمومی شد؛ که سه کتاب از این چهارکتاب به منظور مقاصد آموزشی استفاده می شد. این چهار کتاب به شرح زیر است:

· هند قرون وسطی نوشته رومیلا تاپار

· هند مدرن نوشته بی پان چندرا

· مبارزات آزادی خواهانه نوشته آ. تری پاتی، بارون دی و بی پان چندرا

· کمونیسم و یادداشت های تاریخ هند از رومیلا تاپار، هاربانز موکیا و بی پان چندرا

آنها دلیل حذف کتب فوق را محکوم نکردن قطعی و محکم برخی حاکمان معین مسلمان منجمله اورنگ زیب و همچنین اهمیت دادن به رهبران مبارزات آزادیخواهانه مانند بالا "گانگادارتیلاک" و "آئروبیندو" که تا اندازه ای مسئول خصومت و ستیزه جویی بین هندو و مسلمان هستند، دانستند.

حزب «آر اس اس» جداگانه برای حذف این کتب مبارزه کرد (۲۳ جولای سال ۱۹۷۸). البته این تلاش ها بی نتیجه ماند چراکه گروه های فعال در حزب «جاناتا» (بی جی پی)  با این درخواست مخالف بودند.

با این وجود، بی جی پی موفق به تغییر بخشی از کتاب ها ی درسی ایالتی شد که در سال ۱۹۹۰ در آنجا حکومت تشکیل داده بود. پس از آنکه "کشوبای پاتل" رهبر حزب «بی جی پی» در سال ۱۹۹۵ به عنوان سر وزیر ایالت گجرات منصوب شد، آموزش و پرورش دولت ایالت گجرت نیز درکتاب علوم اجتماعی سال نهم از مسلمانان، مسیحیان و زرتشتیان به عنوان "خارجی" نام برد. در این کتاب حتی ذکر شده بود که در اکثر ایالات، جمعیت هندوها در اکثریت و جمعیت مسلمانان و مسیحیان و سیک ها در اقلیت قرار دارد. در متون درسی علوم اجتماعی سال هشتم توصیف به شدت موهنی از کشیشان مسیحی شده است:"قدرت و ثروت در دستان کشیشان منجر به انحرافات مذهبی شده است. برخی کشیشان خوش گذران و کج خلق شده اند. "

در اوایل سال ۲۰۰۰، در یکی دیگر از کتب علوم اجتماعی کلاس دهم آدولف هیتلر را اینگونه توصیف کردند: "هیتلر به واسطه تاسیس تشکیلات اجرایی مقتدر، درمدت زمان کوتاهی به کشور آلمان عزت و اعتبار بخشید. او دولت پهناور و مقتدرتری را در آلمان ایجاد کرد. هیتلر همچنین سیاست یهودی ستیزی را اتخاذ کرد و از برتری نژاد آلمانی حمایت کرد. سیاست های اقتصادی جدید او کامیابی و رفاه را برای آلمان به ارمغان آورد. او تلاش هایی را برای ریشه کن کردن بیکاری آغاز کرد. ساختمان های عمومی را بنا نهاد، امکانات آبیاری را فراهم آورد، جاده و خطوط راه آهن احداث کرد و تجهیزات جنگی تولید کرد. او با تلاش های خستگی ناپذیر خود ظرف یک دهه آلمان را به کشوری خود کفا تبدیل کرد. هیتلر معاهده ورسای را یک تکه کاغذ خواند و آن را مطرود اعلام کرد و از دادن غریمت جنگی ممانعت ورزید. او روح ماجرا جویی را به مردم عادی القاء کرد که منجر به ناسیونالیسم افراطی و متعاقب آن جنگ جهانی دوم شد". سیلوی گویی چارد نظریه تاریخ و ناسیونالیسم در هندوستان خاطر نشان می سازد که این کتاب درسی پس از دیدار سر کنسول اسرائیل از گجرات در ماه اکتبر سال ۲۰۰۵ کنار گذاشته شد.

با این وجود، اکثر ایالاتی که در آنها کتب درسی باز نویسی شده بود بر روی تاریخ هند تمرکز دارند. تفاوت واضحی بین مسلمان بد و مسلمان خوب در این کتب وجود دارد. اورنگ زیب (از حکام مسلمان)، جزیه (مالی است که از غیر مسلمانی که در پناه حکومت اسلامی است گرفته می شود) را دوباره به غیر مسلمانان تحمیل کرد که جزء دسته اول قرار دارد، حال آنکه به فرمان اکبر جزیه ملغی شده بود. دینداری بی همتای او زبان زد همگان بود و او در زمره دسته دوم یعنی مسلمان خوب قرار دارد. اما این دیدگاه تاریخی نیز در حال تغییر است.

متعاقب تغییر نام خیابان اورنگ زیب پس از پایان دوره ریاست جمهوری" عبدل کلام" در سال ۲۰۱۵، اخیراً وزیر کشور «سینگ» پیشنهاد داده است که نام خیابان دیگری در دهلی نو به نام ماهارانا پراتاپ سینگ تغییر یابد. این فرد از حکمرانان شهر" سی سودیا" در ایالت "موار" بوده است که در جنگ حلدی گاتی سال ۱۵۷۶ مغلوب نیرو های اکبر شده بود. سوبرامانیان وزیر ارشد بی جی پی در هاریانا و عضو حزب راجیا سابها مجلس هند و شاینا چوداساما، سخنگوی ملی بی جی پی هم از این ایده حمایت کردند.

به گفته چوداساما: خیابان اکبر می بایست به خیابان ماهارانا پراتاپ تغییر نام دهد. تصور کنید نام خیابانی در اسرائیل هیتلر باشد! هیچ کشوری مانند ما به ستمگران خود افتخار نمی کند!!

چیزی که تاریخ را به مخاطره می اندازد عقیده ملت و تعریف شهروندی است. اوایل ماه جاری، "وسودودونانی" وزیر آموزش و پرورش راجستان تصریح کرد: دولت کتب درسی را مجدداً طراحی کرد تا مطمئن شود فردی به نام کانهایا کومار در این ایالت متولد نشده است. وی افزود: ما می خواهیم برنامه آموزشی با اثر سه جانبه داشته باشیم یعنی به دانش آموزان در مورد "ویر" و "ویرانگانای" راجستان آموزش دهیم تا به فرهنگ هندوستان افتخار کنند و شهروند ایده آل و وطن پرست تربیت کنیم. به این دلایل، جوان راجستانی نمی گوید نهرو چه ساخت تا آن را توسعه دهد. اصلی ترین نهاد "بزرگترین دموکراسی دنیا" از دیوان عالی گرفته تا کمیته انتخابات است. او شاید حتی نداند که کابینه نهرو شامل برخی منتقدان کینه جوی کنگره بوده است. منجمله باباصاحب امبدکار و سی یاما پراساد موکرجی موسس حزب جانا سانگ. این مردان بودند که اجتماع وزیران را به وجود آوردند تا موج متفاوتی را به دولت القاء کنند. این تصمیم، الهام گرفته از ماهاتما گاندی بود و تمرینی برای ساخت ملتی بود که انتظارش را داشتند. نویسنده  این مقاله محقق ارشد علوم سی ای آر آی و پی او | سی آن آر اس، پاریس و استاد عوم سیاسی و اجتماعی انیستیتو "کینگ ایندیا" در لندن و همچنین محقق غیر مقیم در سازمان  صلح جهانی است.

توضیح: هند سالیان متمادی در زیر چکمه های استعمارگران بوده است. دولت مودی (که شالوده آن از حزب ناسیونالیست بی جی پی درست شده است)، در صدد بازنویسی تاریخ هند است. آنان با این کار می خواهند که ابتدا  بقیه ادیان و مذاهب را خارجی و خوار کنند و از نسل آینده بخواهند که به آیین گذشتگان خود وفادار باقی بمانند.  

روزنامه: ایندین اکسپرس     مورخ: ۷ ژوئیه

سال ۱۳۹۵

کد خبر 1861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =