موسیقی پاپ خیابانی و تأثیر فرهنگی آن بر مردم نیجریه

موسیقی به طور مداوم بر زندگی جوانان در سطح جهان تأثیر قدرتمندی دارد و در نیجریه نیز هنرمندان و خلاقیت های موسیقی آنها عمیقاً بر فرهنگ مردم ، بر نحوه ارتباطات ، لباس پوشیدن و بیان آنها تأثیر می گذارد.

موسیقی به طور مداوم بر زندگی جوانان در سطح جهان تأثیر قدرتمندی دارد و در نیجریه نیز هنرمندان و خلاقیت های موسیقی آنها عمیقاً بر فرهنگ مردم ، بر نحوه ارتباطات ، لباس پوشیدن و بیان آنها تأثیر می گذارد.

اخیرا ؛ ظهور و نمود غیرقابل انکار موسیقی پاپ خیابانی در نیجریه ، هم قابل توجه بوده و هم هیجان و تحرک بیشتری در بین جامعه پیدا کرده است و به آرامی به یک جریان اصلی در این کشور تبدیل شده است و بطور گسترده بر روندهای فرهنگی در این کشور ، تاثیر گذاشته است .

پاپ خیابانی، تلفیقی از آهنگ‌های آفروبیت، هایلایف، هیپ‌هاپ، فوجی، آپالا، صداهای بومی و عناصر معاصر است و دارای ریتمی جذاب، ضرب‌های تند و اشعاری است که منعکس‌کننده زندگی روزمره نیجریه‌ها است و به نوعی چالش‌های پیشروی آن را نشان می دهد . از اینرو تأثیر پاپ خیابانی بر چشم انداز موسیقی نیجریه غیرقابل انکار است.   سردبیر Spotify در غرب آفریقا می‌گوید: این تازه آغاز یک شروع است که پاپ خیابانی به یک جریان اصلی تبدیل شده است و به رشد سریع خود نیز ادامه خواهد داد.

ویژگی قابل توجه پاپ خیابانی به عنوان یک ژانر موسیقی این است که توانسته است ارتباط عمیق خود را با واقعیت های خشن و روزمره در نیجریه، برقرار کند . این نشان می دهد پیچیدگی های خاصی در موسیقی پاپ خیابانی در نیجریه وجود دارد که زبان، سبک زندگی، و تمام جنبه های تعیین کننده در یک جامعه را با خود درگیر می کند.

اولامید یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان پاپ خیابانی در نسل خود است که پیوسته به خاطر نقش او در ارتقای پاپ خیابانی به عنوان یک ژانر موسیقی متمایز به رسمیت شناخته شده است. از زمان اولین تک آهنگ موفق خود، "Eni Duro"، او به یک نیروی فرهنگی تاثیر گذار در کشور نیجریه تبدیل شده است،  سبک رقص مانند "Shakiti Bobo" و زبان خیابانی خاص مانند "Baddo Sneh" و "Pepper  Dem"  از ویژگیهای منحصر بفرد ایشان است. اولامید از طریق شرکت موسیقی YBNL ، نقشی اساسی در کشف و پرورش استعدادهای درخشان پاپ خیابانی نیجریه ایفا کرده است.

3.jpg

 اولامید جایگاه نهم در فهرست 10 هنرمند برتر نیجریه را به خود اختصاص داده است. برنامه اخیر او بنام  "Unruly" مورد تحسین گسترده طرفداران قرار گرفت که آن را به عنوان مجموعه ای درخشان توصیف می کنند . یکی از آهنگ‌های خاص دیگر او که به شدت در بین مخاطبان طنین انداز شده است، «غزه» است که به دلیل جذابیت و هنر موسیقی بکار گرفته شده در آن ،بازتاب بسیار زیادی را در بین هواداران میلیونی خود داشته است.

تأثیر جمعی این هنرمندان و آهنگ‌های پرطرفدار آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی روایت پاپ خیابانی را در نیجریه شکل داده است، این ژانر را به جریان اصلی سوق داده و آن را به‌عنوان نیرویی قدرتمند در موسیقی معاصر، تثبیت کرده است. موسیقی آنها نه تنها سرگرمی را برای مردم ایجاد می کند بلکه به عنوان یک بازتاب کننده خواست و طلب عموم مردم نیز عمل می کند .

1.jpg

این ژانر به تکامل خود ادامه می‌دهد و هنرمندان پاپ خیابانی به کشف خلاقیت های جدید خود ادامه می‌دهند و به نظر می رسد «پاپ خیابانی» در سال‌های آینده رشد تصاعدی خود را خواهد داشت و بالقوه به عنوان یک پدیده هنری ، ظرفیت های خود را آشکار خواهد کرد .

منابع:

  1. https://tribuneonlineng.com/the-cultural-impact-and-growth-of-street-pop-in-nigerias-mainstream-media/
  2. https://tribuneonlineng.com/the-cultural-impact-and-growth-of-street-pop-in-nigerias-mainstream-media
  3. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1673385
کد خبر 18638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =