پاکستان در دیوان بین المللی، اقدامات ظالمانه و جاه طلبانه اسرائیل را زیر سوال برد.

در پی عملیات طوفان الاقصی و حملات اسرائیل به غزه و فلسطین و ثبت پرونده علیه اشغال اسرائیل در فلسطین، در دیوان بین المللی، دوره پنجم رسیدگی این پرونده آغاز شد و پاکستان موضع خود را به حمایت فلسطین بیان کرد. وزیر قانون موقت پاکستان در دیوان بین المللی با اشاره به اشغال غیر قانونی رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین، گفت: موضع ما برای مردم فلسطین روشن است، پاکستان همیشه از حقوق مردم فلسطین دفاع کرده است. جنگ غیر قانونی و شهرک سازی اسرائیل خلاف قوانین بین المللی است، زیرا پیش از این شهرک های فرانسوی در الجزایر لغو شدند و میلیون ها شهرک نشین فرانسوی، اخراج شدند. پاکستان راه حل فلسطین مطابق به قطعنامه سازمان ملل می خواهد و راه حل دو کشوری ضامن صلح در منطقه است.

پنجمین روز از نشست رسیدگی علیه اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل در دیوان بین المللی گذشت، پاکستان، نامیبیا، عمان و سایر کشورها به حمایت فلسطین و علیه اشغال اسرائیل دلایل منطقی خود را ارائه کردند. احمد عرفان اسلم، وزیر قانون موقت پاکستان موضع پاکستان را در دیوان بین المللی ارائه کرد. وزیر قانون موقت پاکستان در دیوان بین المللی با اشاره به اشغال غیر قانونی، خشونت آمیز و قتل و کشتار فلسطینیان بی گناه توسط رژیم صهیونیستی، گفت: موضع ما برای مردم فلسطین روشن است، پاکستان همیشه از حقوق مردم فلسطین دفاع کرده است. نماینده پاکستان گفت: شهرک سازی اسرائیل خلاف قوانین بین المللی اعلام شده است. در سال 1960، شهرک های فرانسوی در الجزایر لغو شد و میلیون ها شهرک نشین فرانسوی، اخراج شدند. احمد عرفان گفت: اسرائیل علیه فلسطینیان تبعیض مذهبی و قومی انجام می دهد. نماینده پاکستان گفت: شهر بیت المقدس برای هر سه دین ابراهیمی مقدس است و مردم هر سه مذهب حق تاریخی برای ورود به این شهر دارند، اما در زمان اشغال اسرائیل، مسیحیان اجازه عبادت در کلیساهای بیت المقدس و مسلمانان در مسجد الاقصی را ندارند، این موضوع برای پاکستان که دومین کشور بزرگ جهان از جهت جمعیت است، از اهمیت زیادی برخوردار است. وی گفت: پنجمین و آخرین نکته وی یافتن راه حل دو کشوری برای مشکل فلسطین است، پاکستان از این راه حل حمایت می کند، پاکستان در 26 اکتبر 2023 میلادی از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در این زمینه حمایت کرد. احمد عرفان، وزیر قانون موقت پاکستان گفت: پاکستان معتقد است که این مناقشه تنها با راه حل دو کشوری پایان می یابد، حضور دولت های فلسطینی و اسرائیلی تضمین کننده هر دو نهاد و صلح منطقه است، اشغال یک اقدام غیرقانونی است و اسرائیل از عواقب قانونی آن مواجه خواهد شد. وی در ادامه گفت: اسرائیل به طور سیستماتیک در فلسطین نسل کشی می کند، همه کشورها بی عدالتی اسرائیل را رد می کنند، غصب اسرائیل توسط سازمان ملل نیز محکوم شده است. وزیر قانون پاکستان با بیان اینکه موضع پاکستان برای مردم فلسطین روشن است، گفت: براساس منشور سازمان ملل، اسرائیل ارتش خود را از فلسطین خارج کند و این اقدام در دیوان بین المللی علیه جنایات اسرائیل مشعل امید است. پاکستان همواره موضوع اشغالگری اسرائیل را در جهان مطرح کرده است.

منبع:

شبکه و خبرگزاری آج تی وی مورخ 7 اسفند ماه 1402

https://www.aaj.tv/news/30372343/

برخی از تحلیلگران از موضع دولت پاکستان در خصوص حل دو کشوری فلسطین مخالف هستند و معتقدند موضع بنیانگذار پاکستان با راه حل دو کشوری مخالف است، لذا پاکستان نمی تواند از این موضع حمایت کند. برخی دیگر معتقدند که پاکستان در آن زمان عضو سازمان ملل نبوده و اکنون به عنوان عضو سازمان ملل نمی تواند در مقابل قطعنامه های سازمان مخالفت کند، زیرا سازمان ملل برای حل فلسطین، دو  کشور مستقل را تاکید کرده است.

کد خبر 18801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =