انتشار دو مقاله علمی در حوزه عرفان و تصوف اسلامی در دو مجله علمی پژوهشی بلگراد صربستان

دو مقاله علمی پژوهشی شرق شناس و اسلام شناس منطقه بالکان، خانم عمرا خلیلویچ در دو مجله معتبر علمی پژوهشی در صربستان منتشر شده است. هر دو مقاله مذکور با بالاترین رتبه علمی «مقاله اصیل علمی» پذیرفته و منتشر شده اند .

دو مقاله علمی پژوهشی شرق شناس و اسلام شناس منطقه بالکان، خانم عمرا خلیلویچ در دو مجله معتبر علمی پژوهشی در صربستان منتشر شده است. هر دو مقاله مذکور با بالاترین رتبه علمی «مقاله اصیل علمی» پذیرفته و منتشر شده اند .مقاله نخست با عنوان «تصوف – مسلک درویش گونه به عنوان پلی میان اسلام و مسیحیت در بالکان» در شماره 04 مجله علمی پژوهشی «دین و تلرانس» به زیور طبع آراسته شد. این مجله از سوی انستیتوی مطالعات علوم انسانی بلگراد (IDN) و مرکز پژوهش های تجربی دین (CEIR)  که وابسته به دانشکده فلسفه دانشگاه نوی ساد است منتشر می شود و چندین دهه است که به عنوان یکی از مجلات معتبر علمی پژوهشی در لیست مجلات معتبر وزارت علوم صربستان جایگاه ویژه ای دارد.

عمرا خلیلویچ در این مقاله پس از بررسی محتوای معرفتی در سنت عرفان اسلامی به مسأله طریقت های صوفیه در منطقه بالکان پرداخته است. اهتمام اصلی ایشان در این مقاله بررسی شباهت های جامعه شناختی نحله های صوفی منطقه بالکان و به خصوص بوسنی و هرزگووین با برخی جنبه های معنوی مسیحت ارتدوکس بوده است. بر این اساس، ایشان نشان داد که به چه دلیل این دو گروه در طول دهه ها و حتی سده های گذشته توانسته اند بر همزیستی مسالمت آمیز و دین محورانه میان مسلمانان و مسیحیان تأکید نمایند .

انتشار دو مقاله علمی در حوزه عرفان و تصوف اسلامی در دو مجله علمی پژوهشی بلگراد صربستان

 مقاله دوم با عنوان «نسبت دین و عقل در اسلام – بررسی نقدهای غزالی بر فلسفه اسلامی» در مجموعه مقالات علمی پژوهشی برگرفته از کنفرانس سالانه بین المللی «دین، علم، شک» در بلگراد منتشر شده است. عمرا خلیلویچ در این مقاله به تحلیل یگانگی محتوایی عقل و دین در اسلام پرداخته و نشان  می دهدکه این یگانگی را در ساحت های مختلف می توان جست و جو نمود.

ایشان با بررسی نقدهای غزالی سعی در نشان دادن این امر مهم نموده است که فضای فکری و اندیشه ای در تاریخ اسلام همواره باز و آزاد بوده است و همین تضارب و تعارض آرا موجب اعتلای فکر و اندیشه اسلامی در طول تاریخ گشته است. نقدهای غزالی نیز به همین منوال نه تنها به ختم فلسفه اسلامی منجر نشد، بلکه باعث باروری بیش تر آن و استفاده و بهره برداری بیش تر آن از فضای عرفان اسلامی گشت. عمرا خلیلویچ این مقاله را در کنفرانس سالانه بین المللی «دین، علم، شک» که چند ماه گذشته انجام یافته بود نیز ارائه نمود که مورد استقبال بسیار خوب شرکت کنندگان قرار گرفت. مجموعه مقالات مذکور هم اکنون در  کتابفروشی های بزرگ سراسر صربستان نیز به فروش می رسد .

 پیرو این مقالات و همایش، عمرا خلیلویچ به دعوت پروفسور دکتر زوریتسا کوبوریچ، به عنوان یکی از اعضای ثابت نشست های هفتگی «گفت و گوهای دینی» که مرکز مطالعات تجربی دین وابسته به دانشکده فلسفه دانشگاه نوی ساد آن را برگزار می کند، نیز انتخاب شده و در جلسات مختلف آن شرکت نموده و مطالب خود را به صورت هفتگی بیان می دارد. هدف ا ز این نشست های هفتگی این است که اساتید و محققان ادیان مختلف به صورت علمی آراء خود را در مسائل مختلف فلسفی، ادبی  ،کلامی و اجتماعی از زاویه دید ادیان مختلف بیان نمایند .

انتشار دو مقاله علمی در حوزه عرفان و تصوف اسلامی در دو مجله علمی پژوهشی بلگراد صربستان

کد خبر 18830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =