جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ساختارهای غیردولتی اطلاعات آمریکا (قسمت دوم)

رسانه‌های غرب‌گرا با دریافت کمک‌های مالی از «خانه آزادی»، پیمانکار آژانس همکاری‌های بین‌المللی ایالات متحده (USAID)، جنگ اطلاعاتی گسترده‌ای را علیه رسانه‌های روسی و طرفدار روسیه در قرقیزستان آغاز کرده‌اند. این روند از هنجارهای استراتژی آمریکا برای قرقیزستان ناشی می‌شود که در آن برنامه‌های تهاجمی ایالات متحده علیه روسیه بیان می‌گردد.

در ادامه مقاله قبلی «جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: فناوری‌های کودتا (قسمت اول)» (که در شماره قبلی دوهفته‌نامه منتشر شد) یادآور می‌شویم که اخیرا فعالیت بیش از حد در انتشار اطلاعات با ماهیت ضد روسی در فضای اطلاعاتی قرقیزستان صورت گرفته است.

رسانه‌های غرب‌گرا با دریافت کمک‌های مالی از «خانه آزادی»، پیمانکار آژانس همکاری‌های بین‌المللی ایالات متحده (USAID)، جنگ اطلاعاتی گسترده‌ای را علیه رسانه‌های روسی و طرفدار روسیه در قرقیزستان آغاز کرده‌اند. این روند از هنجارهای استراتژی آمریکا برای قرقیزستان ناشی می‌شود که در آن برنامه‌های تهاجمی ایالات متحده علیه روسیه بیان می‌گردد.

استراتژی USAID: جنگ اطلاعاتی علیه روسیه

ابتدا، شایان ذکر است که در چارچوب سند از طبقه‌بندی خارج شده تحت عنوان «استراتژی همکاری USAID برای توسعه جمهوری قرقیزستان از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵» آمریکایی‌ها قصد دارند علیه رسانه‌های روسی و البته علیه روسیه در کل کار اطلاعاتی کاملی انجام دهند.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ساختارهای غیردولتی اطلاعات آمریکا (قسمت دوم)

در این استراتژی از جمله آمده است:

«USAID با رسانه‌های مستقل و جامعه مدنی برای افزایش ارائه اطلاعات همکاری خواهد کرد. برای دستیابی به این نتیجه، USAID روزنامه‌نگاران و کارکنان تحریریه را برای ترویج گزارش تحقیقی و ارائه کمک‌های مالی برای تحریک محتوای رسانه‌ها آموزش خواهد داد. حمایت از بخش رسانه از نزدیک با سایر اهداکنندگان، از جمله اتحادیه اروپا و وزارت خارجه بریتانیا هماهنگ خواهد شد و اولویت افزایش سهم محتوای رسانه به زبان قرقیزی خواهد بود که وابستگی فعلی به رسانه‌های روسی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد»

بنابراین، آمریکایی‌ها در پرورش فعالیت‌های اطلاعاتی ضد روسیه تنها نخواهند بود. همان طور که می‌بینید، کمک‌های بلاعوض برای منابع محلی غرب‌گرا در مقیاس وسیع همراه با بریتانیا و چندین کشور اروپایی ارائه خواهد شد. فقط می‌توان تصور کرد که چه مقدار هنگفتی از وجوه وارد حساب‌های بانکی خبرگزاری‌های محلی شده یا از قبل وارد شده است. ظاهراً در نتیجه چنین برنامه‌های بلندپروازانه واشنگتن، لفاظی‌های شدید ضد روسی در فضای اطلاعاتی قرقیزستان قابل ردیابی است.

کانال تبلیغاتی اطلاعات آمریکا

چندی پیش، خبرگزاری «آزاتیق مدیا» مقاله‌ای را با عنوان«تبلیغات روسیه در فضای رسانه‌ای قرقیزستان» منتشر کرد که در آن پیام اصلی این است که انگار تمام رسانه‌ها و شبکه‌های روسیه فقط در قرقیزستان مشغول تبلیغات هستند. با این حال، شایان ذکر است که تبلیغات غرب در قرقیزستان نسبت به تبلیغات طرفدار روسیه از مقیاس چشمگیرتری برخوردار است و همان طور که از رویدادهای اخیر مشاهده می‌شود، به طور گسترده در سراسر قرقیزستان گسترش یافته است.

اگر در مورد تبلیغات صحبت کنیم، پس خبرگزاری «آزاتیق» خود شاخه‌ای از شرکت تبلیغاتی Radio Free Europe است.

رادیو اروپای آزاد (RFE) در دهه 1940 به عنوان یک منبع پخش تبلیغاتی علیه کشورهای بلوک سوسیالیستی، با دفتر مرکزی در پراگ ظهور کرد. در سال 1949، وزارت امور خارجه ایالات متحده به همراه سیا، «کمیته ملی برای اروپای آزاد» را تأسیس کردند و این کمیته بود که اجرای پروژه رادیو آزادی را با پخش تبلیغاتی علیه اتحاد شوروی و کشورهای سوسیالیستی پیمان ورشو آغاز کرد. امروزه اهداف RFE نیز همان تبلیغ ارزش‌های غربی و گسترش جعلی در فضای اطلاعات جهانی است. این واقعیت که RFE یک پروژه تبلیغاتی سیا است توسط مجموعه عظیمی از اسناد از طبقه‌بندی خارج شده از مرکز آمریکایی وودرو ویلسون تأیید می‌شود که بیانگر دخالت رادیو آزادی در اطلاعات آمریکا است. به عنوان مثال، این دو سند:

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ساختارهای غیردولتی اطلاعات آمریکا (قسمت دوم)

این اسناد نشان می‌دهد که سیا چگونه رادیو آزادی را قبل از اینکه در سال 1971 توسط کنگره آمریکا تصرف شود، کنترل و تامین مالی می‌کرد. در این اسناد روند ایجاد و فعالیت‌های اولیه RFE با حمایت سیا، وزارت امور خارجه ایالات متحده (اداره اطلاعات و تحقیقات) و شورای امنیت ملی ایالات متحده ردیابی می‌شود.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که «آزادیق مدیا» به عنوان شاخه‌ای از RFE عملکرد مشابهی را انجام می‌دهد، اما در سطح منطقه، قرقیزستان را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، متذکر می‌شویم که این منبع آمریکایی مثل یک ابزار اطلاعات نادرست است، زیرا اغلب اطلاعات نادرست را منتشر می‌کند. یعنی این منبع اساساً از دستورالعمل‌های اطلاعاتی آمریکا پیروی می‌کند که شعار آن «معرفی اطلاعات نادرست به محیط اطلاعاتی قرقیزستان به عنوان بخشی از اطلاعات و عملیات روانی» است.

رسانه‌ها یعنی عوامل خارجی

در وزارت دادگستری قرقیزستان، شرکت «رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی» بنیانگذار «آزاتیق مدیا» است. رئیس «آزاتیق مدیا» آقای باقیت‌بیک آسانوف، خانم وِنِرا جوماتایِوا سردبیر خبرگزاری آسیای مرکزی RFE در روسیه، آقای قوبات قاسم‌بیکوف قائم مقام مدیر و خانم گُل‌آئیم اشاکِیِوا خبرنگار ارشد این رسانه هستند. 

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ساختارهای غیردولتی اطلاعات آمریکا (قسمت دوم)

در سال 2022 «آزاتیق مدیا» کمک مالی از RFE دریافت کرد که اندازه هنگفتی آن چشمگیر است: ۱۸۲ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۸۰۰ صوم، یعنی بیش از 2 میلیون دلار آمریکا.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ساختارهای غیردولتی اطلاعات آمریکا (قسمت دوم)

فقط می‌توان تصور کرد که خبرنگاران «آزاتیق» چقدر دستمزد دریافت می‌کنند تا به چنین طور فعال اخبار جعلی را برای خوانندگان خود پخش کنند. در ضمن، در چارچوب بودجه RFE برای سال 2023 «آزاتیق» 2 میلیون و 297 هزار دلار آمریکا هزینه کرده است.

ساختار سایه اطلاعات آمریکا

در مقاله قبلی (قسمت اول که در شماره قبلی این دوهفته‌نامه ترجمه و منتشر شد) به تفصیل توضیح دادیم که در چارچوب بودجه USAID، «خانه آزادی» یکی از متولیان اصلی رسانه‌های غرب‌گرا در تامین مالی و کنترل کارهای تبلیغاتی در قرقیزستان است. شایان ذکر است که سازمان غیرانتفاعی فرانسوی «شبکه ولتر» که در سال 1994 توسط پارلمان اروپا تأسیس شد، در مطالب تحلیلی خود تایید کرد که «خانه آزادی» یک ساختار غیردولتی است که توسط اطلاعات آمریکا (سیا) کنترل می‌شود.

هنگامی که رونالد ریگان، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بنیاد ملی دموکراسی (NED) را در سال 1980 به عنوان بازوی سایه آژانس اطلاعات مرکزی ایجاد کرد، «خانه آزادی» متعاقباً بخشی از سیستم اطلاعاتی ایالات متحده شد و برای چندین دهه با موفقیت عمل کرد. این سازمان در ابتدا فعالیت‌های اطلاعاتی و خرابکارانه‌ای را علیه اتحاد شوروی و کشورهای سوسیالیستی پیمان ورشو انجام داد. اکنون «خانه آزادی» عملاً همین کار را انجام می‌دهد: حمایت از رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی طرفدار آمریکا برای سازماندهی انقلاب‌های رنگی در سراسر جهان، از جمله در قرقیزستان شامل.

اکنون، «خانه آزادی» در چارچوب پروژه Media-K، کنترل تعدادی از رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی غرب‌گرا در قرقیزستان را در دست گرفته است که بر اساس کمک هزینه، سیاست‌های اطلاعاتی آمریکا را در سراسر کشور ترویج می‌کنند.

در مقاله بعدی به تفصیل درباره این رسانه‌های عامل خارجی به شما خواهیم گفت.

منبع:

https://stanradar.com/news/full/54089-informatsionnaja-vojna-v-kyrgyzstane-nepravitelstvennye-struktury-amerikanskoj-razvedki-chast-ii.html

 

 

کد خبر 18950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =