جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

در ادامه مقالات قبلی در مورد جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان، یادآوری می‌کنیم که آژانس همکاری بین‌المللی ایالات متحده (USAID) به پروژه پنج ساله Media-K خود ادامه می‌دهد که طی چندین سال متوالی Internews Network پیمانکار کلیدی برای اجرای آن می‌باشد، اما Freedom House به عنوان ناظر دیگر برای اجرای این پروژه تعیین شده است.

در ادامه مقالات قبلی در مورد جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان، یادآوری می‌کنیم که آژانس همکاری بین‌المللی ایالات متحده (USAID) به پروژه پنج ساله Media-K خود ادامه می‌دهد که طی چندین سال متوالی Internews Network پیمانکار کلیدی برای اجرای آن می‌باشد، اما Freedom House به عنوان ناظر دیگر برای اجرای این پروژه تعیین شده است.

شایان ذکر است که برای چندین دهه این سازمان یک ساختار سایه‌ای از سیا بوده و در حمایت اطلاعاتی از انقلاب‌های رنگی در سراسر جهان نقش داشته است. در زیر اطلاعات دقیقی در مورد عوامل خارجی در قرقیزستان که از «خانه آزادی» و سایر ساختارهای مخرب مانند «جامعه باز» بنیاد جورج سوروس، بنیاد ملی دموکراسی (سیا) و غیره کمک مالی دریافت می‌کنند، ارائه می‌دهیم.

در ابتدای سال ۲۰۲۴، هفت رسانه با نام تجاری Checkit Media متحد شدند تا ظاهراً با جعلیات و دستکاری در فضای اطلاعات مبارزه کنند. به عبارت دیگر، چندین رسانه غرب‌گرا تصمیم گرفتند که در حوزه روزنامه‌نگاری مد روز، یعنی «صحت‌سنجی» شرکت کنند.

ابتدا، بیایید توضیح دهیم که صحت‌سنجی یا راستی‌آزمایی چیست. تعریف دیگری از این روش در روزنامه‌نگاری مدرن وجود دارد و آن هم «اطلاعات منبع باز» (OSINT) است، رشته‌ای که شامل جستجو، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات از منابع باز است. به گفته کِنْت شِرْمان، تحلیلگر سیا، افسران اطلاعاتی آمریکا تا 80 درصد اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع باز دریافت می‌کنند و ژنرال ساموئل ویلسون رئیس سازمان اطلاعات وزارت دفاع ایالات متحده در دهه ۱۹70 گفته بود: «90 درصد اطلاعات از منابع باز و تنها 10 درصد از کار ماموران به دست می‌آید».

بدین ترتیب، صحت‌سنجی در قرقیزستان اطلاعات لازم برای اطلاعات آمریکا را برای آمریکایی‌ها به ارمغان می‌آورد و از طریق مقالات جعلی، در واقع تعدادی اطلاعات و عملیات روانی را انجام می‌دهد.

تیم تحریریه Checkit Media شامل رسانه‌های زیر شد:

 Factcheck.kg, ПолитКлиникаT-Media.kg, Апрель ТВBulak.kgMediahub, Баштан Башта

بنیانگذاران بنیاد عمومی «چکیت مدیا» دمیتری لوژنیکوف، یاروسْلاو تارْتیکوف، جانی‌بیک دِرْکِنْبایِف و سِمِتِی قاریپْقولوف و مدیر آن آسِل سورونْبایِوا هستند.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

عجیب است که همه هفت رسانه خود را به عنوان مبارزان علیه فساد معرفی می‌کنند و مقالات ظاهراً فاش‌کننده را در مورد روش‌های غیر قانونی در سازمان‌های دولتی منتشر می‌کنند، اما در واقعیت معلوم شد که خود بازپرسان از فرار از هنجارها و قوانین کشور دریغ نمی‌کنند. به گفته سرویس مالیاتی قرقیزستان، «چکیت مدیا» جزئیات و میزان کمک‌های دریافتی را فاش نمی‌کند که نقض فاحش قوانین قرقیزستان است و بر اساس گزارش «بودجه باز» وزارت دارایی برای سال 2022، حتی یک صوم از سوی «چکیت مدیا» به خزانه دولت پرداخت نشده است.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

آسِل سورونْبایِوا، مدیر این پروژه اکنون، به قول معروف، «به میان مردم رفته است» و به طور فعال در حال انجام آموزش‌های راستی‌آزمایی در دانشگاه‌های بیشکک و حتی در مناطق است.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

همین ماه گذشته، سخنرانی‌هایی گسترده درباره راستی‌آزمایی به نام «تِک‌شِرْدیم» («من بررسی کردم») در شهرهای قرقیزستان برگزار شد. این کمپین توسط متصدیان غربی مانند: Internews Network، USAID و Freedom House وابسته به سیا تامین مالی شد. شایان ذکر است که این گونه آموزش‌ها هر ساله در پایان ماه اکتبر برگزار می‌شود و مخاطبان آن جوانان هستند و برای جذب دانشجویان و افزایش مشارکت آنها در رویدادها، حتی جوایز (لیوان، پاوربانک و غیره) نیز می‌دهند.

بدین ترتیب، پوشش قرقیزهایی که تحت نفوذ غرب هستند بسیار زیاد است و اینکه آموزش‌ها شامل مجموعه‌ای از صحت‌سنج‌ها است این امکان را برای آمریکایی‌ها فراهم می‌کند که به تدریج تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان را جذب کنند که در ازای پرداخت هزینه‌ای شروع به پخش اطلاعات نادرست علیه قرقیزستان و روسیه خواهند کرد. در مجموع، اهداف واقعی «خانه آزادی» در حال تحقق است و آن هم تحریک اطلاعاتی مردم قرقیزستان به سود ایالات متحده.

Factcheck.kg موسس: بنیاد عمومی «مرکز توسعه رسانه‌ها». سرپرست: نورگل عبدیکریموا سردبیر: الیزاوتا اومورزاکووا (کوزنتسوا). خبرنگاران: یاروسلاو تارتیکوف، مارات توکویف، چینارا سلطانالیوا، ارلان اوروزبایف، روسلان تارتیکوف.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

Factcheck.kg

موسس: بنیاد عمومی «مرکز توسعه رسانه‌ها».

مدیر: نورگُل عبدکریمُوا.

سردبیر: یِلیزاوِتا اومورْزاقُوا (کوزْنِتْسُوا).

خبرنگاران:  یاروسْلاو تارْتیکوفمارات توقویِفچینارا سلطان‌علی‌یِوااِرْلان اوروزْبایِفروسْلان تارْتیکوف.

تامین مالی: برای سال 2022، Factcheck.kg کمک‌های بلاعوض به مبلغ ۷ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۶۰۰ صوم (۸۹ هزار ۸۱۵ دلار) دریافت کرد، از جمله: ۴۹۱۳۲ دلار از بنیاد سوروس، 7515 دلار از نمایندگی شبکه اینترنیوز در قرقیزستان، 8593 دلار از سفارت کانادا، 13338 دلار از بنیاد عمومی «ابتکار مدنی سیاست اینترنتی». علاوه بر این در چارچوب پروژه «تقویت شفافیت انتخابات»، Factcheck.kg از بنیاد ملی دموکراسی در سال ۲۰۲۰ - 48939 دلار و در سال ۲۰۲۱ - 94000 دلار کمک بلاعوض دریافت کرد.

شایان ذکر است که Factcheck.kg سال 2018 با حمایت مالی بنیاد سوروس ظاهر شد و عمدتاً اخبار جعلی درباره پدیده‌های طبیعی، سردرگمی در نشریات مختلف و رویدادهای غیرسیاسی را بررسی می‌کرد. خالق اصلی این رسانه بولوت تمیروف شهروند روسیه بود که برای ساختارهای آمریکایی کار می‌کند. پس از یک سری رسوایی‌های مربوط به دریافت غیرقانونی اسناد، بولوت تمیرف از قرقیزستان اخراج شد.

شایان ذکر است که Factcheck.kg بارها در انتشار اطلاعات نادرست مورد توجه قرار گرفته است و از این طریق مردم قرقیزستان را گمراه و آگاهی ایشان را دستکاری کرده است. از سوی دیگر، ریاست آن هرگز در راستی‌آزمایی اخبار و مقالات جعلی اوکراینی که به طور گسترده در فضای اطلاعاتی قرقیزستان توزیع می‌شد، شرکت نکرده است. اما در وب‌سایت Factcheck.kg یک بخش کامل «جنگ در اوکراین» وجود دارد که در آن مجموعه‌ای از نشریات ضد روسی به بررسی وقایع عملیات ویژه نظامی اختصاص داده شده است، اما حتی یک اشاره به جنایات این رژیم کیف علیه مردم غیرنظامی دونْباس وجود ندارد.

با وجود تمام سال‌های کشتار جمعی و تحقیر روس‌ها در دونباس و همچنین ظلم به زبان روسی توسط رژیم کیف، نه یِلیزاوِتا کوزنتسوا و نه یاروسلاو تارتیکوف که روس هستند هرگز در نشریات خود به جنایات مرتکب شده توسط کیف اشاره نکردند. چنین استانداردهای دوگانه هر دو خبرنگار به احتمال زیاد به دلیل تمایل به نشان دادن وفاداری به متصدیان غربی و البته دریافت کمک‌های مالی به صورت مستمر است. به قول معروف «سگ دست صاحبش را گاز نمی‌گیرد».

قابل ذکر است که در اوایل ماه نوامبر، یک دوره آموزشی برای خبرنگاران درباره صحت‌سنجی در اوش برگزار شد. مجری این رویداد، بنیاد عمومی «مرکز توسعه رسانه‌ها»، موسس Factcheck.kg بود. این رویداد با حمایت موسسه ملی دموکراتیک (NDI) برگزار شد. شایان ذکر است که NDI یک ساختار وابسته به بنیاد ملی دموکراسی (NED) یعنی سازمان سیا است. بدین ترتیب، سیا از طریق ساختارهای وابسته به NED در قرقیزستان فعالانه از طریق روزنامه‌نگاران فریب‌خورده کار می‌کند و ظاهراً به صحت‌سنج‌ها متکی است.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

«پولیت‌کْلینیکا»

موسس: شرکت با مسئولیت محدود «جِبِه» دلبر عالم‌اوا.

تامین مالی: تارنمای «پولیت‌کلینیکا» اطلاعات گسترده‌ای در مورد کمک‌کنندگانی دارد که بودجه این رسانه را تامین می‌کنند، و اینها عبارتند از: نمایندگی شبکه اینترنیوز در قرقیزستان، بنیاد سوروس- قرقیزستان، انجمن اروپایی دموکراسی محلی آلْدا، موسسه گزارش جنگ و صلح و بنیاد ملی دموکراسی (NED). شرکت با مسئولیت محدود «جِبِه» در چارچوب پروژه «ترویج دسترسی به اطلاعات» NED در سال ۲۰۲۰ - 41800 دلار و در سال ۲۰۲۱ - 54000 دلار کمک مالی دریافت کرد. این رسانه در سامانه خدمات مالیاتی دولتی جزئیات دیگری از تامین مالی خود را فاش نمی‌کند که نقض آشکار قوانین مالیاتی قرقیزستان است.

«پولیت‌کلینیکا» خود را به عنوان «رسانه پیشرو به زبان قرقیزی» در زمینه روزنامه‌نگاری تحقیقی و صحت‌سنجی معرفی می‌کند. با این حال، چندی پیش خود همین رسانه اطلاعات نادرست را منتشر کرد. شبکه تلویزیونی دولتی ElTR ویدئویی را در مورد وام‌های خارجی دریافتی برای صنعت انرژی قرقیزستان نشان داد و خاطرنشان کرد که در زمان صادر جباروف رئیس‌جمهور فعلی قرقیزستان حتی یک وام برای بخش انرژی دریافت نشده است. «پولیت‌کلینیکا» این اطلاعات را دروغ خواند و مطالب خود را منتشر کرد. «اِل ‌تِه اِر» در پاسخ به این موضوع گفت که «پولیت‌کلینیکا» در بررسی خود با اطلاعات نادرست شعور مردم کشور را دستکاری کرده است و لذا علیه آن شکایت کرد. بنابراین، در ماه سپتامبر، در دادگاه منطقه پِرْوُمای بیشکک جلسات رسیدگی به ادعای ElTR علیه نشریه PolitKlinika برگزار شد و دادگاه تا حدی این ادعاها را برآورده کرد. برخی از اطلاعات موجود در گزارش «پولیت‌کلینیکا» نادرست شناخته شد و دادگاه دستور انتشار تکذیبیه آن را داد.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

T-Media group

موسس: دانیار سادی‌یِف (جاش اِف‌اِم)

مدیر: جانی‌بیک دِرْکِن‌بایِف

تامین مالی: این رسانه از راه‌های ذیل کمک‌های مالی دریافت می‌کند:

- دفتر نمایندگی Internews Network

- آژانس همکاری بین‌المللی ایالات متحده (USAID)

- بنیاد سوروس - قرقیزستان.

جالب است که دانیار سادی‌یف ​​همچنین بنیانگذار انجمن عمومی «مدرسه رسانه‌ای اینْتیماق طاهرجان تورْسونالی‌یف» است. این سازمان غیردولتی به خبرنگاران جوان در زمینه تهیه گزارش، گویندگی رادیویی و تولید چندرسانه‌ای آموزش می‌دهد.

«مدرسه رسانهال اینتیماق» در واقع یک ساختار وابسته به گروه T-Media است، زیرا بنیانگذار هر دو دانیار سادی‌یف است. این منبع اطلاعاتی برای دو سال متوالی از بنیاد ملی دموکراسی (NED) کمک‌های مالی دریافت کرده است. اطلاعاتی در پورتال NED می‌گوید که «مدرسه رسانه‌ای اینتیماق» دو بار در چارچوب پروژه «ترویج رسانه‌های مستقل» کمک هزینه دریافت کرد: ۴۹۹۸۹ دلار در سال ۲۰۱۹ و ۴۹۹۹۳ دلار در سال ۲۰۲۰.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

«اپریل تی‌وی»

بنیانگذاران: بنیاد عمومی «اپریل» و آلمازبیک آتامْبایف رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان.

مدیر: دْمیتْری لوژْنیکوف.

تامین مالی: در سال 2020، لوژنیکوف یک بنیاد عمومی خاص «مِدیا سْپِیْس» را ایجاد کرد. این بنیاد عملاً یک وسیله برای دریافت کمک‌های مالی از متصدیان غربی است. به گزارش سامانه خدمات مالیاتی قرقیزستان، Media Space در سال 2022 مبلغی بالغ بر 985235 دلار آمریکا از متصدیان غربی دریافت کرده است.

لوژنیکوف از طریق بنیاد خود ازInternews Network  ۷۲۵۶۵ دلار و از بنیاد ملی دموکراسی ۹۱۲۶۷۰ دلار کمک مالی دریافت کرد.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

علاوه بر این، همکاری لوژنیکوف با بنیاد NED که وابسته CIA است، به مدت دو سال به طول انجامید. بدین ترتیب، در چارچوب پروژه «ترویج رسانه آنلاین مستقل»، لوژنیکوف از طریق فضای رسانه‌ای سازمان غیردولتی خود ۴۵۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۰ و ۴۸۸۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱ دریافت کرد.

چندی پیش در قرقیزستان، رسوایی در دانشگاه اسلاوی قرقیزی-روسی رخ داد. چندین معلم این دانشگاه به دلیل موقعیت روس‌هراسی و حمایت از رژیم کیف، از دانشگاه اخراج شدند، از جمله آنها دمیتری لوژنیکوف بود. قابل توجه است که نشریه روسی «روسیه سیاسی» (PolitRussia) حتی یک ویدیوی مفصل درباره روسوفوب‌ها در دانشگاه اسلاوی منتشر کرد.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

Bulak.kg

موسس: انجمن عمومی «ماس مدیا گروپ».

رهبران: جیلدیزبیک کریم‌بایف و سِمِتِی قاریپ‌قولوف (امانبایف).

تامین مالی: «ماس مدیا گروپ» برای سال 2022 فقط از نمایندگیInternews Network  به مبلغ 9104 دلار آمریکا کمک هزینه دریافت کرد.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

بولاق کی‌جی در روزنامه‌نگاری تحقیقی مشارکت فعال دارد و حتی جوایزی را از بنیاد روزنامه‌نگاری تحقیقی دریافت می‌کند که توسط بنیاد سوروس- قرقیزستان تامین مالی تامین مالی می‌شود.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

بنیاد عمومی "MediaHub"

بنیانگذار: سامارا ساغینبایوا

رهبر: علی توقْتوخونوف (زن و شوهر).

تامین مالی: پروژه Media-K متعلق به USAID که تحت کنترلFreedom House  متعلق به سیا اجرا می‌شود.

علی توقتوخونوف خبرنگار سابق Azattyk.Media، رسانه MediaHub خود را در سال 2021 برای روزنامه‌نگاری تحقیقی و تولید فیلم افتتاح کرد. هدف اصلی کار اطلاعاتی مبارزه با فساد در قرقیزستان، یعنی رعایت دقیق قوانین کشور از سوی نهادهای دولتی بود. اما خود توقتوخونوف به دلایلی از قوانین قرقیزستان پیروی نمی‌کند و جزئیات دریافت کمک‌های مالی از اهداکنندگان را نشان نمی‌دهد.   

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

انجمن رسانه‌های اجتماعی

بنیانگذاران: بنیادهای اجتماعی آیْجاریق، مدیاموست، چینْتامانی

رئیس: نذیره جوسوپُوا

تامین مالی: پروژه Media-K متعلق به USAID که تحت کنترلFreedom House  متعلق به سیا اجرا می‌شود.

با نقض قوانین قرقیزستان، هیچ کدام از بنیانگذاران جزئیات دریافت کمک‌های مالی از اهداکنندگان را فاش نمی‌کنند.

انجمن رسانه‌های اجتماعی یک سازمان غیرانتفاعی است که رسانه‌های منطقه‌ای در قرقیزستان را متحد می‌کند و علاوه بر بیشکک، تمام هفت استان قرقیزستان را تحت پوشش قرار می‌دهد، یعنی مخاطبان زیادی در سراسر کشور دارد.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

سلام مدیا. باتکن.

مؤسس: «سازمان صنفی اولیه کارکنان رادیو سلام» (رادیو)

مدیر پروژه و سردبیر: گل‌بارچین امیرُوا

تامین مالی: پروژه Media-K متعلق به USAID که تحت کنترلFreedom House  متعلق به سیا اجرا می‌شود.

با نقض قوانین قرقیزستان، بنیانگذار این رسانه جزئیات دریافت کمک‌های مالی از اهداکنندگان را نیز نشان نمی‌دهد.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

همچنین به نقل از سامانه «بودجه باز» وزارت مالیه، «سلام مدیا» از سال 2020 تاکنون حتی یک صوم به بودجه دولتی پرداخت نکرده است. قابل ذکر است که «سلام مدیا» با قرار گرفتن در استان مرزی قرقیزستان و تاجیکستان، جایی که درگیری‌های نظامی دائماً در آن رخ می‌دهد، از سال 2017 به طور مداوم از پروژه Media-K کمک مالی دریافت کرده است. این سوال پیش می‌آید که چرا این منبع استانی برای آمریکایی‌ها عزیز است؟ تنها می‌توان فرض کرد که این منبع نه تنها نقش یک سخنگو برای پخش رادیویی آمریکا، بلکه فرستنده اطلاعات لازم در مورد وضعیت مرز و رویدادهای منطقه مرزی را نیز ایفا می‌کند.  

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

انجمن بین‌المللی آموزش بحث

بنیانگذار: بنیاد خصوصی IDEA CA

رئیس: آیْزات روسلانُوا، مدیر اجرایی IDEA CA

تامین مالی: برای سال 2022، کمک‌های مالی IDEA CA در مجموع بالغ بر 464،165 دلار آمریکا از اهداکنندگان زیر بوده است:

-       صندوق جمعیت سازمان ملل - 175408 دلار.

-       شعبه «سلامت خانواده بین‌المللی» در قرقیزستان - 478 دلار.

-       صندوق دموکراسی سازمان ملل - 75308 دلار.

-       بنیاد MSDSP KG (برنامه «حمایت از توسعه جوامع کوهستانی در قرقیزستان» بنیاد آقاخان) - 88778 دلار.

-       آژانس امداد و توسعه ادونتیست‌ها (ADRA) - 12814 دلار.

-       -سفارت ایالات متحده در بیشکک - 5053 دلار.

-       بنیاد سوروس - قرقیزستان - 64540 دلار.

-       بنیاد ACTED (آژانس همکاری‌های فنی و توسعه فرانسه) - 37473 دلار.

شایان ذکر است که بنیاد IDEA CA در سال 2016 با حمایت مالی بنیاد سوروس تاسیس شد. هدف این ساختار غیردولتی اجرای پروژه‌های به ظاهر آموزشی برای جوانان قرقیزستان و سایر کشورهای آسیای میانه است. اهداف اعلام شده توسط IDEA CA در نگاه اول قابل قبول به نظر می‌رسند. این سازمان سخنرانی‌ها، جلسات و مناظره‌هایی را برای جوانان برگزار می‌کند تا آنها بتوانند فعالانه در جامعه فعالیت کنند و بتوانند خود و پروژه‌های اجتماعی خود را تحقق بخشند.

اما طرف دیگری برای IDEA در قرقیزستان وجود دارد. کارکنان این سازمان غیردولتی در شبکه‌های اجتماعی ارزش‌های غیرسنتی را برای جوانان قرقیزستان تبلیغ و در راهپیمایی‌های اعتراضی در روز جهانی زن (8 مارس) شرکت می‌کنند.

جنگ اطلاعاتی در قرقیزستان: ماموران خواب نیستند (قسمت سوم)

برای سومین سال متوالی در 8 مارس سازمان‌های جوانان، از جمله IDEA CA، راهپیمایی‌های اعتراضی را در بیشکک برگزار می‌کنند که ادعا می‌شود علیه خشونت علیه زنان است. ساکنان شهر از میان فعالان دگرباشان جنسی، سازمان‌های غیردولتی و فمینیست‌ها بنرهای مختلف، پرچم‌های رنگین‌کمان دگرباشان جنسی را حمل می‌کنند و شعارهای مضحکی سر می‌دهند: «بدن من – کار من»، «فمینیسم آینده است»، «پدرسالاری برو» و غیره. باید گفت که در این مراسم همجنس‌گرایان کودکان شرکت نیز می‌کنند و از این طریق ارزش‌های غیرسنتی از سنین پایین به آنها تحمیل می‌شود.

«اگر می‌خواهی دشمن را شکست دهی، فرزندان او را تربیت کن»

رسانه‌های غرب‌گرای قرقیزستان خیلی کار می‌کنند و میلیون‌ها کمک بلاعوض برای اجرای سیاست اطلاعاتی غرب جمعی دریافت می‌کنند. تحت شعارهای اعلام شده مبارزه با فساد، رسانه‌ها و صحت‌سنج‌های غرب‌گرا به طور فزاینده‌ای مشغول ترویج تبلیغات غربگرایانه در سراسر کشور و انتشار اطلاعات نادرست علیه مقامات قرقیزستان و روسیه و چین هستند.

با توجه به اینکه «خانه آزادی» سازمان‌های غیردولتی جوانان را تامین مالی می‌کند، واشنگتن روی نسل جوان حساب باز کرده است و تفکر آنها را از طریق آموزش‌ها و رسانه‌های غرب‌گرا شکل می‌دهد. جوانان غرب‌گرا در حال تبدیل شدن به ابزار آسانی در دست ساختارهای سایه مرتبط با سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده هستند، از شرکت در تظاهرات تا دفاع از منافع غرب در ساختارهای قدرت قرقیزستان.

این امر با آموزش‌های متعدد و متنوع، دوره‌های کارآموزی، بورسیه‌ها و کمک هزینه‌ها که شامل نمایندگان فعال جوانان است، تسهیل می‌شود. در نتیجه، غرب به طور روشمند برای تقویت مناطق نفوذ در قرقیزستان تلاش می‌کند و از طریق اقمار خود (رسانه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و فعالان) زمینه سیاسی خود را شکل می‌دهد و در امور داخلی قرقیزستان مداخله می‌کند.

منبع:

https://stanradar.com/news/full/54178-informatsionnaja-vojna-v-kyrgyzstane-agentura-ne-dremlet-chast-iii.html

کد خبر 18951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =