۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷
مراسم روز جهانی قدس در صربستان

همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مراسم روز جهانی قدس از سوی جامعه اسلامی صربستان و باهمکاری رایزنی فرهنگی در محل مسجد بایراکلی بلگراد برگزار گردید.

در این مراسم رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنان پیش از خطبه های نماز با گرامیداشت روز جهانی قدس و تاریخچه آن گفت:

روز قدس به ابتکار حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال 1979 تعیین شد و با گذشت زمان هر روز اهمیت و درستی این ابتکار بر همه روشن می شود. روز قدس روز حمایت از آرمان فلسطین است و صرفا جنبه مذهبی ندارد بلکه جنبه انسانی آن نیز اهمیت دارد و به همین دلیل است که در سراسر جهان شاهد حضور همه اقشار چه مذهبی و چه غیر مذهبی هستیم. حسن پور با اشاره به اینکه ششماه از حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی و کشتار چهل هزار کودک و زن و بیمار می گذرد گفت: حمایت و همبستگی در سراسر جهان از فلسطین حامیان ارژیم صهیونیستی بخصوص آمریکا را مجبور کرد در تصویب آخرین قطعنامه شورای امنیت همکاری کند. وی با اشاره به  مقاومت مردم فلسطین آن را در تاریخ بی نظیر دانست .

محمد یوسف سپاهیچ رئیس جامعه اسلامی صربستان نیز در خطبه های نماز جمعه  بلگراد گفت: بیت المقدس هم اکنون تحت اشغال است و دزدیده شده است همانگونه که کعبه زمانی در اشغال بت ها و بت پرستان بود. همه ما در برابر این وضعیت مسئولیم و این جنایات رژیم صهیونیستی شرم آور است.

مراسم روز جهانی قدس در صربستان

مراسم روز جهانی قدس در صربستان

در ادامه برنامه های روز قدس در مسجد بایراکلی نشستی قبل از افطار نشستی با حضور اعضای جامعه اسلامی صربستان و جمعی از مسلمانان برای همبستگی با مردم فلسطین برگزار شد در این نشست امیر پورپزشک رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی گفت:

در مواجهه با جنایتی که علیه مردم فلسطین در برابر چشمان تمام جهانیان در حال وقوع است،سخت است کلماتی برای توصیف صحنه های کشتار پیدا کرد و ناتوان از یافتن کلماتی برای توصیف عمق رنج انسانی یک ملت .باید با صدای بلند و روشن گفت این یک نسل کشی  به مراتب وحشتناکتر از تمام جنایات تاریخی مانند هولوکاست است ما از گزارش ها و صحنه های بمباران وحشیانه و هیولایی اسرائیل به اردوگاه ها، بیمارستان ها، مدارس و پناهجویان وحشت زده ایم. اما ایمان راسخ و امید به زنده ماندن فلسطینی ها، مبارزه و در نهایت پیروز شدن به تنهایی یا با کمک دیگران داریم. این چیزی است که آزادی و عدالت حکم می کند.

وی افزود: همانگونه که رهبر جمهوری اسلامی حضرت امام خامنه ای فرمودند فلسطین یک کشور اسلامی بوده است که صهیونیستهای غاصب، به کمک قدرتهای جهانی، سالهای متمادی است آن‌جا را اشغال کرده اند و مردم فلسطین مشغول مبارزه‌اند تا آن‌جا را باز پس بگیرند. مسئله‌ی فلسطین، مسئله‌ی اول دنیای اسلام است. حمایت آمریکا از رژیم تروریست صهیونیستی در کشور غصب شده فلسطین، بزرگترین حمایت از تروریسم است. شهر مقدس بیت‌المقدس پایتخت فلسطین و قبله‌ی اوّل مسلمانها برای مسلمانها باقی خواهد ماند. وی تاکید کرد هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، جمهوری اسلامی کمک می کند.

کشتار مردم غزه و نسل‌کشی هر انسان صاحب وجدانی را متاثر می‌کند، جمهوری اسلامی ایران در موضوع حمایت از قضیه فلسطین و مردم مظلوم و مقاوم غزه هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد.تنها راه‌حل مسأله فلسطین این است که مردم واقعی فلسطین چه آنهایی که در داخل فلسطین ماندند، چه آنهایی که در بیرون فلسطین هستند، خود نظام حاکم بر کشورشان را تعیین کنند. ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود و بیت‌المقدس و مسجدالاقصی و سایر نقاط آن سرزمین اسلامی به آغوش جهان اسلام باز می‌گردد.

1403/01/18

کد خبر 19074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =