کتاب جهاد تبیین از دیدگاه فقهی  توسط مرکز الهدی للدراسات الحوزویه عراق و  به قلم حجت الاسلام و المسلمین شیخ طالب رحمة الساعدی منتشر شد . 

محورهای کتاب:
اول: تحقیق پیش زمینه
1- شرح مفهوم جهاد
2- حکمت تسریع جهاد
3- فضل جهاد و اهداف و ابعاد و آثار آن در زندگی اجتماعی امت اسلامی
5- انواع جهاد: جهاد با سلاح و جهاد با سخن و جهاد با رفتار و اخلاق و هنر و غیره، که همگی می توانند نوعی از جهاد برای دفاع از اسلام و مسلمین باشند.
.........
دوم: مبحث دوم
1- موارد وجوب جهاد عینی
2- تفاوت علم و تبیین
امام خامنه ای (دام ظله) همیشه امت اسلام را به بیان علم تشویق کرده اند، زیرا علمی که منتشر نشود و تبلیغ نشود ارزش واقعی خود را از دست می دهد. به همین دلیل مقام رهبری این وظیفه را «جهاد تبیین» نامیدند. بدین معنا که باید برای شرح مفاهیم اسلامی برای امت و دفاع از اسلام و مقابله با خطرات و بیان مظلومیت مسلمانان و اهداف استکبار در بدنام کردن اسلام و نابودی مسلمانان و منحرف کردن جامعه ی اسلامی از ارزشهای اسلامی و آرمان های ناب اسلامی، جهاد کرد.
3- نمونه هایی از تاریخ اسلام
در این فصل، نویسنده در مورد نقش انبیا و پیامبران و ائمه ی اطهار (علیهم السلام) در انجام امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از اسلام و تبلیغ (جهاد تبیین) سخن گفته است. 
نویسنده در این بخش همچنین به نقش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امام علی (علیه السلام) و امامان دیگر در برخی از اصحاب و یاران ایشان مانند عمار بن یاسر در زمینه ی جهاد تبیین اشاره کرده است.
.....
مبحث سوم
1- تبیین و تبلیغ در قرآن کریم و سیره ی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله).
2- آیات مرتبط به وجوب تبیین که امر به معروف و نهی از منکر را واجب دانسته و سکوت و بی تفاوتی را نکوهش می کنند.
3- نویسنده در این بخش به روایات موکدی بر وجوب طلب علم و بیان و تبلیغ علم تاکید کرده اند، اشاره می کند.
4- اصول فقهی که وجوب جهاد تبیین را تایید می کنند، از جمله: اصل حفظ نظام اسلامی، و اصل اشتراک.
.......
مبحث چهارم: انواع تبیین و روش های آن
در این بخش به انواع تبیین بدین شرح اشاره شده است: تبیین علمی، تبیین هنری، استناد به آیات، استناد به احکام، توضیح مفاهیم سیاسی، فقه، روایات، قرآن کریم، پژوهش تاریخی و سیاسی و جغرافیای سیاسی و معادلات بین المللی، توضیح توطئه های دشمنان و ....
...........

کد خبر 19215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =