هیئت جمهوری عراق و در رأس آن محمد تمیم معاون نخست وزیر و وزیر برنامه ریزی، و هیئت دولت ایالات متحده و در رأس آن وزیر امور خارجه آنتونی جی. بلینکن، در روز دوشنبه، 15 آوریل، مطابق با توافقنامه چارچوب استراتژیک 2008 بین عراق و ایالات متحده ریاست کمیته عالی هماهنگی  (HCC)دو کشور را به عهده داشتند. دو طرف بر اهمیت مشارکت دوجانبه و نقش حیاتی عراق در امنیت و شکوفایی منطقه تاکید و تمایل خود را برای گسترش عمق و دامنه روابط دو کشور از جمله در زمینه‌های استقلال انرژی، اصلاحات مالی ، ارائه خدمات به مردم عراق، تقویت دموکراسی و حاکمیت قانون و تقویت روابط آموزشی و فرهنگی، ابراز کردند. در این نشست نمایندگان دولت اقلیم کردستان عراق نیز شرکت داشتند.

هیأت عراقی و هیئت آمریکایی نظر مشترکی داشتند مبنی بر اینکه عراق توانایی بهره برداری از منابع عظیم گاز طبیعی خود، سرمایه گذاری در زیرساخت های انرژی جدید و منابع انرژی تجدیدپذیر و دستیابی به خودکفایی انرژی را تا سال 2030 دارد. ایالات متحده عراق را به خاطر پیشرفتی که در کاهش انتشار گاز و تلاش برای استفاده از گاز همراه به دست آورده است، تحسین کرد. پتانسیل بزرگ گاز در اقلیم کردستان عراق، و همچنین افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی، جزء کلیدی امنیت انرژی عراق به شمار می رود.
برای اینکه عراق از فناوری و تخصص پیشرو بخش خصوصی آمریکا بهره مند شود، عراق و ایالات متحده از امضای تفاهم نامه های جدیدی برای پردازش گاز مشعل و تبدیل آن به برق قابل استفاده برای مردم عراق خبر دادند. دو طرف همچنین بر اهمیت از سرگیری صادرات نفت از طریق خط لوله عراق و ترکیه تاکید کردند.
ایالات متحده از عراق به دلیل تلاش های فراوانش برای افزایش ارتباطات منطقه ای، به ویژه با توجه به اتصال برق با اردن، عربستان سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قدردانی کرد، هیئت عراقی نیز تاکید کرده است که تقویت روابط، که بر اساس منافع مشترک با همسایگان است، مبنای شکوفایی منطقه است.
عراق و ایالات متحده همچنین در مورد علاقه عراق به استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، از جمله فناوری‌های هسته‌ای نوظهور، و پیشرفت چشمگیر عراق در نوسازی بخش مالی و بانکی خود، که منجر به گسترش روابط تبادل با بانک‌ها در ایالات متحده و اروپا شده است، گفتگو کردند.
عراق و ایالات متحده متعهد به ادامه تلاش‌های اصلاحات مالی مشترک هستند که عراق را قادر می‌سازد جذب سرمایه‌گذاری خارجی را تشویق کند و به گسترش روابط بانکی بین‌المللی ادامه دهد. این اصلاحات با فساد مبارزه می کند و از استفاده غیرقانونی از بخش مالی عراق جلوگیری می کند و به بانک های محلی امکان می دهد موتورهای رشد اقتصادی همه جانبه باشند.
دو طرف تصمیم گرفتند تا همکاری ها را از طریق یک طرح تعامل تقویت شده بین مقامات اصلی دولت عراق و وزارت خزانه داری ایالات متحده افزایش دهند. عراق و ایالات متحده همچنین بر اهمیت بهبود فضای سرمایه گذاری در عراق و مبارزه با فساد، که از ارکان اساسی تلاش های اصلاحی نخست وزیر عراق است، تاکید کردند. 
شرکت مالی توسعه بین المللی ایالات متحده با تشویق و همکاری مرکز سرمایه گذاری بین المللی توسعه ( USAID ) برای حمایت از توسعه تجارت خصوصی در عراق، یک وام 50 میلیون دلاری به منظور اعطای وام به بنگاه های کوچک و متوسط، به بانک ملی عراق ارائه خواهد کرد. این اقدام بر کسب و کارهایی که قبلاً بدون حساب های بانکی انجام می شد، و همچنین بر شغل هایی که به رهبری زنان انجام می شود، تاکید دارد.
عراق تعهد خود را به تلاش های مداوم خود برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی و حمایت از حقوق مالکیت معنوی تجدید کرد. ایالات متحده نیز اعلام کرد به حمایت از مجموعه ای از پروژه های برنامه بازدیدکنندگان بین المللی برای عراقی ها برای توسعه تخصص در این زمینه ها متعهد است.
دو طرف بر اهمیت پروژه‌ها و زیرساخت‌های استراتژیک در عراق که از هم افزایی منطقه‌ای حمایت می‌کند و تجارت بین‌المللی را تقویت می‌کند، تاکید کردند.
ایالات متحده همچنین نگرانی خود را در مورد تأثیرات تغییرات آب و هوایی که مردم عراق احساس می کنند، ابراز کرد. آمریکا متعهد شد که به حمایت خود برای حل بحران آب در عراق و بهبود سلامت عمومی ادامه دهد و از کار کمیته عالی آب برای بهبود مدیریت منابع آب در عراق قدردانی کرد.
دو کشور قصد دارند برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی و کمبود آب در عراق و پایان دادن به سوزاندن گاز برای کاهش انتشار متان با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند.
ایالات متحده از اعلام قریب الوقوع برنامه اقدام ملی توسط عراق تمجید نموده و عراق را تشویق کرد که تا قبل از بیست و نهمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، مشارکت های ملی آرمانی تری را تحت توافق پاریس آماده کند. همچنین آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID)  تاکید کرد که به همکاری با عراق در سطح دولت محلی برای بهبود خدمات مدیریت آب و پسماند متعهد است.
ایالات متحده همچنین به برنامه ی بازدیدکنندگان بین المللی و برنامه سفیر متخصص آب متعهد شده است که هدف آن به اشتراک گذاشتن تخصص فنی در مدیریت آب و سایر نیازها است. هیئت عراقی همچنین علاقه خود را برای همکاری با شرکت های آمریکایی برای تبادل تجربیات در برنامه های بیمه درمانی، مدیریت بیمارستان و تحقیقات سرطان اعلام کرد.
دولت ایالات متحده از تعهد دولت عراق به احترام به آزادی بیان، مطابق با قوانین عراق که توسط قانون اساسی عراق تضمین شده است، استقبال کرد. دو هیئت در مورد اینکه چگونه ایالات متحده می تواند بر اساس قوانین کشور به بهترین شکل از دولت عراق برای پیشبرد عدالت در مورد بازماندگان و قربانیان نسل کشی داعش در سال 2014 حمایت کند، گفتگو کردند.
دو طرف همچنین در مورد اهمیت ثبات سنجار گفتگو کردند، و ایالات متحده بار دیگر بر قصد خود برای ادامه حمایت از عراق در تقویت استراتژی خود برای مبارزه با قاچاق انسان تاکید کرد.
ایالات متحده از تحولات مثبت اخیر در حمایت از اقلیت ها تقدیر نمود و دو هیئت به پیشرفت چشمگیر عراق در بازگرداندن بیش از 8000 شهروند خود از اردوگاه آوارگان شمال شرق سوریه (الهول) اشاره کردند. ایالات متحده از تعهد عراق برای تسریع در روند بازگرداندن شهروندان خود تشکر کرد.
در مورد آموزش عالی و فرهنگ، دو دولت درباره حمایت ایالات متحده از برنامه بورس تحصیلی که توسط نخست وزیر با هدف افزایش تعداد دانشجویان عراقی در خارج از کشور از سر گرفته شد، گفتگو کردند. دولت عراق قصد دارد 3000 دانشجوی دختر و پسر را برای تحصیل به ایالات متحده بفرستد، و به طور کلی 5000 دانشجوی دختر و پسر برای تحصیل به خارج از کشور ارسال خواهند شد.
دو کشور از طرح هایی با هدف گسترش آموزش زبان انگلیسی و ارائه راهنمایی برای دانشجویان عراقی که علاقه مند به تحصیل در ایالات متحده هستند یا قصد سفر به آن را دارند استقبال کردند.
دو هیئت همچنین پیشرفت های حاصل شده در تلاش های مشترک برای حفظ میراث فرهنگی غنی و تنوع مذهبی عراق را بررسی کردند. آنها بر عزم خود برای ادامه تسهیل بازگرداندن آثار باستانی و فرهنگی عراق به جایگاه واقعی خود در عراق تاکید کردند. بر این اساس، در جلسه کمیته عالی هماهنگی، وزارت امور خارجه آمریکا انتقال یک اثر باستانی سومری را که توسط موزه هنر متروپولیتن در شهر نیویورک بازگردانده شده بود، اعلام کرد.
وزارت امور خارجه ایالات متحده متعهد شده است که آثار باستانی بیشتری را در آینده به عراق بازگرداند.
دو کشور بر اهمیت اقدامات عراق در جهت ارتقای امنیت، ثبات و حاکمیت این کشور تاکید کردند. آنها بر عزم متقابل خود برای تعمیق روابط مستحکم بین ملت های دو کشور تاکید کردند و ایالات متحده از این فرصت برای تأکید مجدد بر تقویت شراکت خود با عراق استقبال کرد.
...........
دفتر نخست وزیری عراق
16/4/2024

کد خبر 19216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =