در حال حاضر عضو شورای علمای قرقیزستان و مدرس انستیتو اسلامی است. تا به حال بیش از هزار دانشجو را تربیت کرده است و علاوه بر آن آثار مختلفی را در زمینه های دینی به رشته تحریر در آورده و یا ترجمه نموده است.

ماماصبر فرزند دوستبال (ملا صبر) در سال ۱۹۵۵ میلادی در روستای زردآلو منطقه بادکند به دنیا آمده است. در دوران کودکی سواد دینی را  از پدرش آموخته است. پس از اتمام مدرسه دولتی به علوم دینی گرایش و  علاقه  پیدا کرد و آموزش خود را در این زمینه ادامه داده است. او از سال ۱۹۷۱ شروع به یادگیری علوم دینی در نزد استاد ملا شمس الدین  بشیراف کرد.  سپس در منطقه اسفارا کشور تاجیکستان از دست قاری ملا عبدسامی زبان عربی و دستور زبان، حدیث و تفسیر قرآن، زبان های فارسی و چاگاتای را یاد گرفته است. از سال ۱۹۷۶ میلادی یادگیری علوم دینی را نزد ملا عبدالستار ادامه داده و علوم فقه، عقیده، فرایض و غیره را به دست آورد.

Молдо Сабыр ажы Досболов-өмүр баяны — КЫРГЫЗСТАН МУСУЛМАНДАРЫНЫН ДИН  БАШКАРМАЛЫГЫ

سال های ۱۹۸۹-۱۹۷۹ میلادی فعالیت های آموزش دینی خود را برای کودکان شروع کرده است. از سال ۱۹۸۹ میلادی به عنوان مدرس مدرسه دینی "میرآباد" در شهر بخارا فعالیت کرده است.

سال های ۱۹۹۵-۱۹۹۳ میلادی به شهر بیشکک آمد و مدرسه "اکاشا" را تاسیس نمود. وی در همان سال همچنین  به عنوان متخصص آکادمی ملی علوم جمهوری قرقیزستان فعالیت کرده است. در سال ۱۹۹۶ میلادی دومین کورولتای (گردهمایی) مسلمانان قرقیزستان را برگزار نموده است..

در سال های ۱۹۹۷- ۱۹۹۶ میلادی به عنوان عضو شورای علمای مفتیات قرقیزستان و در سال های ۱۹۹۸-۱۹۹۷ میلادی به عنوان معاون مفتی قرقیزستان فعالیت کرده است.. در سال های ۱۹۹۷- ۲۰۰۰ میلادی مدرسه دینی "نور اسلام" را تاسیس و ضمن آن در زمینه ترجمه آثار نیز کار کرده است. در سال های ۲۰۰۱-۱۹۹۸  میلادی رئیس بخش فتوای مفتیات قرقیزستان بوده است. در سال ۲۰۰۱ میلادی انستیتو اسلامی "رسول اکرم" را تاسیس کرده و  تا سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان مدیر این مدرسه فعالیت نموده است.

در سال ۲۰۱۷ میلادی عضو ششمین نشست شورای علمای مفتیات قرقیزستان شده است. از آن " مرکز فرهنگی- خیریه" تاسیس کرده و آن را مدیریت می کند. در چارچوب فعالیت  های این سازمان؛  ۷ مرکز آموزش قرآن کریم در قرقیزستان تاسیس شده است.

در حال حاضر عضو شورای علمای  قرقیزستان و  مدرس انستیتو اسلامی است. تا به حال بیش از هزار دانشجو را تربیت کرده است و علاوه بر آن آثار مختلفی را در زمینه های دینی به رشته تحریر در آورده و یا ترجمه نموده است.

کتب و آثاری که از زبان فارسی ترجمه کرده است:

-           مجمع التواریخ

-           ۱۰۰ پند و اندرز لقمان حکیم

علاوه بر این؛  آثار زیادی را نیز  از زبان های عربی و جغتایی به زبان قرقیزی ترجمه کرده است.

شاگردان ملا صبر در حال حاضر به عنوان قاضی ، امام مساجد، مترجم، مدرس و سایر مقام های عالی دینی در جمهوری قرقیزستان فعالیت می نمایند.

پدر ۱۳ فرزند و خودش دارای ۱۶ برادر و خواهر است.

کد خبر 1929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =