۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱

خانم «زیبا وارسی» در مقاله ای با عنوان« چرا انتخابات در هند، بزرگترین دموکراسی جهان، بسیار مهم است» که در پایگاه خبریPBS NewsHour به موضوعاتی از جمله رهبری و چشم انداز مودی، قطب بندی، صداقت دموکراتیک، روابط بین الملل، پویایی ژئوپلیتیک، نفوذ دیاسپورا، پیامدهای هند برای ثبات جهانی پرداخته است. سبک رهبری و دیدگاه نارندرا مودی برای هند موضوع اصلی مقاله است.

مودی به عنوان یک چهره قطبی که از آرمان های ملی گرایانه هندو حمایت می کند، اغلب به هزینه جوامع اقلیت، به ویژه مسلمانان، به تصویر کشیده می شود. نویسنده[1] با برجسته کردن رهبری نخست وزیر نارندرا مودی و چشم انداز او برای هند که با لفاظی ها و سیاست های ملی گرایانه هندو مشخص شده است، آغاز می شود. اظهارات و اقدامات او، مانند ساختن معبد هندوها در یک مکان مورد مناقشه و اظهارات جنجالی در مورد مسلمانان، بحث هایی را در مورد جهت دموکراسی هند برانگیخته است. حکومت مودی شکاف های موجود در جامعه هند را به ویژه در امتداد خطوط مذهبی تشدید کرده است. علیرغم جمعیت متنوع هند و مسائل مبرمی مانند بیکاری و رفاه اجتماعی، گفتمان سیاسی مودی تمایل دارد بر مسائل اکثریتی متمرکز شود و احساسات ناسیونالیستی هندو را جلب کند. خانم وارسی نگرانی‌های مربوط به حاشیه رانده شدن جوامع اقلیت تحت رهبری مودی و عدم رسیدگی به نیازهای اجتماعی-اقتصادی آنها را برجسته می‌کند. نویسنده با ذکر مواردی از سرکوب مخالفان، ادعاهای دستکاری در انتخابات و دستکاری نهادهای مستقل، نگرانی هایی را در مورد یکپارچگی دموکراسی هند مطرح می کند. منتقدان استدلال می کنند که این اقدامات روند دموکراتیک را تضعیف می کند و تردیدهایی را در مورد عادلانه و مشروعیت انتخابات در هند که برای عملکرد یک دموکراسی کثرت گرایانه حیاتی است، ایجاد می کند. خانم وارسی در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه سیاست داخلی هند، به ویژه تحت رهبری مودی، بر روابط آن با سایر کشورها، به‌ویژه ایالات متحده تأثیر می‌گذارد. در حالی که اهمیت استراتژیک هند در مقابله با نفوذ چین تایید شده است، نگرانی ها در مورد نقض حقوق بشر و آزادی مطبوعات، هند و ایالات متحده را تحت فشار قرار داده است. روابطی که منجر به تنش بین دو کشور شد. همچنین، با اشاره به «پویایی ژئوپلیتیک»؛ نقش هند در منطقه، به ویژه در رابطه با چین، در چارچوب سیاست ها و لفاظی های مودی تحلیل می شود. با وجود اختلافات مرزی و بن بست نظامی با چین، تردیدهایی در مورد تمایل هند برای مقابله تهاجمی با چین وجود دارد. کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا لفاظی شدید مودی علیه چین به اقدامی اساسی در صحنه تبدیل می‌شود یا این که اساساً مخاطبان داخلی و بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد.

نویسنده به تأثیر مهاجران هندی، به‌ویژه آمریکایی‌های سرخپوست، بر درک رهبری مودی می‌پردازد. در حالی که مودی در میان بخش‌های خاصی از دیاسپورا از حمایت قوی برخوردار است، صداهای مخالفی نیز وجود دارد. مسائلی مانند بیکاری جوانان و مهاجرت، ادراکات حکومت مودی را در میان هندی‌ها هم در داخل و هم در خارج از کشور شکل می‌دهد و بر دیدگاه‌های آنها در مورد سیاست هند تأثیر می‌گذارد.

در نهایت، این مقاله با هشدار درباره پیامدهای بالقوه اختلافات داخلی و سیاست اکثریت گرایی هند بر ثبات منطقه ای و جهانی به پایان می رسد. این نشان می دهد که مسیر هند تحت رهبری مودی می تواند درگیری ها را تشدید کند و چالش هایی را برای روابط بین الملل، به ویژه در جنوب آسیا ایجاد کند. با بررسی این نکات کلیدی، مقاله درک دقیقی از اهمیت انتخابات هند در زمینه‌های وسیع‌تر سیاست داخلی، روابط بین‌الملل و پویایی‌های ژئوپلیتیک ارائه می‌کند.

حسنعلی ذکریایی

منبع:

https://www.pbs.org/newshour/world/why-elections-in-india-the-worlds-largest-democracy-are-crucial-to-watch

چالش های هند تحت رهبری مودی


[1] Zeba Warsi is a foreign affairs producer, based in Washington DC. She's a Columbia Journalism School graduate with an M.A. in Political journalism.

کد خبر 19369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =