اقلیت داوودی بوهره مجموعه ای از باورمندان بر اساس پذیرش داوطلبانه یک آیین و مجموعه اصول، ارزشها، اعمال و شیوه زندگی است. مردمان گوناگون از ملیتها و رنگهای مختلف زیر یک پرچم  دینی گرد هم آمده اند و رهبری داعی مطلق (رهبر معنوی) را پذیرفته اند.

بهره داوودی

اسماعیلیان گجرات که اکثر در اصل هندو بودند، به نام بوهره ها یا بهرا شهرت پیدا کرده بودند. بنابر توضیحات ریشه شناسی معمولی نام بهرا به سکون وضمه هائ از اصطلاح گجراتی "وهروو" به معنی تجارت و داد و ستد کردن، گرفته شده است. احتمال می رود که این اسم را از آن جهت بر اسماعیلیان گجرات گذشته باشند که آنها در اصل یک جامعه تجارت پیشه بوده اند.

« تجزیه تحلیل عقاید مذهبی بوهرهها

ازنظر مذهبی جماعت بوهره بخشی از اسماعیلیه مستعلویه یا مستعلویون و وارث بلافصل فاطمیان هستند، اصول عقاید آن دوره هنوز هم مورد قبول بوهره های هند است، هنگامی که "امام ابولقاسم طیب" در سال ۵۴۶ هجری قمری درحوالی قاهره دوره مستوری خود را آغاز کرده و مرکز دعوت اسماعیلی که سلسله فاطمی آنرا تشویق و ترویج میکرد به یمن انتقال یافت، تحولی روی داد که درتغییر مکان و رهبر خلاصه نمی شد، بلکه تمامی دعوت مستعلوبون یا به عبارت دیگر اداره سلطنت و کشور قدم به دوران جدیدی نهاد که به ظاهر هدف ومقصود آن حفظ وضع موجود بود درغیبت امام دیگر تالیف آثار اصیل و مبتکرانه میسر نبود و تبلیغات دامنه دار متوقف گردید.

کیهان شناسی و تاویل باطنی مورد قبول بوهره ها از مکتب دوران فاطمی گرفته شده است، بهترین شرح موجود از اعتقادات بوهرهها ترجمه خلاصه شده یکی از آثار فاطمی است که در تحفة القلوب اثر حاتم بن ابراهیم سومین داعی یمن است ترجمه انگلیسی آن تحت عنوان گلزار داوودی بوهره های هند به طبع رسیده است، این اثر شامل شرح کوتاهی درباره احوال بوهره ها و بیست و یک امام، و پنجاه و یک داعی و نیز آداب و رسوم و عقاید اسماعیلیه است که توسط میان بای ملا عبدالحسین ترجمه شده است.

« تشکیلات اداری

 "دعوت الهدایت" نام تشکیلات اصلی بوهره ها است. دفتر این تشکیلات در کلانشهر بمبئی قرار دارد، منتها در هر شهری که پیروان این مذهب قرار دارد و نماینده ای در آن مستقر گردیده است. مسئولیت کلی این تشکیلات و سایر سازمان ها ی بهره بر عهده کمیته جماعت است. رئیس و اعضای  کمیته  جماعت توسط داعی مطلق انتخاب میشوند. کمیته ها و  تراست های فراوانی زیر نظر کمیته جماعت فعالیت می کنند.

« نژاد و هویت

 جمعیت بوهره از اختلاط نژادی و فرهنگی چند گروه شامل یمنی، مصری، آفریقای و هندی تشکیل شده است. علی رغم زبان های مختلف محلی، جمعیت بوهره  یک زبان مختص به خود به نام لسان الدعوت دارد که با حروف فارسیـ عربی نگاشته می شود و از زبان های عربی، فارسی و گجراتی مشتق شده است. بالغ بر هزاران دفتر  و نمایندگی از این گروه  در سراسر دنیا وجود دارد، که بیشترین آن به ترتیب در هند، پاکستان، اروپا، آفریقای جنوبی و شرق آفریقا است.

« متساهل مذهبی

 جمعیت داوودی بهره، خود را یکی از متساهلترین  مذاهب و نگرشها می داند و ارتباط خوبی با سایر ادیان و مذاهب دارد. از ابتدای تشکیل  این نگرش در سلسله فاطمی مصر، متساهل و تسامح جایگاه ویژه ای داشت و اهمیت زیادی بدان داده شده است. در بین رهبران و پیروان این گروه مذاهب دیگراسلامی همچون سنی و شیعه وجود داشتند و حتی در موارد اندکی پیروان این ایین  مسیحیت نیز در میان آنان دیده شده است. در عصر مدرن ارتباط و همکاری این جمعیت با تمامی ادیان و مذاهب خوب است.

« عزاداری ها

مهمترین مراسم عزاداری در میان جمعیت بهره ایام محرم و عزاداری امام حسین (ع) و یاران ایشان در حادثه عاشورا است. بر گزاری این مراسم جایگاه ویژه ای در میان بهرها دارد و برای تمامی ده شب آن برنامه های ویژه ای دارند که اوج آن در روز عاشورا است. تمامی اعضای این گروه  سعی می کنند  در این ده شب به محل استقرار داعی مطلق آمده و در جمع بهرها حاضر شوند.

« فعالیتها

جمعیت دادودی بوهره  فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی وسیعی در تمام نقاط مختلف بیمارستانی، تولیدی، آموزشی و مذهبی در بمبئی، ایالت گجرات، دهلی و حیدر آباد در حال  بهره برداری و یا تهیه است و در کشورهای  انگلیس، فرانسه، آفریقای جنوبی، ایالت متحده، شرق آفریقا و چند نقطه دیگر نیز مراگز بزرگ فرهنگی ، صنعتی و مساجدی دارند.

« جمع بندی

  اقلیت داوودی بوهره مجموعه ای از باورمندان بر اساس پذیرش داوطلبانه یک آیین و مجموعه اصول، ارزشهای ، اعمال و شیوه زندگی است. مردمان گوناگون از ملیتها و رنگهای مختلف زیر یک پرچم  دینی گرد هم آمده اند و رهبری داعی مطلق (رهبر معنوی) را پذیرفته اند. هر عضو این جامعه آزاد است که بر این آیین بماند و همچنان عضویت خود را داشته باشد، یا این که  اقلیت را ترک گوید و دین و مرام دیگری برای خود برگزیند. هیچ جای برای تردید، سردر گمی یا اجبار وجود ندارد. هر پیرو  با آزادی کامل و اختیار تمام به عضویت در می اید یا آنکه  از عضویت خارج میشود.

اعتقاد به دین و رفتار بر اساس مجموعه ارزشهای دینی باید با رضایت  کامل جوینده انجام گیرد. کودک پس از رسیدن به بلوغ  پیمان نامه دینی دریافت می کند و به عنوان عضو ثبت نام می شود.  اختیارو قضاوت کامل  اینکه چه کسی به عنوان یک پیرو پذیرفته شود با داعی مطلق است.

از نظر اصول اعتقادی بوهره ها، همواره باید امام و پیشوای به فرمان خداوند بر روی زمین وجود داشته باشد، لذا زنجیر ناگستنی سلسله امامت، همچنان ادامه خواهد داشت و دعوت به سوی خداوند یکتا تا روز قیامت پیوسته  ادامه خواهد داشت. رابطه امام و امت را بطه ای نابریدنی است. در طی دوره غیبت امام، جانشین و نماینده وی یعنی داعی مطلق که از جانب خود امام تعین می شود، سرپرستی و هدایت دعوت را بر عهده دارد و از سوی امام تام الاختیار است. درطول غیبت امام ۵۳ نفر نایبان او به نام داعی مطلق از سید سیدنا مفضل سیف الدین مسئولت رهبری و هدایت را بر دوش داشته اند. اعضای این جامعه با تشویق و الهام از سوی رهبران عالی خود  یعنی  داعیان مطلق به سواحل آفریقا و سرزمینهای خاور دور طی دو قرن گذشته در جستجوی زمینه های داد و ستد و تجارت به سیر و سفر پرداختند. در همین راستا بعد از جنگ دوم جهانی نیز بسیاری از آنها به انگلستان،اروپا ،آمریکا ،کانادا و استرالیا مهاجرت کردند.

کار آفرینان و بازرگانان داوودی، میراث فرهنگی امت را با خود به سرزمینهای دور دست جهان انتقال داده اند و تحت هر شرایطی الهام بخش همنوعان خود در هر گوشه از جهان بوده اند و هر گز  از آنچه که منشا وجود هستی خود و سر چشمه تغذیه روحی و دینی خویش می دانستند جدا  نمی شدند. داعی مطلق پیوسته با باورمندان اجتماعی در ارتباط است و مراکز داوودی بوهره از جمله مراکز فعال تقویت و انضباط  دینی و شناسایی  نیازها، امیدها و  آرزوها است. او وسیله است که هویت جامعه داوودی را حفظ می کند.

تحولات اقتصادی، ظهور نیروهای جدید اجتماعی و عقاید و افکار تازه، همگی دست به دست هم داده و نظام  اقتصادی موجود حاکم بر افکار جامعه بشر را با چالش روبرو کرده است، اما جامعه داوودی بوهره در مقابل  این تلاطم ایستادگی کرده و نه تنها هویت خود را حفظ نموده، بلکه از نظر دینی و نیز  از لحاظ رفاه مادی نیرومندتر شده است. علت این امر نقش حساس و چند بعدی داعی مطلق در تکامل جامعه داوودی بود. داعی با استواری در مقابل هر آنچه که او بدعت گذاری و انحراف در اصول  بنیادی اسلام می داند، ایستاده است.

 امروز در سراسر جهان ۴۷۰ مرکز اجتماعی داوودی بوهره وجود دارد، این مرکز بوسیله نمایندگی که از سوی داعی مطلق منصوب شده اند، اداره می شوند. این مرکز  مستقل و دارای مراکز محلی مانند مسجد، مسافرخانه، مدرسه دینی، مدرسه عادی، تالار اجتماعات، درمانگاه و غیرو می باشند. جامعه داوودی بوهره دارای حدود ۷۰۰ مسجد، ۱۳۷ مسافرخانه، ۵۲ گورستان، ۲۰ بیمارستان، ۵۰ کتابخانه ، ۷۵ پارک  و تفریح گاه، ۲۱ مهد کودک، ۱۵ بنیاد مسکن، ۴۰سالن اجتماعات، ۳ مرکز سرپرستی ایتام، ۳۵۰ مدرسه و ۴ دانشکده است. 

 جامعه داوودی برای تبلیغ  و حفظ آیین  خود دارای « جامعه السیفیه»  است،  که  نوعی فرهنگستان  عربی در سورت و کراچی برای تربیت معلم و مدیر و امام جماعت می باشد. این  آکادمی هم اکنون دارای شهرت و رسمیت بین المللی به عنوان مرکز فعالیتهای آموزش و فرهنگی اسلامی است. افزون بر آن، داعی مطلق چند مرکز خیریه عمومی از جمله «بنیاد سیف»، « بنیاد یاد بود عالیجناب دکتر طاهر سیف الدین»، و «صندوق قرض الحسنه برهان» تاسیس کرده است. تمام این بنیادها در کشور هند، پاکستان، انگلستان، سریلانکا و آفریقای شرقی در سطح عالی به فعالیت مشغول هستند. سرمایه اصلی این بنیاد ها  و صندوقها  منحصراً  بوسیله اعضای جامعه داوودی بوهرا تامین می شود. با این حال ، منافع آنها به تمام افراد جامعه بدون توجه به طبقه، آیین یا رنگ پوست آنها می رسد. در همین راستا فقط در خود هند توسط جامعه داوودی بوهره بیش از ۲۰۰۰ موقوفه و صندوق خیریه عمومی تاسیس شده است.

 مدیریت و اداره تمامی اموال، نهادها و امور جامعه داوودی در کجا وچه کسی باشد بوسیله داعی مطلق یا تحت مرجعیت و با اجازه و تایید کتبی وی کنترل و اداره می شود. داعی مطلق به حکم مقام مرجعیت و با اجازه و تایید کتبی وی کنترل و اداره می شود. داعی مطلق به حکم مقام مرجعیت خود امین منحصر به فرد اموال  جامعه است. مقام پذیرفته شده داعی مطلق ، ویژگیهای بی بدیل آیین بوهره از سوی شورای خبرگان و دیوان عالی هند به رسمیت شناخته شده اند. احکام این دو مرجع در حال حاضر بوسیله دادگاهها در هند و جهان رعایت می شوند.

باید گفت که جمعیت فعلی این جماعت بر اساس آخرین سرشماری ها ۲۰۰ هزار تن است و رهبر معنوی و داعی مطلق آنان «سیدنا مفضل سیف الدین» است و او پرچمدار این گروه است. این گروه هنوز دستورات همچون ختنه زنانه را بدون هیچ کم و کاستی اجرا می کنند.

سال ۱۳۹۶

کد خبر 1951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =