توقایف: کمک ایران و بلاروس به تقویت سازمان همکاری شانگهای

توقایف گفت: "می خواهم به طور ویژه اشاره کنم که نمایندگان محترم ایران، با وجود شرایط سخت این کشور و همچنین بلاروس که به زودی به صفوف ما خواهد پیوست، برای اولین بار در نشست وزرای امور خارجه شرکت می کنند، بگویم مطمئن هستم که کشورهای ایران و بلاروس سهم قابل توجهی در تقویت بیشتر "اصول شانگهای" و تعمیق همکاری های چندجانبه در چارچوب سازمان همکاری شانگهای SCO خواهند داشت."

قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور با وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) دیدار کرد.

وی در ابتدای این مراسم، در پی درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به مردم و دولت ایران تسلیت گفت.

توقایف گفت: "می خواهم به طور ویژه اشاره کنم که نمایندگان محترم ایران، با وجود شرایط سخت این کشور و همچنین بلاروس که به زودی به صفوف ما خواهد پیوست، برای اولین بار در نشست وزرای امور خارجه شرکت می کنند، بگویم مطمئن هستم که کشورهای ایران و بلاروس سهم قابل توجهی در تقویت بیشتر "اصول شانگهای" و تعمیق همکاری های چندجانبه در چارچوب سازمان همکاری شانگهای SCO خواهند داشت."

توقایف از کشورهای عضو به خاطر حمایت از ابتکارات قزاقستان تشکر کرد. وی گفت: «در شرایط عدم قطعیت استراتژیک جهانی، استفاده از یک رویکرد جامع و در نظر گرفتن منافع همه طرف ها و پیگیری مداوم صلح از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس جمهور ادامه داد: "زمان آن فرا رسیده است که به طور جمعی آرمان ها و ارزش های توسعه صلح طلبانه و هماهنگ را به نفع کل بشریت ترویج دهیم. به همین علت است که قزاقستان پیشنهاد کرده است که ابتکار عمل "اتحاد جهانی برای صلح و توافق عادلانه" را تدوین کنیم. تصویب این سند و همچنین اعلامیه آستانه در اجلاس آتی، به تقویت تلاش های بین المللی برای حل و فصل درگیری ها در مناطق مختلف جهان کمک خواهد کرد."

او همچنین به وضعیت افغانستان اشاره کرد و خواستار تداوم تلاش ها برای جلوگیری از بحران انسانی شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: "ادامه تلاش ها برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان مهم است. حمایت از ابتکار عمل قزاقستان برای ایجاد مرکز منطقه ای سازمان ملل متحد برای اهداف توسعه پایدار برای آسیای مرکزی و افغانستان در آلماتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علاوه بر این، قاسم جومارت توقایف بر اهمیت همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی تاکید کرد و موضوع تغییرات آب و هوایی را مطرح کرد و خواستار تغییر رویکرد سازمان همکاری شانگهای SCO در مقابله با بلایای طبیعی شد. وی از کشورهای عضو به خاطر کمک به سیل زدگان قزاقستان قدردانی کرد.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج.ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://orda.kz/iran-i-belarus-mogut-vnesti-znachitelnyj-vklad-v-ukreplenie-shanhajskogo-duha-tokaev-386664/

کد خبر 19627

کد خبر 19627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =