سومین کنفرانس بین المللی «دین و فرآیندهای اجتماعی در اروپای جنوب شرقی»

دکتر معمر خلیلویچ و دکتر سعید خلیلویچ، پژوهشگران مرکز علوم دینی «قم» (بلگراد)، در سومین کنفرانس بین المللی «دین و فرآیندهای اجتماعی در اروپای جنوب شرقی»، که در شهر بانیالوکا، پایتخت جمهوری صربسکا در بوسنی و هرزگوین برگزار شد، سخنرانی کردند.

این کنفرانس علمی در آمفی تئاتر «آکادمی علوم و هنرهای جمهوری صربسکا»، عالی ترین نهاد علمی جمهوری صربسکا در بوسنی و هرزگوین، در روزهای ۲۳ و ۲۴ می برگزار گردید. مرکز پژوهش های اجتماعی و سیاسی دولت جمهوری صربسکا، انستیتوی اروپایی مطالعات راهبردی اسلوونی و دانشگاه دولتی شهر آراد در کشور رومانی برگزار کنندگان کنفرانس مزبور بودند.

پنل افتتاحیه کنفرانس با سخنرانی خلیلویچ ها و با حضور مسئولین ارشد سیاسی و دانشگاهی جمهوری صربسکا و نمایندگان جمعیت اسلامی و کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک بوسنی و هرزگوین آغاز شد. دکتر معمر خلیلویچ به عنوان اولین سخنران کنفرانس، بیان نمود که فلسفه و علم اجتماعی اسلامی با ظرفیت های تحلیلی خود در حوزه های عقلانیت نظری و عملی، توان ارزیابی انتقادی پدیده های اجتماعی معاصر و ارایه الگوی حیات جمعی مبتنی بر باورهای متافیزیکی و ارزشی مستدل را داراست.

دکتر سعید خلیلویچ نیز در سخنرانی خود امکان همزیستی پیروان ادیان گوناگون در اروپای جنوب شرقی را مشروط به پذیرش پشتوانه های نظری و معرفت عقلانی اسلامی در جوامع معاصر دانست. وی خاطرنشان کرد اگر بر اساس مکاتب فلسفی معاصر حکم کنیم که توان دستیابی به حقیقت را نداریم، در این صورت زندگی مسالمت آمیز در غیاب حقیقت متعالی صرفاً دستور سیاسی و تصمیمی غیرصادقانه با هدف تحقق منافع سیاست غالب خواهد بود، در حالی که تعالیم اسلام، حفظ آرامش و زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان را وظیفه دینی مبتنی بر دستورات همیشگی الاهی تلقی می کند و با تغییر منافع سیاسی، دستخوش تزلزل و دگرگونی قرار نمی گیرد.

1403/03/07

کد خبر 19661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =