پرورش جمعیت روس زبان در مدارس قزاقستان

آیا قزاقستان به مدارس روسی نیاز دارد؟ در شهر تالدیقورغان فقط 6 مدرسه از 28 مدرسه قزاقی هستند. در شهر رودّنی فقط 3 مدرسه قزاقی از 21 مدرسه و تنها 1 مهد کودک به زبان قزاقی وجود دارد. در شهر شیمکنت 150 مدرسه وجود دارد، اما تنها 60 مدرسه از آنها به زبان قزاقی هستند، یعنی 40 درصد. در شهر سِمِی  68مدرسه وجود دارد که 27 مدرسه از آنها قزاقی هستند، که 39 درصد است.

آموزگار اقمارال شاتیمیرقیزی، تعداد مدارس در شهرهای قزاقستان را که فقط به زبان قزاقی آموزش می دهند، محاسبه کرد. به نظر بسیاری از ناظران، این نتایج ناامید کننده هستند.

پرورش جمعیت روس زبان در مدارس قزاقستان

به عنوان نمونه، در کلان شهر آلماتی 216 مدرسه دولتی وجود دارد که فقط 76 مدرسه از آنها قزاقی هستند که تنها 35 درصد را شامل می شود.

آیا قزاقستان به مدارس روسی نیاز دارد؟

در شهر تالدیقورغان فقط 6 مدرسه از 28 مدرسه قزاقی هستند. در شهر رودّنی فقط 3 مدرسه قزاقی از 21 مدرسه و تنها 1 مهد کودک به زبان قزاقی وجود دارد. در شهر شیمکنت 150 مدرسه وجود دارد، اما تنها 60 مدرسه از آنها به زبان قزاقی هستند، یعنی 40 درصد. در شهر سِمِی  68مدرسه وجود دارد که 27 مدرسه از آنها قزاقی هستند، که 39 درصد است.

در شهر تالگار10 مدرسه وجود دارد که فقط 4 مدرسه از آنها قزاقی هستند. در کل منطقه تالگار  42 مدرسه وجود دارد که 13 مدرسه از آنها به زبان قزاقی آموزش می دهند. در شهر اوست-قزاقوستان 12  مدرسه قزاقی وجود دارد و در کل 48 مدرسه دولتی در این شهر وجود دارد.

در شهر رِدِر آخرین مدرسه قزاقی به طور کامل تعطیل شد و مدرسه جدید وعده داده شده به زبان مختلط افتتاح شد. هنگامی که یک مدرسه مختلط اعلام می شود، اداره آموزش و پرورش محلی مجبور است کلاس های روسی را پر کند و با تمام روش های ممکن دانش آموزان قزاق را به آنجا جذب کند.

نکته: برخی از رسانه ها آمار رشد زبان قزاقی را منتشر می کنند ولی واقعیت های میدانی حوزه آموزش عمومی بیانگر ابعاد دیگر درخصوص وضعیت آموزش زبان قزاقی در برابر زبان روسی است و از این نظر، ملی گرایان قزاق، نگران آموزش زبان قزاقی به نسل بعدی هستند. برخی از صاحبنظران قزاق معتقدند که کمبود مدارس قزاقی تهدیدی برای زبان و فرهنگ قزاقی است. آمار ارائه شده نمایانگر کمبود قابل ملاحظه مدارس قزاقی در شهرهای مختلف قزاقستان است و  این وضعیت می‌تواند پیامدهای منفی برای حفظ زبان و فرهنگ قزاقی در بلندمدت در پی داشته باشد.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج.ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://ratel.kz/raw/shkoly_kazahstana_vyraschivajut_russkojazychnoe_naselenie

کد خبر 19674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =