۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵

ابرها در پرواز آزاد": دنیای جدید هنر معاصر ایران

نمایشگاه عکس و نقاشی در سی مین سال تأسیس رشته ایران‌شناسی در دانشگاه صوفیا "سنت کلیمنت اوهریدسکی"
ابرها در پرواز آزاد": دنیای جدید هنر معاصر ایران

رنگ آسمان و دنیای هنر در گفتگوی فرهنگی بین بلغارستان و ایران بسیار نزدیک به هم هستند. فرهنگ فارسی گهواره‌ای برای شعر، حکمت شرقی، ظرافت و گل‌های رز است. ایران کشوری است که میراث باستانی فارسی، با وجود تغییرات زمان، همچنان زنده است.نویسنده: بیسیرکا گراماتیکوف

"بیا کمی بار سفر ببندیم و در راهی بی‌بازگشت قدم بگذاریم. ببینیم آیا رنگ آسمان همه جا یکسان است."

مهدی اخوان ثالث

رنگ آسمان و دنیای هنر در گفتگوی فرهنگی بین بلغارستان و ایران بسیار نزدیک به هم هستند. فرهنگ فارسی گهواره‌ای برای شعر، حکمت شرقی، ظرافت و گل‌های رز است. ایران کشوری است که میراث باستانی فارسی، با وجود تغییرات زمان، همچنان زنده است.رشته ایران‌شناسی در گروه "شرق کلاسیک" دانشگاه صوفیا "سنت کلیمنت اوهریدسکی" سی‌امین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد. به همین مناسبت، نمایشگاهی با عنوان "ابرها در پرواز آزاد" که هنر معاصر ایران را به نمایش می‌گذارد، در تاریخ 11 آوریل در گالری "اینترو" افتتاح شد.

صحنه هنر معاصر ایران پویا و انقلابی است. هنرمندان معاصر در ایران، میراث غنی فارسی را با تأثیرات غربی ترکیب می‌کنند. با وجود مشکلات، این گفتمان‌ها توانسته‌اند جهانی باشند و دیدی هیجان‌انگیز از ایران ایجاد کنند.در زمان ارائه نمایشگاه، دکتر سیریما کوستادینوا، رئیس رشته ایران‌شناسی، از وزارت امور خارجه و سفارت بلغارستان در تهران برای کمک به تحقق این رویداد تشکر کرد. نمایشگاه با حضور علیرضا ایروش، سفیر جمهوری اسلامی ایران، و مشاور فرهنگی این کشور، دکتر مسعود احمدی، برگزار شد.

سودابه چالشتری و فرشید داوودی هنرمندان معاصر ایرانی هستند که برای اولین بار در کشور ما حضور دارند. در آثار خود، سودابه چالشتری به عنوان خوشنویس، ماهرانه الگوهای گلدار، هندسی و انتزاعی هنر سنتی فارسی را به کار می‌گیرد. این چهارچوب سنتی با ارجاعات به نمونه‌های هنر جهانی شکسته می‌شود و در نتیجه مرز بین "خودی" و "غریبه" ناپدید می‌شود. در آثار فرشید داوودی، خاطرات – پاره‌شده، آسیب‌زا، پراکنده و هیجان‌انگیز – نقش اصلی را ایفا می‌کنند. مواد ساختمانی در آثار این هنرمند، روزنامه‌ها هستند که حامل انرژی کودکی بی‌گناه و دوران بدون اینترنت هستند. در آثار داوودی، این خاطرات با شکلی و معنای جدید بازمی‌گردند. این دو هنرمند که هم در هنر و هم در زندگی شخصی شریک هستند، دیدگاه‌های هنری خود را به اشتراک می‌گذارند.فرشید داوودی می‌گوید: "امیدوارم حضور ما در اینجا بتواند روابط بین بلغارستان و ایران را تقویت کند. مطمئن هستم که تنها پل، بهترین پیوند بین فرهنگ‌ها، هنر است."

هنگامی که از او پرسیده می‌شود که واقعیت تا چه حد در هنر وجود دارد، این هنرمند پاسخ می‌دهد: "وقتی می‌خواهیم درباره چیزی واقعی صحبت کنیم، همیشه آن را از دیدگاه خودمان ارائه می‌دهیم. بنابراین واقعیت همیشه به نوعی از نگاه ما تأثیر می‌پذیرد. به عنوان مثال، آیا رسانه‌ها واقعیت را به‌طور دقیق بازتاب می‌دهند؟ ما می‌شنویم و می‌شناسیم، اما تحت تأثیر آنها هستیم."به گفته داوودی، در هر یک از ما واقعیت‌های زیادی وجود دارد: "هر روز از واقعیت دور می‌شویم، زیرا هر روز آن را بازگو می‌کنیم. هنرمندان جوان در ایران سعی دارند دنیایی جدید بسازند."

سودابه چالشتری درباره ترکیب موضوعات و الهام‌های موجود در مسیر هنری خود و همسرش می‌گوید: "تکنیک‌هایی که ما دو نفر استفاده می‌کنیم متفاوت است، اما فکر می‌کنم چیزی که ما را به هم پیوند می‌دهد، تلاش برای ایجاد ارتباط با دنیای اطرافمان و هنر اطرافمان است." به گفته چالشتری، در دنیای مدرن که ما در آن زندگی می‌کنیم، محدودیت‌های زیادی وجود دارد. هنر پلی است که موانع را پشت سر می‌گذارد.

سودابه چالشتری در سال 1979 در شهر شهرکرد، ایران به دنیا آمد. او در یکی از معتبرترین آکادمی‌های هنر ایران – دانشگاه سوره در تهران، کارشناسی هنرهای دستی را به پایان رسانده است. او در بسیاری از جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنرهای دستی در ایران شرکت کرده است. در کار خود از تکنیک‌های سنتی متنوعی مانند سرامیک، منبت‌کاری، خوشنویسی، چاپ، شیشه و نقاشی ایرانی استفاده می‌کند. علاقه او به هنر چاپ و صفحه‌آرایی سنتی کتاب‌ها در آثار سری "هویت" که در گالری "اینترو" به نمایش درآمده‌اند، منعکس شده است.

فرشید داوودی در سال 1978 در شهر تهران، ایران به دنیا آمد. او کارشناسی نقاشی از دانشگاه سوره تهران و کارشناسی ارشد هنرهای زیبا از آکادمی هنر اصفهان را به دست آورده است. در دوره 2017-2019 در دانشگاه هنرهای زنجان تدریس کرده است. پنج نمایشگاه انفرادی در تهران، اصفهان و بندر انزلی برگزار کرده و در نمایشگاه‌های مشترک متعدد در ایران، نپال، چین، ترکیه و لبنان شرکت کرده است. فعالیت هنری خود را در پاریس، فرانسه و کاتماندو، نپال انجام داده است. او برنده جوایز معتبر هنری از جشنواره هنرهای تجسمی فجر و آکادمی هنر اصفهان است.

 نویسنده: بیسیرکا گراماتیکووا

کد خبر 19895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =