نشست نخبگان و اندیشمندان صرب  در حمایت از جمهوری اسلامی ایران

نشست نخبگان و صاحبنظران صرب با عنوان« نگاهی به دیپلماسی سیاسی و فرهنگی دولت شهید آیت الله رئیسی» روز سه شنبه دوازدهم تیرماه برابر دوم جولای برگزار شد.

در این نشست  پروفسورمیشا جورکویچ  Miša Đurković رئیس موسسه مطالعات اروپایی، مفتی دکترعبدا... نعمانABDULLAH ef. NUMAN   رئیس جامعه اسلامی، پروفسور راتکوکرسمانویچ Ratko Krsmanović استاد فلسفه و رئیس شبکه هنرمندان و روشنفکران در دفاع از بشریت،  دارکو دلیچ Darko Delić مدیر انجمن خط قرمز، مونا یوسفسپاهیچMuna Jusufspahić  مدیرانجمن زنان فعال، پروفسور بوریسلاو کورکودلویچ Borislav Korkodelovic تحلیلگرمسائل سیاسی، اسلوبدان یانکوویچ Slobodan Jankovic مدیر دپارتمان خاورمیانه و مدیترانه موسسه مطالعات سیاسی و اقتصادی بین المللی، بوبانا آنجلکویچBobana m.   Andjelkovic تحلیلگر سیاسی، پروفسوربرانکو راکیچ رئیس دپارتمان حقوق بین الملل دانشگاه بلگراد  Branko M. Rakić ، لیبویشا ریستیچ Ljubiša Ristić رئیس انجمن صربی روسی و  یووان هوندا Jovan Honda معاون سازمان اتحاد خانواده به طرح نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.   

در ابتدا رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی با خوشامد و تشکر از حضور مهمانان اظهار داشت: از صربستان به خاطر ابراز همدردی در حادثه ای که برای رئیس جمهور و وزیر امورخارجه و همراهان اتفاق افتاد تشکر کنیم.ما شاهد بودیم که صربستان به بهترین نحو همبستگی و همدردی خود را هم در سطح رسمی و هم مردمی نشان داد. آقای ووچیچ رئیس جمهور صربستان بلافاصله تماس های خود را برقرار کردند، حضور نخست وزیر و 7 وزیر برای امضای دفتر یادبود، اعزام هیات به ریاست معاون نخست وزیر و پیام های شخصیت های مختلف همواره در خاطر ملت ایران باقی می ماند.

حسن پور افزود: این یک فاجعه ملی و خسران بزرگ بود اما با توجه به ظرفیت های عظیم، کشور ما از این مرحله عبور کرد و بلافاصله انتخابات جدید برگزار شد که نشان دهنده ثبات و انسجام کشور است.سفیر جمهوری اسلامی ایران با تشریح فرایند انتخابات و نتایج مرحله اول گفت: سیاست خارجی کشور بر اساس اصول ثابت و اولویت ها استمرار خواهد یافت و ایران متعهد به دفاع از جنبش ها و مظلومان جهان، مقابله با سلطه جویی و نظامی گری اسرائیل در منطقه است.  

 امیر پورپزشک رایزن فرهنگی نیز با قدردانی از حضور ارزشمند مهمانان بمناسبت چهلمین روز شهادت رئیس جمهوری ایران، وزیر امورخارجه و همراهان گفت:شخصیت و اندیشه شهید رئیسی و کارنامه دولت او از ابعاد مختلف قابل بررسی و تحلیل است و من می خواهم اشاره ای داشته باشم به موضوع دیپلماسی فرهنگی فعال به عنوان یکی از محورهای اصلی مورد تاکید ایشان .  روز 30 ژوئن در ایران روز "دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان" بود. این روز در تقویم رسمی ایران در دوره شهید رئیسی به ثبت رسید و نشانه ای است از توجه  و تاکید به همین موضوع .

 اهمیت دیپلماسی فرهنگی آنگاه بیشتر می شود که جمهوری اسلامی به موازات جریان تحریم، با جریان تحریف حقایق هم مواجه بوده و هست و دیپلماسی فرهنگی فعال شهید رئیسی  نقش مهمی درکم اثر کردن جریان تحریف داشت. نتیجه آن  درهمدردی جهانی بخصوص از سوی افکار عمومی با ملت ایران به مناسبت شهادت رییس جمهوری، نشان می‌دهد که تعامل با جهان دردولت ایشان سازنده و رو به رشد بوده است.

در دولت شهید رئیسی گسترش مناسبات فرهنگی با کشورهای همسایه و کشورهای همسو از جمله صربستان و سپس با همه کشورها بیش از هر زمانی دنبال شد.

توجه خاص به دیپلماسی عمومی و تقویت ارتباط و همکاری با مراکز و نهادهای مردمی و شخصیت های فرهنگی و مستقل مورد تاکید رئیس جمهوری بود بود. برای مثال ارتباطی که سفارت و رایزنی فرهنگی در سالهای اخیر با چهره ها و مراکز مردمی در صربستان به عنوان دوست دیرین و همیشگی برقرارکرده اند و نشست های مختلف و برنامه های مشترکی که با همکاری و مشارکت برگزار شده است شاهدی براین سیاست فعال است.

مشخصه مهم دیپلماسی سیاسی و فرهنگی دولت شهید رئیسی عدالت محور بودن آن است چیزی که جهان بیش از هرزمانی به آن نیازدارد. براساس این دیپلماسی، جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به دفاع از حقوق همه کسانی می داند که مورد تبعیض و ظلم قرار گرفته اند که بزرگترین مصداق آن ملت فلسطین و ضرورت دفاع از حقوق و موجودیت آنان است.

 در ادامه صاحبنظران شرکت کننده در نشست به طرح دیدگاههای خود پرداختند:

پروفسور کورکودولویچ تحلیلگر مسائل سیاسی: از سخنان روشن، صادقانه شما و همچنین رایزن فرهنگی که بسیار زیبا دیپلماسی فرهنگی و عمومی را مطرح کردکه نمونه آن نشست امشب است لذت بردم.تحولات اساسی که در ایران انجام اتفاق افتاد را خیلی ها نمی دانند . شهید امیرعبداللهیان سرعت زیادی به دیپلماسی داد.

پروفسوربرانکو راکیچ رئیس دپارتمان حقوق بین الملل دانشگاه بلگراد :

من در کنفرانس بین المللی غزه که در تهران برگزار شد حضور داشتم این کنفرانس تحت مدیریت عالی رئیس جمهور فقید آیت ا... رئیسی برگزار شدسخنان ایشان در آن کنفرانس با قدرت بسیار بیان شد و من متقاعد شدم که ایشان فردی بزرگ است .فقدان ایشان نه برای تنها برای ایران برای کل بشریت خسران است. در آن سفر موفق شدم کتابخانه ملی را نیز بازدید کنم و شیفته فرهنگ غنی و کهن شدم ایران چیزهای زیادی برای عرضه به بشریت دارداما مهمتر از همه شجاعت و ایستادگی است. ایران در جهت درست تاریخ ایستاده است و برای ما مهم است که با ایران ارتباط داشته باشیم.

اسلوبدان یانکوویچ مدیردپارتمان خاورمیانه و مدیترانه موسسه مطالعات سیاسی و اقتصادی بین المللی:

ارتباط ما با ایران خیلی عمیق است. ما صربها هم بمناسبت چهلمین روز از دست دادن عزیزانمان دور هم جمه می شویم. شهید امیر عبداللهیان در عرصه دیپلماسی بسیار شناخته شده بود و موفقیت های زیادی کسب کرد از جمله در بازسازی روابط ایران و عربستان. اظهارات صادقانه شما را شنیدیم در مورد میزان مشارکت می توان از زاویه دیگری نیز این موضوع را بررسی کرد، مردم ایران باید با نمونه های جنگ های تبلیغاتی غرب در سایر کشورها آشنا شوند مثلا درمورد صربستان هم یک جنگ تبلیغاتی شدید وجود دارد.

بوبانا آنجلکویچ تحلیلگر اجتماعی و سیاسی انجمن بین المللی ژئوپولیتیکا

در اینجا باید بر نقش آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید و آقای امیرعبداللهیان وزیر فقید جمهوری اسلامی برای تبدیل ایران به یکی از قطب های جهان چند قطبی اشاره شود.آقای امیرعبدالهیان شخصیت توانایی بود و به اتفاق همکارانش در طول خدمت خود در نظام جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در توافق هسته ای ایفا کرد، توافقی که توسط غرب به خطر افتاد. همچنین باید خاطر نشان شد که نقش تمامی دست اندرکاران نظام سیاسی و روابط بین الملل ایران و تلاش  آنها در برقراری صلح و ایجاد آرامش میان جوامع شیعی و اهل سنت در جهان تحسین برانگیز بوده است.

همینطور باید اشاره به این کرد که یکی از حرکات خوبی که از سوی ایران انجام شد. اقدام او برای جلوگیری از استفاده از لحن سیاسی مشتبه "خاور میانه" و جایگزینی واژه جنوب غرب آسیا بود. در سال 1896 لفظ خاور میانه از سوی وزارت خارجه انگلیس ابداع شد که باید گفت این واژه مناسب یک جهان چند قطبی نیست.در مورد جنگهایی که به وقوع پیوست شاید بتوان گفت به قول سخنان یک استاد یونانی جنگ یک وسیله احیا است و با توجه به اینکه جهان غرب در حال افول است، شاید برای تغییر مسیر جهان، این جنگ ها لازم و ضروری باشند.

مفتی دکترعبدا... نعمان رئیس جامعه اسلامی صربستان:

وقتی به تاریخ ایران یا پارس نگاه کنیم متوجه می شویم که ایران از بدو تاریخ خود استقلال داشته است. و 2000 سال پیش از تکنولوژی های پیشرفته زمان خود برخوردار بوده است اما با ظهور اسلام و حضور آن در ایران این استقلال قوت بخشیده است.ما برای روح رئیس جمهور فقید و همراهان او در سانحه به وقوع پیوسته دعا می کنیم. و از خدا می خواهیم جانشینان آنها افراد شایسته و با ایمانی باشند و ملت خود را سرافراز کنند زیرا کسانی که برای خدا خدمت می کنند به خلق هم خدمت می کنند.

ایران به همه ما درس استقلال واقعی را داد، با تحمل فشار از سوی قدرتهای غربی که دارای سلاح های هسته ای هستند همچنان در پی استقلال خود بوده و خودش با توسل به توانایی های خود مرزهایش را برای دیگران تعریف نمود و ما باید از آنها یاد بگیریم که چگونه ارزشهای ملی و معنوی خود را حفظ کرده و آنها را به تحقق بی انجامیم.ملتی که برده و مستعمره نبوده و نیست و خودش مرزهایش را تعیین می کند و ما مسلمانان باید یاد بگیریم که چگونه مانند ایرانیان ارزش های خود را حفظ کنیم. ایران کشوری است که روی پای خود ایستاده و الگویی برای مسلمانان است. در این شرایط خاص لازم است شیعه وسنی در کنار هم باشند و ما باید وحدت را تقویت کنیم.

پروفسورمیشا جورکویچ رئیس موسسه مطالعات اروپایی:

با تسلیت مجدد فاجعه فقدان رئیس جمهور فقید و همراهانش، اعتقاد راسخ دارم که ایران همچون گذشته در مسیر خود با قاطعیت، ایستادگی و موفقیت این دوره را سپری خواهد کرد و با اطمینان می گویم که ایران تمام تلاش خود را مبذول داشته است تا نه تنها در سطح منطقه خود بلکه در سطح جهان تا درگیری های موجود منقطه را فرا نگیرد مخصوصا در ارتباط با بحران لبنان، از سوی دیکر ناگفته نماد التهابات موجود در منطقه ما در بالکان نیز دیده می شود و منطقه قابلیت این را دارد تا آبستن حوادث قریب الوقوعی باشد. در منطقه حرکت گروهک های تندرو اسلامی آشکار است و همه واقف بر این هستیم که چه کسانی پشت پرده آن ایستاده اند. مایلیم از شما بخاطر نقشی که در نزدیکی اسلام و مسیحیت ارتدکس در منطقه داشته اید و تلاشی که می کنید، تشکر وافر داشته باشم و اعتراف کنم که نقش ایران در بالکان غیر قابل اجتناب و بلامنازعه است.

پروفسور راتکوکرسمانویچ استاد فلسفه و رئیس شبکه هنرمندان و روشنفکران در دفاع از بشریت:

همه ما شاهد تخریب زندگی، جان، اموال و هویت ملتی بنام فلسطین هستیم. هیچ کس بهتر از آیت الله خامنه ای نتوانست در متنی کوتاه و جامع به دانشجویان ماهیت رژیم سهیونیستی را آشکار کند. متاسفانه شاهد بودیم که حکومت پلیسی آمریکا چگونه پاسخ اعتراضات دانشجویان را داد و اقدام به خفه کردن آنها نمود. این متن در صفحه اینترنت شبکه روشنفکران درج گردید و توسط دوستان این مرکز به زبانهای ایتالیایی و آمریکای لاتین ترجمه و در بسیاری از شبکه ها ازجمله شبکه ها منعکس و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

باید اعتراف کرد که ایران در منطقه غرب آسیا یا به قول انگلیسی ها خاور میانه، همواره نقش مهمی را ایفا کرده و می کند و همچون فانوسی است که هدایت کننده دیگران است و همه باید از آن اقتباس کنند. ایران کشوری بزرگ با جمعیت کثیری است که همه ملت های دنیا چشم بسوی او دارند. ایران همچو گردویی سخت و محکم است که شکستن آن امکانپذیر نیست و نقشی مهم در چند قطبی سازی جهان دارد.باید تأکید کنم که مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز نقش کلیدی در ارتباط میان دو کشور داشته و راه خود را در تبیین ارزش های واقعی ادامه خواهد داد.

 دارکو دلیچ مدیر انجمن خط قرمز: در جهان امروز با روابط و مناسبات جدیدوجود ایران قدرتمند لازم است. با شهامت می گویم که صربستان هم نیاز به ایران قدرتمند دارد. با سیاست های عالی شهید رئیسی و اقداماتش برای خروج از محدودیت ها، جهان فرصتی یافت تا ایران و سیاست هایش را بهتر بشناسد. نسل جوان صربستان با دقت پیگیر وقایع ایران است و انتظار داریم که روند میراث انقلاب ایران ادامه یابد و ارتباطات دو کشور ایران و صربستان بیشتر شود.

لیبویشا ریستیچ رئیس انجمن صربی – روسی:

من امشب بین دوستانم هستم به لطف ایران ما امشب بیشتر با یکدیگر آشنا شدیم .ما شبکه گسترده ای داریم که به هم پیوسته است و فعالیت های خوبی در زمینه خانواده انجام می دهیم. با تشکیلات اسلامی ارتباطی نداشتیم در حالی که ما با هم خواهر و برادر هستیم و اکنون فرصتی پیدا شده است که ارتباط خود را تقویت کنیم.

نشست نخبگان و اندیشمندان صرب  در حمایت از جمهوری اسلامی ایران

  1403/04/13

کد خبر 20152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =