امام بارگاه های باستانی کراچی

کراچی: به محض شروع ماه محرم در اولین ماه سال هجری، دسته های عزاداری در بسیاری از مکان های عمومی از جمله امام بارگاه های کراچی برگزار می شود. علما و ذکر در مجالس و مجالسی که به یاد شهدای کربلا در بسیاری از مکان‌های عمومی از جمله پارک نیشتر و تالار خلیق دینا در کراچی برگزار می‌شود.

امام بارگاه های باستانی کراچی

امام بارگاه بیشوکی

امام بارگاه بیشوکی قدیمی ترین امام بارگاه کراچی است که در سال 1806 در منطقه بغدادی لیاری، 140 سال قبل از تأسیس پاکستان تأسیس شد. گفته می شود زمانی که این امام بارگاه در اینجا ساخته شد، کل جمعیت کراچی 35 هزار نفر بوده است. اکنون به نام امام بارگاه نیاآباد نیز شناخته می شود. این امام بارگاه در ابتدا فقط یک حجره داشت، اما اکنون این امام بارگاه سه طبقه است، در اینجا در روزهای دیگر از جمله عاشورا نماز جماعت اقامه می شود.

امام بارگاہ کھارادر

امام بارگاه های باستانی کراچی

در سال 1868 در کھارادر، قدیمی ترین منطقه تجاری کراچی، تقریباً 80 سال قبل از استقلال پاکستان تأسیس شد. این امام بارگاه سه کیلومتر جلوتر از عمارت وزیر، زادگاه قائد اعظم محمد علی جناح است. این بنا توسط مردم خوجه اثنی عشری ساخته شد، ابتدا فقط طبقه همکف داشت اما به دلیل افزایش زائران، دو طبقه دیگر اضافه شد، که طبقه اول آن مختص زائران زن است. علامه رشید ترابی هم در اینجا به تدریس مجلس می پرداخت. در مجاورت امام بارگاه کهارادر نیز "علم" بزرگی وجود دارد که قدمت این علم نیز بیش از صد سال است. زمانی آن را بزرگترین و عالی ترین  "علم" کراچی می نامیدند.

امام بارگاه دوازده امام

در جاده لارنس سابق، جاده نیشتر کنونی، در منطقه جنوبی، امام بارگاه باستانی وجود دارد، این امام بارگاه در نیم کیلومتری بیمارستان مدنی کراچی قرار دارد، این امام بارگاه به نام "برا امام"  معروف است. این امام‌بارگاه را یکی از  عاشقان به نام "چودری الله "تقریباً صد سال پیش ساخته است.  ضمن برگزاری مراسم ترحیم در روزهای دیگر مراسم عراداری در عاشورا نیز برگزار می شود. هر ساله در روزهای نهم و دهم محرم سه دسته عزاداری بزرگ از این امام بارگاه برپا می شود. در گذشته این امام بارگاه مقدمات اسکان موقت زائران و زائران عازم ایران، عراق، سوریه و عربستان را  بر عهده داشت.

انجمن حسینیه ایرانیان

حسینیه ایرانیان، واقع در جاده نواب مهابات خان جی در پشت خرادر، منطقه قدیمی کراچی، نیز جزو بارگاه های باستانی کراچی است که در سال 1948 توسط ساکنان ایرانی ساکن کراچی ساخته شده است. این بارگاه امامزاده کوکرچی در عزاداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مجلسی نیز به زبان فارسی در حسینیه ایرانیان برگزار می‌شود که علاوه بر ایرانیان مقیم کراچی، پاکستانی‌های آشنا به زبان فارسی نیز در آن شرکت می‌کنند. .

محفل شاه خراسان

محفل شاه خراسان، واقع در جاده بریتو در نزدیکی مزار قائد و نمایشگاه چورنگی، قدیمی ترین مسجد و بارگاه امام جماعت کراچی پس از تأسیس پاکستان است. سه قسمت دارد، در قسمت اول مسجد که نماز جماعت نیز در آن اقامه می شود، قسمت برگزاری مجالس ترحیم و  زیارتگاه. پس از تأسیس پاکستان، اولین مراسم محرم با برپا کردن خیمه، عزاداری در این مکان برگزار شد و سپس  همین زمین توسط مردم سخاوتمند شیعه خریداری شد و این بارگاه در آن بنا شد. در اینجا نیز یک "علم "بزرگ مورد توجه عاشقان امام حسین می باشد.

یکی دیگر از بارگاه های باستانی معروف به عزا خانه زهرا نیز در اینجا دارای " علم"  تاریخی است. در اینجا هم مجلس با محدودیت برگزار می شود.

امام بارگاه مسجد جامع کراچی

در نزدیکی زندان چورنگی، در سمت راست جاده سه پیچ، امام بارگاه باستانی و امام بارگاه مسجد جامع کراچی به جاده مارتین معروف است. این امام بارگاه در سال 1949 توسط آوارگان شیعه پس از تأسیس پاکستان  که در این منطقه مستقر شدند، تأسیس شد که در سال 1956 تکمیل شد.

منبع:   https://jang.com.pk/news/676353

کد خبر 20283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =