دیپلماسی عمومی اسرائیل دراندونزی

درگزارشی درلس آنجلس تایمزدر 28 ژانویه 1988 که توسط روزنامه ‌نگار دن فیشر (Dan Fisher) نوشته شده است، هاسبارا به زبان عبری به معنای «توضیح»، «اطلاعات» یا به اشکال دیگر «تبلیغات» اشاره می‌کند. این گزارش چند روز پس ازحمله ارتش اسرائیل به ساکنان فلسطینی درسامره ...

درگزارشی درلس آنجلس تایمزدر 28 ژانویه 1988 که توسط روزنامه ‌نگار دن فیشر (Dan Fisher) نوشته شده است، هاسبارا به زبان عبری به معنای «توضیح»، «اطلاعات» یا به اشکال دیگر «تبلیغات» اشاره می‌کند. این گزارش چند روز پس ازحمله ارتش اسرائیل به ساکنان فلسطینی درسامره یا سامریه (کرانه باختری) و غزه منتشر شد. از طریق تعدادی از سخنگویان اسرائیل درآن زمان، اسرائیل تلاش کرد تا شهرت و قدرتمندی ارتش خود را بهبود بخشد. با این حال اصطلاح هاسبارا از دهه 1930 متولد و بوجود آمد. با رجوع به مقاله «From Sokolow to Explaining Israel» مندرج درمجله تحقیقاتی عبری Revue Européenne des Études Hébraïques - نوشته روزنامه نگاری به نام گیدئون کوتس (Gideon Kouts)- هاسبارا به طور رسمی توسط ناحوم سوکولوف، رئیس سازمان جهانی صهیونیسم برای دوره 1931-1935 به واژگان صهیونیستی معرفی شده است. اولین ذکر و نام هاسبارا به صورت چاپی در سال 1979 در مقاله ویلیام کلربورن در واشنگتن پست ظاهر شده است. در این مقاله کلربورن درباره لغو ممنوعیت خرید زمین های عربی توسط دولت اسرائیل بحث و تبادل نظرمی کند. درهمین حال چارلز دبلیو فریمن جونیور، سفیر سابق ایالات متحده در دولت جورج دبلیو بوش، "هسبارا" را گسترده تر توصیف می کند. فریمن می گوید که مفهوم هاسبارا شامل جنگ اطلاعاتی برای تقویت حاکمیت اسرائیل است؛ تضمین حمایت متحدان؛ تضعیف تلاش های ائتلاف های دشمن؛ نحوه تعریف یک موضوع توسط رسانه ها، روشنفکران و شبکه های اجتماعی؛ تعیین پارامترهای سیاسی گفتمان؛ مشروعیت زدایی از انتقاد و استدلال طرف مقابل؛ و تشکیل یک درک و تفسیر مشترک از نتایج مذاکرات بین المللی.

هاسبارا به روش‌ های پیچیده و ظریفی با عصردیجیتال سازگارشده و ازطریق کنترل روایت به عنوان یک سلاح قدرتمند تبلیغاتی نفوذ کرده است. هدف استخدام داوطلبانی برای انتشار اطلاعاتی است که از اهداف اسرائیل حمایت می کند و اطلاعاتی را که درتضاد با تزآنها ست، فیلتر می کنند. جدا ازتکنیک‌ های سنتی تبلیغات، اطلاعات نادرست و تبلیغات در رسانه ‌های مرسوم، هاسبارا از کانال ‌های ارتباطی دیجیتالی مانند فیس‌ بوک و یوتیوب نیز بهره مند می‌ شود. اسرائیل همچنین در توییتر (اکنون X) اعلام جنگ کرده است. امروزدولت اسرائیل از عبارت «هاسبارا» به عنوان نام دیگری برای استراتژی خود برای ساختن چهره خود درجهان استفاده می کند. جایی که هاسبارا به یک ماشین تبلیغاتی برای مقابله با انتقاد عمومی و همبستگی بین المللی با فلسطین تبدیل می شود. عملیات هاسبارا به عنوان یک روش دیپلماسی عمومی را نمی توان از نقش شورای اطلاع رسانی شهروندان اسرائیل (Israel Citizens Information Council) به عنوان نهادی برای تربیت بازیگران جدا کرد. عملیات هاسبارا که توسط شورای اطلاع رسانی شهروندان اسرائیل انجام شده است عبارتند از:

  1. آموزش سخنرانان و سازماندهی رسانه ها درخارج ازکشور
  2. میزبان بازدید از مناطق اسرائیلی با محوریت تورهای گردشگری، رسانه ای و غیره  
  3. ارائه کمک و راهنمایی برای افراد و گروه های درگیر در هاسبارا
  4. حمایت از فعالیت های گروه های دانشجویی که طرفدار دموکراسی، حقوق بشر و پیام های ضد تروریسم هستند.

این تلاش دیپلماتیک اسرائیل اخیراً توسط افکار عمومی طرفدارفلسطین در جهان با عنوان "هاسبارا" خوانده شده است. تاچه اندازه هاسبارا به یک روش تبلیغاتی اسرائیل تبدیل شده است؟ از چه کانال هایی فعالیت می کنند؟ عملیات هاسبارا در اندونزی چقدر گسترده است؟ اینها در واقع بخشی از سوالات بدون پاسخ است که زوایای آن در آینده مشخص خواهد شد. اسرائیل و فعالان هسبارا به خوبی می داند که ادراک می تواند واقعیت را شکل دهد. اگرچه آنها بدون مجازات مرتکب جنایات جنگی شده اند، اما تنها در صورتی می توانند این کار را انجام دهند که یک دستگاه تبلیغاتی قوی برای مقابله با محکومیت عمومی و همبستگی بین المللی با فلسطینی ها وجود داشته باشد. اینجاست که هاسبارا به عنوان ابزار اصلی اسرائیل برای ارسال پیام به جهان نقش مهمی ایفا می کند. به نقل از گزارشی از TRT World، یک شبکه خبری مستقر دراستانبول ترکیه درسال 2021، هاسبارا تعدادی از دیپلمات ها، سیاستمداران و مردم را از طریق رسانه های گروهی مورد هدف و جذب کرده است. هاسبارا همچنین با واحد های دولتی، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ ها، سازمان ‌های غیردولتی و شرکت‌ هایی که معمولاً درسطح بالا لابی می‌کنند، ارتباط برقرارمی کند. دولت اسرائیل حتی بورسیه تحصیلی هاسبارا را به شدت تقویت کرده است. این برنامه یک برنامه کمک هزینه تحصیلی و هبه برای تشویق حمایت از طرفداران اسرائیل است که از روزنامه نگاران گرفته تا وبلاگ نویسان را شامل می شود تا تصویری مثبت از آن کشور منتشر کنند.

بازوان و همیاران هاسبارا، اپلیکیشن های تبلیغاتی اسرائیل Act.IL و HasbaraApp

هاسبارا و اپلیکیشن های تبلیغاتی اسرائیل دراندونزی

معرفی اپلیکیشن Act-IL

Act.IL یک سرویس شبکه اجتماعی مبتنی بر جامعه است که توسط حامیان اسرائیل برای مخالفت با "محتوای ضد اسرائیلی" جنبش بایکوت، واگذاری و تحریم‌ ها علیه اسرائیل استفاده می شود.

به نقل از گزارشی توسط Jewish Currents، یک فصلنامه مترقی یهودی Act.IL کاربران خود را به "مأموریت" هدایت می کند تا مطالب طرفدار اسرائیل را در رسانه های اجتماعی لایک کنند، نظر بدهند و به اشتراک بگذارند. همچنین از کاربران می‌خواهد که انتقادات «ناعادلانه» از اسرائیل را علامت‌گذاری کنند، گزارش دهند و به آنها پاسخ دهند. کاربران در مورد نحوه پاسخگویی یا به اشتراک گذاشتن رأی موافق در مورد نظرات مرتبط راهنمایی می شوند. این اپلیکیشن همچنین میم های آماده ای را در اختیار کاربران قرار می دهد که دیدگاه های اسرائیل را به اشتراک بگذارند. با انجام ماموریت ها، کاربران امتیاز کسب می کنند، نشان ها را باز می کنند و امتیازات آنها در تابلوی امتیازات نمایش داده می شود.

Act-IL از توضیحات اپلیکیشن در Apple Store نقل شده است، پروژه مشترک دانشگاه خصوصی اسرائیل IDC Herzliya و شورای اسرائیلی-آمریکایی مستقر در ایالات متحده است. گروه ویژه مکابی، یکی از بنیادهای شلدون ادلسون، سرمایه‌گذار اصلی Act.IL است. از گزارش Haaretz، روزنامه پیشرو اسرائیل در ژانویه 2018 مشخص شده است که شین بت، یک آژانس امنیت داخلی اسرائیل که توسط یک افسر اطلاعاتی سابق اسرائیل به نام یاردن بن یوسف اداره می شود، پشت تامین مالی Act.IL بوده است. دراین گزارش یاردن بن یوسف به داشتن روابط نزدیک با وزارت اموراستراتژیک اسرائیل که درحال مبارزه با جنبش بایکوت، واگذاری و تحریم‌ها علیه اسرائیل است، شناخته شده است. به غیراز Act.IL اپلیکیشن دیگری که به عنوان ابزار تبلیغاتی برای اسرائیل فعالیت می کند، HasbaraApp است.

هاسبارا و اپلیکیشن های تبلیغاتی اسرائیل دراندونزی

معرفی اپلیکیشن HasbaraApp

به نقل از صفحه رسمی HasbaraApp، این اپلیکیشن ابتکار عمل هاتزاد هاشنی، یک گروه آموزشی است که در سال 2010 در زمان ریاست CLAM (نماینده اتحادیه جهانی مکابی در آمریکای لاتین) تأسیس شد.

هاتزاد هاشنی دراختیار رابرت کرویتورسکو، یکی از بنیانگذاران HasbaraApp است. این گروه همچنین با موسسات پیشرو در جهان اسپانیایی همکاری می کند. اتحادیه جهانی مکابی یک سازمان بین المللی ورزش یهودی است. CLAM یکی از 6 کنفدراسیونی است که در آن عضویت دارند.

HasbaraApp برای قراردادن اسرائیل به عنوان یک ملت صلح طلب فعالیت می کند، کشوری که پیشرفت بشری را ارتقا می دهد و به دلیل اطلاعات نادرست که توسط افراد یهودی ستیز از کشورهای مختلف ترویج می شود، به طور ناعادلانه مورد توهین قرارمی گیرد. از طریق اطلاعات موجود در اپلیکسشن  HasbaraApp در 18 کشور و 26 جامعه فعال است. در آن اپلیکیشن، 2 گزینه برای مرور اطلاعات ارائه شده وجود دارد. اولی، «تاریخ اسرائیل/فلسطین» و دومی دور «امپریالیسم و ‌منابع مادی» است. گابریل بن تاسگال یک روزنامه‌نگار اسرائیلی-آرژانتینی است که برنامه دیپلماسی عمومی HaTzad HaSheni را تأسیس کرد که به طور خاص تبلیغات صهیونیستی را از طریق HasbaraApp ترویج می‌کند. دراین کتاب گابریل بن تسگال ادعا می کند که درگیری اسرائیل و فلسطین برای اسرائیلی ها یک مفهوم "سرزمینی" و همچنین یک "دگم مذهبی" برای فلسطینیان است.

منابع:

https://www.youtube.com/watch?v=iYzVOlcENZ4

https://youtu.be/DWD5xiiafBc

https://www.youtube.com/watch?v=fOUhlCklK1Q

https://deduktif.id/melacak-operasi-hasbara-di-indonesia

کد خبر 20460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =