۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
نیجریه در آستانه بحران

نیجریه در حال حاضر بدترین بحران اقتصادی خود در یک دهه اخیر را تجربه می کند که منجر به سختی فرآوان و خشم گسترده در بین مردم شده است.  قیمت هر لیتر بنزین بیش از سه برابر نسبت به 9 ماه قبل افزایش داشته است و قیمت سایر اقلام ضروری در این کشور در مقایسه با سال گذشته بیش از دو برابر گران تر شده است.

نیجریه در آستانه بحران

نیجریه در حال حاضر بدترین بحران اقتصادی خود در یک دهه اخیر را تجربه می کند که منجر به سختی فرآوان و خشم گسترده در بین مردم شده است.  قیمت هر لیتر بنزین بیش از سه برابر نسبت به 9 ماه قبل افزایش داشته است و قیمت سایر اقلام ضروری در این کشور در مقایسه با سال گذشته بیش از دو برابر گران تر شده است.

نیجریه همانند بسیاری از کشورها در سال‌های اخیر ، شوک‌های اقتصادی زیادی را از فراسوی مرزهای خود تجربه کرده است، اما مسائلی نیز در این کشور وجود دارد که تا حدودی ناشی از اصلاحاتی است که توسط رئیس‌جمهور "بولا تینوبو" از ماه مه گذشته به قدرت رسید ، به اجرا گذاشته شده است .

به طور کلی در حال حاضر ، تورم سالانه این کشور که بطور رسمی از سوی مقامات مسول این کشور اعلام شده است ، برابر 33 درصد است که نشان از بالاترین رقم در سه دهه اخیر است و این در حالی است این تورم بصورت واقعی بیش از این ارقام رسمی اعلام شده ، می باشد. حداقل دستمزد ماهانه که توسط دولت تعیین شده برابر با 35000 نایرا است که از سال 2019 تا کنون تغییر چندانی نکرده است و این مبلغ تقریبا برابر با  25 دلار می است که در مقایسه با نرم های جهانی و منطقه ای در سطح بسیار پائینی قرار دارد .  گزارش ها حکایت از آن دارد که دست کم نیمی از جمعیت این کشور روزانه فقط یک وعده غذا می خورند و این وضعیت در ایالت های شمالی کشورکه عمدتا مسلمان نشین هستند ، بسیار وخیم تر است . برخی از مردم در این منطقه برنجی را مصرف می کنندکه معمولاً به عنوان بخشی از فرآیند آسیاب به دور انداخته می شود . با این وصف وضعیت معیشت عمومی مردم نیجریه در حال حاضر در وضعیت نامناسبی قرار دارد . 

از سوی دیگر، نیجریه با موج بی‌سابقه‌ای از بحران‌های امنیتی مختلف مواجه است . با اطمینان می توان گفت، تقریباً روزی نیست که یک حادثه امنیتی در نیجریه رخ ندهد و جان و مال نیجریه‌ایها را مورد تهدید قرار ندهد.  بررسی تحولات این کشور گویای این مطلب است که از آدم‌ربایی گرفته تا شورش‌های افراطی، تقریباً هر گوشه از این کشور را تحت تأثیر خشونت و جنایت قرار داده است.

 ناامنی،  ساختار جامعه نیجریه را تهدید می کند  و روزانه جان صد ها انسان را می گیرد و یا برای همیشه به آنها آسیب می رساند . بیکاری جوانان در حال حاضر در این کشور  32.5 درصد است و این کشور در میان یکی از بدترین کشور ها با شرایط تورم اقتصادی بالا در جهان قرار دارد و برخی کارشناسان ، افزایش اخیر ناامنی را به فقر خیره کننده و بیکاری در سراسر این کشور ، مرتبط می دانند . رئیس جمهور "بولا احمد تینوبو"  علیرغم اینکه در اوایل ریاست جمهوری خود ادعا کرد که گروه شبه نظامی اسلام گرای بوکوحرام از نظر فنی شکست خورده است اما اکنون اعتراف می کند در طول یک سال گذشته دولت او در توقف شورش که از شمال شرق آغاز شده است، ناکام مانده است. به عبارتی بوکوحرام در حال گسترش به مناطق جدید است و از فقر و سایر چالش های امنیتی نیجریه برای تقویت ایدئولوژی های افراطی خود استفاده می کند . به گفته سازمان ملل تا پایان سال 2023، درگیری با این گروه منجر به کشته شدن تقریباً 380000 نفر و آواره شدن میلیون ها نفر از خانه های خود شده است، طبق آخرین آمار، از ابتدای سال 2024 تاکنون فقط در ایالت "بورنو" محل نفوذ بوکوحرام در شمال شرق نیجریه، 350 زن و کودک ربوده شده‌اند.

یکی دیگر از هولناک ترین تهدیدها برای خانواده ها در نیجریه ربودن شدن مکرر دانش آموزان مدرسه از کلاس های درس است. بیش از 1000 دانش آموز از دسامبر 2020 تاکنون، از مدارس خود ربوده شده اند که بسیاری از آنها تنها پس از پرداخت باج ، آزاد شده اند. برخی از آدم ربایان در نیجریه که به عنوان "راهزن" شناخته می‌شوند، به روستاها حمله می کنند، غیرنظامیان را می ربایند و خانه ها را به آتش می کشند. حملات راهزنان هزاران نفر را مجبور به ترک خانه های خود و جستجوی سرپناه در سایر نقاط کشور کرده است. در حال حاضر شمال غرب نیجریه، مرکز این حملات است. صدها مدرسه در پی آدم ربایی در ایالت زامفارا و نیجر بسته شده اند. صنعت پرسود آدم ربایی در نیجریه در حال گسترش است و ظاهراً خارج از کنترل ارتش نیز است .  این یک تهدید واقعی برای اقتصاد، آموزش و همچنین جوامع کشاورزی این کشور است.

همه این موارد دست به دست هم داده تا وضعیت کشور نیجریه در آستانه بحران قرار گیرد ، گزارش ها نشان می دهد که گروه های مختلف در نیجریه در حال برنامه ریزی برای تظاهرات بزرگ و سراسری با عنوان"10 روز خشم" و یا " اعتراض گرسنگان " نسبت به هزینه بالای زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور درحال شکل گیری است و مقرر است از اول آوگوست به مدت 10 الی 15 روز بصورت سراسری برگزار گردد و رویدادی که برخی از آن به عنوان بزرگترین چالش تینوبو در مقام ریاست جمهوری یاد می کنند. از طرف دیگر سازمان ملل متحد نیز در این خصوص هشدار می دهد که این اعتراضات برنامه ریزی شده در نیجریه ممکن است از مسیر اصلی خود منحرف شود و نگرانی عمیق خود را در این مورد ابراز کرده است و به موارد قبلی اشاره کرده که اعتراضات مشابه این چنینی منجر به درگیری و تخریب اموال شده است. این مطلب را نیز باید به این وضعیت اضافه کرد که رویارویی بین گروه‌های حامی دولت و گروه های مخالف با سیاست‌های آن نیز در این مدت پرنگ شود و به دامنه خشم معترضین بیافزاید و آنرا کنترل ناپذیر نماید.

مسولین عالی رتبه و امنیتی دولت نیجریه که به شدت نگران این وضعیت هستند ، برای جلوگیری از این اعتراضات روز چهارشنبه 3 مرداد نشستی اضطراری برگزار و به همه وزرای فدرال دستور داده شد که از ایالت های مربوطه به خود دیدن کنند و تلاش کنند دامنه این اعتراض را کاهش دهند. با داغ شدن اوضاع سیاسی پیش از تظاهرات در ماه اوت، ارتش نیجریه گفته است که دستان خود را روی هم نمی گذارد و اجازه نمی دهد کشور از کنترل خارج شود و سیاستمداران بازمانده از قدرت از این وضعیت سوء استفاده کنند.

همچنین آژانس اطلاعات داخلی(DSS) روز پنجشنبه نسبت به تظاهرات سراسری برنامه ریزی شده هشدار داد و گفت که اطلاعاتی در اختیار دارد که قرار است تظاهرات برنامه ریزی شده، توسط برخی افراد باعث هرج و مرج و خشونت شدید در کشور شود. در بخشی از این بیانیه آمده است، در حالی که اعتراض مسالمت آمیز حق دموکراتیک شهروندان است، نقشه شوم برخی عناصر برای نفوذ به اعتراض کنندگان و استفاده از آن برای ایجاد هرج و مرج و خشونت شدید را تأیید کرده است.  در این میان حزب حاکم نیجریه (APC)، نگران این اعتراضات است بطوریکه بولا تینوبو، رئیس جمهور، نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و از جوانان خواسته تا در این رویداد شرکت نکنند. تینوبو از جوانان خواسته است که به تظاهرات سراسری نپیوندند و گفت که این اعتراضات کار افرادی "شوم" است که از مشکلات اقتصادی کشور سوءاستفاده می کنند.

با توجه به رصد رسانه ها و تحولات کشور نیجریه و هشدارهای صادره از سوی مقامات امنیتی و دفاعی و از همه مهم‌تر، سازمان ملل متحد، به نظر می رسد، مشکلات اقتصادی بر قشر توده که حدود 70درصد از جمعیت نیجریه را شامل می شود، تاثیر زیادی داشته است و از سوی دیگر عواملی چون بیکاری فزاینده با توجه به جوانی جمعیت این کشور، مشکلات امنیتی ذکر شده و عدم تعادل قدرت بین احزاب سیاسی، موجب ملتهب شدن جو سیاسی نیجریه شده است و وضعیت این کشور را در آستانه یک بحران جدی قرار داده است.

منابع:

ü  https://www.vanguardngr.com/2024/07/keep-your-hunger-protest-out-of-niger-delta-asari-dokubo-warns/

ü  https://www.vanguardngr.com/2024/07/igp-orders-officers-to-protect-endbadgovernance-protesters-nationwide/

ü  https://www.arise.tv/shettima-pleads-with-nigerians-to-shun-planned-nationwide-protests/

ü  https://www.vanguardngr.com/2024/07/hunger-protest-pro-democracy-group-blames-pdp-for-nigerias-economic-woes/

ü  https://punchng.com/accusing-opposition-of-planned-protest-insult-to-nigerians-northern-can/

ü  https://www.vanguardngr.com/2024/07/peter-obi-backs-nationwide-hunger-protest/

ü  https://dailypost.ng/2024/07/30/protest-dont-turn-south-west-into-theatre-of-war-apc-leaders/

ü  https://www.vanguardngr.com/2024/07/hardship-nigerians-have-right-to-peaceful-protest-presidency/

کد خبر 20480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =