چرا متا در حال جمع آوری اطلاعات خصوصی از کاربران رسانه های اجتماعی در بالکان غربی است؟

در اواخر ژوئن، متا، شرکت صاحب فیس‌بوک و اینستاگرام، سیاست حفظ حریم خصوصی خود را تغییر داد، اگرچه کاربران رسانه‌های اجتماعی از بالکان غربی مطلع نشدند که متا داده‌های آنها را برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی جمع‌آوری می‌کند.

در اواخر ژوئن، متا، شرکت صاحب فیس‌بوک و اینستاگرام، سیاست حفظ حریم خصوصی خود را تغییر داد، اگرچه کاربران رسانه‌های اجتماعی از بالکان غربی مطلع نشدند که متا داده‌های آنها را برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی جمع‌آوری می‌کند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، با تغییر سیاست حفظ حریم خصوصی متا، پست‌ها، نظرات، کلیپ‌های ویدئویی، عکس‌ها و داده‌های شخصی که به صورت عمومی از طریق فیس‌بوک و اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شوند، می‌توانند توسط متا به عنوان ماده‌ای برای توسعه هوش مصنوعی استفاده شوند.

همه این‌ها بدون اعلام یا توضیح اتفاق افتاد و میلیون‌ها کاربر در بالکان غربی حتی از «سیاست حفظ حریم خصوصی» جدید متا که در 26 ژوئن منتشر شد، مطلع نشدند.

در سند تجزیه و تحلیل شده توسط رادیو اروپای آزاد (RFE)، متا از راه اندازی سرویس جدید یعنی توانایی ایجاد متن، صدا، تصاویر و ویدئو از طریق هوش مصنوعی خبر داد.

برای این منظور، متا محتوای اشتراک‌گذاری شده عمومی را که کاربران از طریق پلتفرم‌های شرکت به اشتراک می‌گذارند، جمع‌آوری می‌کند، بنابراین سرویس جدیدی که از طریق توسعه هوش مصنوعی ارائه می‌کند، بر اساس این روش است.

هیچ اطلاع قبلی برای بالکان غربی وجود ندارد

کاربران رسانه های اجتماعی در بالکان غربی از این خبر مطلع نشدند، در حالی که به شهروندان اتحادیه اروپا در مورد تغییر سیاست با ثبت نام در پلتفرم ها هشدار داده شد و سپس به آنها این امکان داده شد که داده های خود را از برنامه آموزشی هوش مصنوعی خارج کنند.

در چارچوب قوانین محلی در منطقه، متا موظف شد همین گزینه را به کاربران مقدونیه شمالی، کوزوو، صربستان، بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو ارائه دهد.

بر اساس تجزیه و تحلیل RFE، مقررات قانونی در کشورهای بالکان وجود دارد و عمدتاً در مورد پردازش داده های شخصی با مقررات اروپایی مطابقت دارد.

با این حال، نمایندگان آنها می گویند، نهادهای مسئول حفاظت از داده های شخصی در این کشورها ابزار زیادی برای واکنش ندارند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که آنها به آن اشاره می کنند این است که متا حتی نمایندگانی را در کشورهای بالکان تعیین نکرده است که این نهادها بتوانند با آنها همکاری کنند.

در عین حال، متا به سؤالات رادیو اروپای آزاد در مورد تغییرات در سیاست حفظ حریم خصوصی و تأثیرات آن بر کاربران صربستان، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین و کوزوو پاسخی نداده است.

سیاست جدید متا چه چیزی را مشخص می کند؟

سیاست حفظ حریم خصوصی نشان دهنده نوعی قرارداد بین کاربر پلتفرم و شرکتی است که محصولات و خدمات دیجیتال مختلف را ارائه می دهد.مهمترین بخش این سند این است که چه نوع داده ای جمع آوری می شود و چگونه پلت فرم دیجیتال آن را پردازش می کند. متا دقیقاً در این بخش های مهم سیاست خود را تغییر می دهد.

بر اساس تجزیه و تحلیل سیاست حفظ حریم خصوصی که در پلتفرم فیسبوک متا در دسترس عموم قرار گرفته است، برای اولین بار، توسعه هوش مصنوعی به عنوان دلیلی برای پردازش داده های کاربران متا ذکر شده است.

یعنی در بخش «چگونه و چرا داده‌های شما را پردازش می‌کنیم»، متا از یک سو مجموعه‌ای از خدمات و محصولاتی را که ارائه می‌کند فهرست می‌کند و از سوی دیگر، انواع مختلفی از داده‌های کاربر را برای این اهداف جمع‌آوری می‌کند.

بر اساس این سند، اینها مطالبی هستند که به صورت عمومی منتشر می شوند که کاربران در پلتفرم هایی مانند داده های پروفایل، نام، نام کاربری، عکس نمایه، نظرات خود در شبکه های اجتماعی و همچنین محتوای ویدیویی و صوتی که به صورت عمومی به اشتراک گذاشته می شوند، می گذارند.

متا همچنین داده هایی را در مورد محتوایی که کاربران به آن توجه می کنند جمع آوری می کند، به عنوان مثال، داده هایی را در مورد نحوه واکنش کاربران به محتوای مختلف، زمان استفاده و فراوانی تعاملات در شبکه های فردی که توسط متا کنترل می شود جمع آوری می کند.

فهرست به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا به «پیام‌هایی که می‌فرستید و دریافت می‌کنید، از جمله محتوای آن‌ها، مطابق با قوانین قابل اجرا» و همچنین داده‌های مربوط به دستگاه‌هایی که فیس‌بوک یا اینستاگرام از آن‌ها دسترسی دارند، اشاره می‌کند.

متا اطلاعات بسیار حساسی دارد

فلیکس میکولاس، وکیل دادگستری در مصاحبه ای می گوید: «آنچه در این مورد قابل توجه است، دسترسی متا به پلتفرم هایی مانند واتس اپ، اینستاگرام و فیس بوک است که هزاران میلیون، در واقع، میلیاردها کاربر و پروفایل حاوی اطلاعات حساس دارند. RFE.

Mikolas  وکیل سازمان و شرکت حقوقی NOYB (None Of Your Business) مستقر در اتریش است که یکی از نهادهای فعال در طرح شکایت و دادخواست برای متوقف کردن ابتکارات متا در سطح اتحادیه اروپا بوده است.

او می گوید که برخلاف سایر شرکت‌های توسعه‌دهنده هوش مصنوعی (AI)، متا به انبوهی از اطلاعات دسترسی دارد که پلتفرم‌های دیگر نمی‌توانند آن‌ها را از اینترنت جمع‌آوری کنند و این موضوع را نسبت به توسعه مدل‌های دیگر هوش مصنوعی مشکل‌سازتر می‌کند.

با این حال، او خاطرنشان می کند که موارد سوء استفاده از داده های شخصی از طریق مدل های هوش مصنوعی هنوز مستند نشده است.در اظهار نظر در مورد سیاست حفظ حریم خصوصی، Mikolaš دو موضوع کلیدی را برجسته می‌کند: این که شرکت به دنبال رضایت کاربر برای استفاده از داده‌های آنها برای توسعه هوش مصنوعی نیست و اینکه مدل هوش مصنوعی آن

گزینه انصراف وجود ندارد

در حالی که سازمان‌ها و کارشناسان در اتحادیه اروپا توانسته‌اند متا را وادار کنند با شهروندان اتحادیه اروپا با احتیاط بیشتری رفتار کند، منطقه بالکان در نوعی تاریکی باقی مانده است. رادیو آزادی نتوانست هیچ کاربر پلتفرم متا را از بالکان غربی پیدا کند که از تغییر سیاست حفظ حریم خصوصی مطلع شده باشند. متا به سوالات رادیو آزادی در مورد نحوه اطلاع کاربران از کشورهای بالکان غربی در مورد شیوه های جدید جمع آوری داده ها پاسخی نداد.

Ana Toskić Cvetinović، کارشناس حقوق دیجیتال و حفاظت از داده های شخصی از سازمان Partners Serbia، اشاره می کند که بالکان غربی در این مورد خود را در نوعی منطقه خاکستری قرار داده است.

کل منطقه ما در یک موقعیت خاص قرار دارد. توسکیچ می‌گوید: ما در اروپا هستیم، بخشی از فرآیند ادغام اتحادیه اروپا، مقررات ما تا حد زیادی با مقررات اتحادیه اروپا هماهنگ است، اما مکانیسم‌هایی که در دسترس ما هستند به اندازه آنچه برای شهروندان اتحادیه اروپا وجود دارد، موثر نیستند.

او اشاره می کند که در پایان ماه جولای، شرکای صربستان ابتکاری را به کمیسر حفاظت از داده های شخصی ارائه کرد تا علیه متا به دلیل نقض قانون در صربستان اقدام کند. سازمان SHARE که با حمایت از حقوق دیجیتال سروکار دارد، همین ابتکار را اعلام کرد. او اضافه می کند که متا از نظر قانونی موظف بود شهروندان را در مورد "سیاست" جدید، که ضروری بود، نه فنی، آگاه کند.

چه کسی از حقوق دیجیتال شهروندان در بالکان غربی محافظت می کند؟ نهادهای مستقل حفاظت از داده های شخصی در بالکان غربی می گویند قوانین وجود دارند، اما اجرای آنها دشوار است.در هیچ یک از کشورها متا نماینده ندارد و تاکنون نهادهای حفاظت از داده ها اصراری بر ابتکار مشترک ندارند. دفتر کمیساریای حفاظت از داده ها در صربستان بیان می کند که در دوره آینده، آنها با متا در مورد تغییر در سیاست حفظ حریم خصوصی تماس خواهند گرفت.

آنا توسکیچ کوتینوویچ معتقد است که کمیسیونر باید در مورد تغییرات در سیاست حفظ حریم خصوصی متا به اطلاع عموم می رساند.

وی تاکید می کند: "کمیسیر باید شهروندان را در مورد این تغییر مطلع می کرد، اما از آنجایی که این کار انجام نشد، باید علیه متا پیگیری شود تا هرگونه تخلف در پردازش داده ها مشخص شود." دفتر کمیسر توضیح می‌دهد که شروع رسیدگی به متا به دلیل نداشتن نماینده در کشور ما دشوار شده است، که طبق قانون حفاظت از داده‌های شخصی یک تعهد است.

دفتر کمیسیونر می گوید: "بدون حضور نمایندگان این شرکت (در صربستان)، شهروندان ما نمی توانند به طور کامل حق خود را برای حفاظت از داده های شخصی تحقق بخشند و همچنین نمی توانند به راحتی از حقوق فردی خود استفاده کنند.دفتر کمیسر در صربستان با ذکر مثالی از تغییرات سیاست متا به عنوان مدرک توضیح می دهد که قوانین صربستان در بیشتر موارد با قوانین اروپایی هماهنگ است، اما برخی از مقررات غیرقابل اجرا باقی می مانند.

 منبع:   https://vreme.com/drustvo/bez-obavestenja-kako-meta-trenira-vestacku-inteligenciju-na-zapadnom-balkanu/

نویسنده : Snezana Rakic - -1403/05/16

کد خبر 20561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =