دولت هند اعلام کرده است که طبق سیاست جدید حج در سال 2025، مسلمانان هند تنها یک بار در طول عمر خود مجاز به انجام حج از طریق کمیته حج هند (HCoI) خواهند بود.

دولت هند اعلام کرده است که طبق سیاست جدید حج در سال 2025، مسلمانان هند تنها یک بار در طول عمر خود مجاز به انجام حج از طریق کمیته حج هند (HCoI)[1] خواهند بود.

سهمیه هند برای حج در سال 2025 که 175025زائر است، همانند سال 2024 باقی مانده زیرا «ریجیجو»[2] وزیر امور اقلیت های هند، ​​روند درخواست ثبت نامه زیارت را از طریق کمیته حج هند باز کرده است. در بیانیه‌ای رسمی آمده است که برای اولین بار، درخواست‌ها علاوه بر وب‌سایت کمیته حج هند، در اپلیکیشنHaj Suvidha نیز امکان پذیر است. همچنین، پورتال هیئت حج و کانال های اختصاصی در شبکه های اجتماعی برای کمک به زائران متقاضی حج 2025 فعال می شود. این اولین بار در هند است که مقدمات حج در هند آغاز شده است. ریجیجو گفته است که جمعیت مسلمان زیادی در هند وجود دارد و افراد زیادی در حج شرکت می کنند، بنابراین باید خدمات بسیار خوب باشد. دولت به طور مستمر در تلاش بوده است تا سفر حج را برای زائران هندی آسان‌تر و راحت‌تر کند و یک سری اصلاحات در این زمینه به تدریج در حال انجام است. 

بر اساس سیاست های جدید، مقررات و اصلاحات با هدف تضمین یک زیارت راحت تر و عادلانه تر است. یکی از مهمترین اصلاحات انجام شده در اداره حج این بود که به زنان مسلمان بالای 45 سال اجازه داده شود که بدون محرم حج را انجام دهند. در سال 2024 ، 4558 زائر زن بدون محارم حج را انجام داده اند و تلاش می شود تا حج 2025  در دسترس تر و راحت تر باشد.

طبق سیاست اخذ شده افرادی که قبلاً حج را از طریق کمیته حج هند انجام داده‌اند، واجد شرایط درخواست مجدد نخواهند بود. این سیاست سهمیه های حج را حفظ می کند و 70٪ را به کمیته حج هند (HCoI) و 30٪ را به سازمان دهندگان گروه های حج (HGOs) اختصاص می دهد.

به طور خلاصه سیاست های جدید حج به شرح ذیل است:

  1. سهمیه:

سهمیه حج هند در سال 2025 بدون تغییر از سال 2024 و 175025 زائر باقی مانده است.

  1. روند درخواست:

درخواست برای حج 2025 اکنون می تواند از طریق برنامه جدید حاج Suvidha و همچنین وب سایت Haj Committee of India ارسال شود.

  1. جدول زمانی:

روند آماده سازی برای حج سال 2025 با سیاست اعلام شده در 5 آگوست 2024 زودتر از حد معمول آغاز شده است.

  1. زنان زائر:

زنان 45 سال به بالا می توانند بدون همراه مرد (مهرام) تحت دسته بانوان بدون مهرام (LWM) به حج بپردازند.

  1. محدودیت سنی:

زائران 65 سال به بالا از این پس باید همراه با یک همراه باشند. این محدودیت سنی قبلا 70 سال بود.

  1. مستندات:

شرط واریز گذرنامه فیزیکی به مدت 4 تا 5 ماه در هیئت حج حذف شده است.

  1. خدمات بهداشتی:

خدمات بهداشتی پیشرفته با کارت های سلامت زائران مرتبط با برنامه حاج سویده ارائه خواهد شد.

  1. کارکنان پشتیبان:

نسبت بازرسان حج کشور به زائران به 1:150 افزایش یافته است که نسبت به 1:300 قبلی بهبود یافته است.

  1. آموزش:

برای اطمینان از آمادگی بهتر، آموزش های دقیق تری برای مسئولان و زائران انجام خواهد شد.

این تغییرات نشان‌دهنده تلاش‌های دولت برای سهولت به جای آوردن مراسم حج و دسترسی بیشتر و راحت‌تر کردن آن برای زائران هندی است. اگرچه از از آوریل 2024، سهمیه حج برای هند در سال های اخیر تغییراتی داشته است، اما، هند به طور معمول یکی از بزرگترین سهمیه های حج را در میان کشورهای غیر مسلمان دریافت می کند. این سهمیه به دلیل عوامل مختلفی از جمله سیاست‌های عربستان سعودی، روابط دیپلماتیک و رویدادهای جهانی مانند همه‌گیری کووید-19، نوسان داشته و در سال‌های اخیر نیز، تلاش‌هایی برای افزایش سهمیه حج هند به منظور پذیرش تعداد فزاینده متقاضیان صورت گرفته است. 4. تعداد دقیق اعزام زائران به حج می تواند سالانه بر اساس مذاکرات بین مقامات هند و عربستان سعودی تغییر کند. این سهمیه معمولاً بین ایالت های مختلف هند بر اساس جمعیت مسلمان آنها تقسیم می شود.

حسنعلی ذکریایی

https://pib.gov.in/PressReleasePage.aspx?PRID=2044889


[1] the Haj Committee of India (HCoI)

[2] Kiren Rijiju

سیاست های جدید مشرف شدن هندیان به حج

کد خبر 20683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =