۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
سینمای معاصر اندونزی(1)

سینما و فیلم در اندونزی تحت تأثیرنگرش های اسلامی، مذهبی واخلاقی و همچنین تمدن اسلامی قرارگرفته است. جامعه اندونزی عمدتا˝ مسلمان اند و به این ترتیب ارزش های اسلامی نقش مهمی درشکل دادن به چشم انداز فرهنگی این کشور، ازجمله صنعت فیلم ایفا می کنند. برخی از فیلم های معاصر اندونزی به بررسی مضامین مرتبط با اسلام، از جمله مبارزات مسلمانان درجامعه مدرن... ن.

مقدمه :

سینما و فیلم در اندونزی تحت تأثیرنگرش های اسلامی، مذهبی واخلاقی و همچنین تمدن اسلامی قرارگرفته است. جامعه اندونزی عمدتا˝ مسلمان اند و به این ترتیب ارزش های اسلامی نقش مهمی درشکل دادن به چشم انداز فرهنگی این کشور، ازجمله صنعت فیلم ایفا می کنند. برخی از فیلم های معاصر اندونزی به بررسی مضامین مرتبط با اسلام، از جمله مبارزات مسلمانان درجامعه مدرن، اهمیت ارزشها و آموزه های اسلامی و نقش دین در زندگی روزمره می پردازند. این فیلم ها اغلب به دنبال ترویج تصویری مثبت از اسلام و پیروان آن هستند و درعین حال با چالش هایی که مسلمانان دراندونزی معاصر با آن مواجه هستند، نیز دست و پنجه نرم می کنند. در عین حال سینما و فیلم معاصر اندونزی نیز طیف گسترده ای از موضوعات را بررسی میکند، از دغدغه های اجتماعی و سیاسی گرفته تا مبارزات و روابط شخصی. این فیلم ها اغلب منعکس کننده روند های گسترده درجامعه اندونزی هستند. ازجمله تنش ها و درگیری های بین ارزشهای سنتی و مدرن، مبارزه برای ایجاد تعادل بین ارزشهای مذهبی و سکولار وچالش هایی که جوانان دردنیایی امروزی با آن روبرو هستند.

برای نمونه فیلم سینمایی آیات عشق  (Ayat-Ayat Cinta) اثر ستیاوان هانونگ برامانتیو بوده که درآثار سینمایی با رویکرد دینی دراندونزی شناخته شده است. فیلم سازان معاصراندونزیایی باگنجاندن فلسفه و ادبیات اسلامی در روایت های فیلم، راه های مختلفی را برای وارد کردن تأثیرات اسلامی درآثار خود پیدا کرده اند. درادامه به برخی از چهره های معروف و فیلم ساز معاصر دراندونزی می پردازیم :

تاملی برسینمای معاصر اندونزی(1)

  1. ستیاوان هانونگ برامانتیو (Setiawan Hanung Bramantyo)

 ستیاوان هانونگ برامانتیو (زاده ۱ اکتبر) ۱۹75 کارگردان اندونزیایی است که به خاطر فیلم هایش از عاشقانه های نوجوانان گرفته تا درام های مذهبی شهرت دارد. تحصیلات خود را درمدارس محمدیه آغاز کرد. در دوران دبیرستان به تئاتر علاقه مند شد؛ پس از انصراف از تحصیلات دانشگاهی به جاکارتا نقل و مکان کرد و در موسسه هنری جاکارتا ادامه تحصیل داد. پس از ساخت چندین فیلم تجاری، وی در سال ۲00۸ فیلم عاشقانه مذهبی «آیات عشق» را گارگردانی کرد، که اولین موفقیتش بود. وی از آن زمان تاکنون چندین فیلم دیگر با موضوعات مذهبی و همچنین دو فیلم ورزشی را کارگردانی کرده است.

آثار برامانتیو به عنوان ژانرها و ایدئولوژیهای سیاسی مختلف مورد توجه قرارگرفته اند، به طوری که بیشتر آثار اولیه وی رمان های عاشقانه نوجوانان هستند، درحالی که آثار اخیر وی درام مذهبی هستند. «دختر چفیه به گردن» و «روشنگری» (Sang Pencerah ) «یک شوت از بهشت» (Langit Tendangan dari) و «تعقیب باد» (Angin Pengejar)، نمونه ای از فیلم های مهم و مطر وی در این سال ها بوده است.

تاملی برسینمای معاصر اندونزی(1) تاملی برسینمای معاصر اندونزی(1)

دختری با چفیه به دور گردنش

تاملی برسینمای معاصر اندونزی(1) تاملی برسینمای معاصر اندونزی(1)

روشنگری

تاملی برسینمای معاصر اندونزی(1)

  1. هانی ساپوترا Saputra( R. )Hanny

هانی ساپوترا (زاده ۱۱ مه) ۱۹۶5 کارگردان اندونزیایی است. ازفیلم های مهم وی با عنوان «تحت حفاظت کعبه»، است که برای جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار ثبت نام کرد.  ساپوترا در سالتیگا جاوه مرکزی، در ۱۱ مه ۱۹۶5 به دنیا آمد. وی تا اوت ۲0۱۱ ساپوترا ۱0 فیلم را کارگردانی کرده است. به گفته ساپوترا، تحت «حفاظت کعبه» یک رمان عاشقانه است که موضوعات فرهنگ و مذهب را به تصویر می کشاند.

تاملی برسینمای معاصر اندونزی(1)

تاملی برسینمای معاصر اندونزی(1)

  1. مانوج پنجابی Punjabi( )Manoj

مانوج پنجابی (زاده 7 دسامبر) ۱۹7۲ تهیه کننده فیلم و تلویزیون اندونزیایی است. وی مدیرعامل و بنیانگذار  MD Entertainment، بزرگترین و تنها شرکت تولید گننده فیلم ملی فهرست شده در بورس اوراق بهادار اندونزی است. مانوج مرد پشت فیلم (KKN di Desa Penari)، به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ اندونزی است. مانوج پنجابی که شخصیتی تأثیرگذار در خط مقدم سینمای اندونزی است، موفق ترین تهیه کننده فیلم و تلویزیون اندونزی ازنظر تجاری است. مانوج پنجابی مسئول 7 فیلم از ۲0 فیلم برتر باکس آفیس اندونزی، رکوردشکن و همچنین محبوب درتمام ژانرها در اندونزی است.

تاملی برسینمای معاصر اندونزی(1)

منابع:

https://www.kemdikbud.go.id/

https://kemenag.go.id/

https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Cinema_of_Indonesia?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=id&_x_tr_hl=id&_x_tr_pto=tc

کد خبر 20771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =