۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

جریان تندرو و افراطی هندو توا همیشه به دنبال آشوب و مخالفت با پیشرفت مسلمانان است. این جریان هسته اصلی احزابی همچون آرحزب اس اس و بی جی پی را در دست دارد و هر از چند گاهی طرح های را که فاقد هیچ بنیان فکری است به  اجرا  می گذارد که نه تنها نمود عینی در جامعه ندارد بلکه باعث نفرت جامعه هند از این گروه شده است.  

من از این که جریان تندروی "هندوتوای" جدید متنفرم، چراکه این جریان بر سر کشور هندوستان بذر "کاست برتر "را می پاشند، همان هندوهایی که گویی دی ان ای آنها کاملاً از کینه و عداوت و عقده حقارتی قدیمی و کهنه آکنده شده است.

اگر این ستون را بیش از یکبار خوانده باشید مشاهده کرده اید که عبارت سلب مسئولیت برای این مقاله غیر ضروری است اما می بایست در انتهای آن نوشته شود. من از "هندوتوا" متنفرم. منظورم "هندوتوایی" است که از زمان انتصاب نارندرا مودی به سمت نخست وزیری شاهد آن هستیم که با نمونه اصلی هندو تفاوت دارد. من از این هندوتوای جدید بیزارم چون بر سر کشور هندوستان بذر کاست برتر را می پاشند، همان هندوهایی که گویی دی ان ای آنها کاملاً از کینه وعداوت و عقده حقارتی قدیمی و کهنه آکنده است.

این دسته از هندی ها همیشه بوده اند اما نخست وزیر قدرتمند حزب حاکم بی جی پی و گسترش رسانه های اجتماعی به آنها جسارت داد تا از حاشیه  به عرصه عمومی قدم نهند."ارزشهایی" که این گروه از هندی ها اعتقادات و میهن پرستی خود را بر پایه آن بنا نهادند به این شرح است:" اسلام یک دین شیطانی است،تمام مسلمانان جهادی هستند،سکولاریسم بیمار است و لیبرال ها ضد کشور هستند و کشور هندوستان تنها به هندو ها تعلق دارد.ساکنان سایر ادیان و اقلیت ها تنها زمانی می توانند در هند جدید بمانند که این زیر دستی و خادم  مسلکی  را بپذیرند".

دنیا از لنز منحرف چشمان هندوتوا، به ناگواری و مشمئز کنندگی تجاوز به دختران کوچک در جدالهندو و مسلمان است. مبارزان هندوتوا هر دقیقه از هر روز عداوت خود را در توئیتر انعکاس می دهند. اما اگرماشه کشیده شودسونامی به راه می اندازند. ما این قضیه را پس از تجاوز به دختر کوچکی در معبد کاتوآ شاهد بوده ایم.

هفته گذشته یکی از این ماشه ها ورود شجاعانه سلمان خورشید بود و خون مسلمانان که در دستان حزب کنگره است. لیست کشتار های یک دهه حضور کنگرس سکولار طویل و غم انگیز است.اما چیزی که تا کنون هیچ یک از رهبران کنگرس زیر بار آن نرفته اند این است که حزب سیاسی قدیمی ما تغییر ناگهانی در سکولاریسم داده و منجر به پیدایش هندوتوایی شده است که امروز آنرا می شناسیم.

اخیراً خانم سونیا گاندی بازدید های متعدد و پر سر و صدای پسرش از معابد و همچنین اخبار منتشر شده از اینکه او شیوا باکت (نام یکی از خدایان هند) است و جامه غسل تعمید هندو را به تن کرده توجیه کرد. خانم سونیا گاندی گفت: این اقدام به منظور تصحیح تصور اشتباهی است که کنگره "حزب مسلمانان" شده است و البته که بی جی پی مسبب آن است. به نظر می رسد او فراموش کرده که در موارد بسیاری نخست وزیران کنگرس به نام سکولاریسم و برای جمع کردن رای، دم  مسلمانان را بیشتر داشتند.

راجیو گاندی قانون را تغییر داد و زنان مطلقه مسلمان را از حق نفقه محروم ساخت زیرا او به مسلمانان حق بهره مندی از احکام شریعت را در مسائل داخلی خود داده بود  و از سوی دیگر هندوها از تصمیم"ال کی ادوانی "در شهر آیودیا مبنی بر ساخت معبد در محل مسجد بابری حمایت کردند. شعار ال کی ادوانی  "یک قانون اساسی، یک قانون" بود که طنین انداز وعده محکم تر برای ساخت معبد رام در محل مسجد بابری بود. اگر این اتفاق تاریخچه ای قدیمی تر از زمانی دارد که سونیا گاندی در عرصه سیاست قدم نهاد ،پس او به راحتی می تواند به یاد آورد که نخست وزیر منتخب او در دومین دوره از نخست وزیری خود آشکارا اظهار داشت که مسلمانان نخستین کسانی هستند که حق استفاده از منابع هندوستان را دارند.

وی در بیست و پنجمین جلسه شورای ملی توسعه تصریح کرد: " ما باید برنامه های نوآورانه ای را برنامه ریزی کنیم تا اقلیت ها خصوصاً مسلمانان مطمئن شوند که ماحصل توسعه به طور مساوی بین آنها تقسیم می شود.این اولین مطالبه به حق آنها از منابع است."به نقل از ویکی لیکس در خلال دومین دوره نخست وزیری او زمانی که راهول گاندی وارث مجدد حزب کنگرس شد، راهول به سفیر آمریکا گفته است که تروریسم هندو بیش از جهادیون مسلمان برایش مشکل ساز هستند.

حقیقت این است که هیچ یک از اینها از آنجا که در مورد "هندوتوای" هیستریک است تسکین بخش نیست. تسکین واقعی زمانی است که کشور هند برای کمک به اقتصاد اقلیت مسلمان کاری کند، برای صنعتگران و متخصصین مسلمان اشتغال زایی کند، مدارس بیشتری به دختران مسلمان اختصاص یابد و امکانات رفاهی اولیه نظیر آب سالم و برق برای آنها فراهم شود.

دو هفته پیش در هنگام یک رانندگی طولانی در روستایی در ایالت بیهار، فهمیدم که هر بار روستای بی نهایت محرومی را که از کنار آن می گذشتم و خانه های آن از کاه و گل ساخته شده متعلق به مسلمانان است. بنابراین اگر مودی به وعده "پاریوارتان " و "ویکاس" عمل کند، من به شخصه هیچ شکی ندارم که در انتخابات سال ۲۰۱۹ در ایالات اتارپرادیش و بیهار که بانک رای مسلمانان است و می تواند اختلاف چشمگیری را در نتایج انتخابات به وجود آورد و همه مسلمانان به بی جی پی رای می دهند.

این بدشانسی مودی است که در حوزه آموزش و پرورش و مراقبت های بهداشتی درمانی کاملاٌ شکست خورده است. یکی از بزرگترین ناکامی های یک دهه از حاکمیت کنگره طرز رفتار آنها با مسلمانان است."نخست وزیران کنگرس سکولار"  به جای آنکه  نیازهای واقعی مسلمانان را برآورده کنند با دست گذاشتن روی مسائلی، مسلمانان را هدف انتقام هندوتوا قرار داده اند.

 اگر مسلمانان هنوز بر این باورند که حزب کنگره را به  حزب حاکم بی جی پی ترجیح می دهند دلیل آن این است که نخست وزرا کنگره به وزرای کابینه خود اجازه ابراز تنفر و بدخواهی نسبت به مسلمانان را نمی دهند. این رفتار به کرات از چندین وزیر ارشد مودی سر زده است. شاید تفاوت ها بسیار کوچک باشد اما وجود دارد.

نویسنده:  تولین سیسنگ نویسنده و تحلیلگر سیاسی روزنامه ایندین اکسپرس

ملاحظه: جریان تندرو و افراطی هندو توا همیشه به دنبال آشوب و مخالفت با پیشرفت مسلمانان است. این جریان هسته اصلی احزابی همچون آر اس اس و بی جی پی را در دست دارد و هر از چند گاهی طرح های را که فاقد هیچ بنیان فکری است به  اجرا  می گذارد که نه تنها نمود عینی در جامعه ندارد بلکه باعث نفرت جامعه هند از این گروه شده است.  

روزنامه: ت ایندین اکسپرس مورخ: ۲۹ آوریل

سال ۱۳۹۷ 

کد خبر 2086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =