سهم پائین زنان در فناوری واطلاعات نیجریه

گزارش آژانس ملی توسعه فناوری و اطلاعات نیجریه (NITDA) نشان می دهد  تفاوت فاحش جنسیتی به نفع مردان در مورد مشارکت زنان در اقتصاد دیجیتال در نیجریه وجود دارد و رفع این مشکل، نیاز به اقدام سریع دارد.

 

سهم پائین زنان در فناوری واطلاعات نیجریه

گزارش آژانس ملی توسعه فناوری و اطلاعات نیجریه (NITDA) نشان می دهد  تفاوت فاحش جنسیتی به نفع مردان در مورد مشارکت زنان در اقتصاد دیجیتال در نیجریه وجود دارد و رفع این مشکل، نیاز به اقدام سریع دارد.

بخش فناوری نیجریه به سرعت در حال رشد است و پتانسیل های زیادی را در این حوزه به همراه دارد، ولی متاسفانه زنان حضور کمتری در این زمینه ها دارند و تعداد بسیار کمی از آنها در فناوری و تجارت دیجیتال شرکت می کنند. این تفاوت نه تنها شانس زنان را در این خصوص محدود می کند، بلکه موجبات عدم رشد پتانسیل های اقتصاد دیجیتال نیجریه را نیز بدنبال دارد .  رفع عدم تعادل فقط بخاطر برقرای انصاف و عدالت در جنسیت نیست بلکه برای رشد اقتصادی در این حوزه نیز ضرورت دارد .

اطلاعات حاکی از آن است که زنان فقط بخش کوچکی از نیروی کار فناوری در کشور نیجریه را تشکیل می دهند و این حضور به کمتر از 20 درصد می رسد و این عدد بسیار کمتر از میانگین جهانی آن است. این حقیقت ، نیاز این کشور به اقدام فوری برای رفع این عدم تعادل و اطمینان از اینکه زنان شانس مشابهی برای افزودن ارزش به اقتصاد دیجیتال را دارند، دوچندان می کند .

گروه های شغلی و کاری متنوع در این حوزه در کشور نیجریه شناخته شده اند که می تواند ایده ها و خلاقیت های جدید و بیشتری را در این صنعت ایجاد می کنند . اگر زنان در این حوزه ها شرکت کنند، دیدگاه ها و راههای جدیدی را برای مقابله با مشکلات ارائه خواهند کرد.

مطالعات نشان می دهد که شرکت هایی که با تیم های مختلط اقدام به تولید محصولات و خدمات نوآورانه می کنند از استمرار و پایداری بیشتری برخوردار هستند . با ورود زنان به این حوزه  کشور می تواند از ایده ها و روش های گوناگون استفاده کند و به پیشرفت های بیشتر نائل آیند و به علاوه حضور زنان بیشتر در صنعت فناوری بر بازده اقتصادی نیز تأثیر بسزای خواهد داشت.

از سوی دیگر تحقیقات نشان می دهد که حضور جنسیت های مختلف در نیروی کار با بهره وری بالاتر و رشد اقتصادی هر کشور مرتبط است. نیجریه با استفاده از مهارت زنان می تواند نتایج اقتصادی خود را افزایش دهد و به پیشرفت اقتصادی قوی تری دست یابد. وهمچنین می تواند به رشد استارت آپ های فناوری و گسترش صنایع دیجیتال کمک کند و به اقتصاد کشور تنفس و رنگ بیشتری بدهد.

علاوه بر این، پر کردن شکاف جنسیتی در صنعت فناوری نیجریه، استعدادهایی که شرکت ها می توانند از آن استفاده کنند را گسترش می دهد. با ورود زنان بیشتر به این عرصه، کسب و کارها به طیف وسیع تری از مهارت ها و دانش فنی دسترسی پیدا می کنند. استارت آپ هایی که توسط زنان اداره می شوند در پیشبرد ایده های جدید و رونق اقتصاد تأثیر دارند.

سرمایه گذاری ، راهنمایی و هدایت صاحبان مشاغل به سمت بهره مندی از زنان می تواند صحنه های استارتاپی زنده تری را ایجاد کند. این کمک همچنین می تواند با هدایت زنان بیشتر برای راه اندازی پروژه های خود و افزودن به اقتصاد دیجیتال، شکاف جنسیتی در دنیای فناوری را نیز برطرف کند.

یکی از مسائل در حوزه زنان در نیجریه این است که بسیاری از زنان به آموزش با کیفیت خوب در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات  دسترسی ندارند و بسیاری از دختران با موانع اجتماعی و فرهنگی مواجه  هستند که آنها را از انتخاب مشاغل فناوری باز می دارد. از سوی دیگر تعصبات جنسیتی و کلیشه ها  نیز از موانع بزرگ ورود زنان به صنعت فناوری محسوب می شود.

نداشتن فرصت کافی برای شبکه سازی زنان از دیگر مشکلات در این عرصه است  . برای رفع این مشکلات نیاز به برنامه کامل شامل تغییردرسیاست های آموزشی و انجام پروژه های اجتماعی را بیش از پیش  برجسته می کند . برای فائق آمدن به شکاف جنسیتی در فناوری، بهبود برنامه های آموزشی برای زنان و دختران بسیار مهم است. این بدین معنا است که شروع برنامه های تشویقی در حوزه  فناوری می بایست از سنین پایین آغاز شود  و با اعطای بورسیه تحصیلی و حمایت از زنان در سطح آموزش عالی ادامه یابد.

مدارس و دانشگاه ها می توانند با ارائه کلاس های ویژه و مربیگری که بر دانش آموزان دختر تمرکز دارد، فرصت بزرگی ایجاد کنند. همچنین، همکاری مدارس با شرکت های فناوری، فرصت هایی را برای زنان ایجاد می کند تا تجربه عملی کسب کنند تا در زمینه فناوری ، شغل  و اشتغال ایجاد کنند.

یک اقتصاد دیجیتال فراگیرتر و عادلانه تر می تواند به رشد و نوآوری کشور کمک کند و با پر کردن شکاف جنسیتی و دادن فرصت به زنان برای مشارکت در دنیای فناوری، چشم انداز صنعت دیجیتال را پایدار و ماندگار کرد .

منابع:  

https://tribuneonlineng.com/on-womens-participation-in-the-tech-ecosystem/

 

 

 

 

 

کد خبر 20941

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =